Nekromanti Hjälp Dante opta järnet! …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hej alla min-maxare!

Mina söner vill lära sig D&D4, och jag resonerar som så att det bästa sättet att lära dem hur det funkar är att grottmästra dem genom Keep on the Shadowfell.

Gruppen kommer bara att bestå av tre rollpersoner, men det har ju Dimfrost et al bevisat låter sig göras.

Dock antyder de att kombon defender, defender, leader leder till tråkiga stillastående strider.

Därför funderar jag på defender, striker, leader – närmare bestämt en paladin, en avenger och en cleric. Det religiösa temat passar dessutom bra med äventyrets grundpremiss: stoppa den onda kulten.

Min fråga till forumet blir: Hur bör jag opta rollpersonerna för att de ska bli så framgångsrika som möjligt?

Jag använder mig såklart av alla böcker som hittills kommit ut.

Dimfrost

Special Circumstances
Tänker du förenkla något eller köra alla encounters som de är? Det enda egentligt kritiska är koboldmötena, speciellt fajten mot Irontooth och speciellt om man inte har levlat innan dess. Med lite otur skulle det nog kunna bli en TPK där om man är oförsiktig.

Jag ska tänka på saken lite, men en battlerager borde vara en bra idé. En sådan är nästan omöjlig att döda i början och känns som en vettig försäkring att ha. Man vill definitivt ha med något strikerliknande (inte nödvändigtvis en striker eftersom en fighter också kan funka) för att det ska gå lite fortare dock.

Tänker du vara lite snällare med magiska föremål? Om man håller sig till riktlinjerna i DMG i stället för äventyrets prylar underlättar det en hel del. Vi fick ett par grejer i början som kompensation för att vi bara var tre men sedan var det rätt tunnsått. Tänk på att skatterna i äventyret är anpassade för de färdiga rollpersonerna också, det gör att jag tycker att det känns rimligt att dela ut lite andra grejer.

Återkommer med mer konkreta tips senare. :gremsmile:

Edit: Problemet med paladin, cleric, avenger är att avengern gör för lite skada och clericen har för låg AC innan man har hunnit spendera en bunt feats på bra rustning.

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, snabb skiss. Jag vill ha en defensiv fighter som kan marka och ta stryk, en leader som kan heala och en strikerish snubbe som kan dela ut massor av stryk. Alla ska tåla hyfsat mycket och kunna göra något i melee. Avståndsattacker är mindre viktiga men gruppen måste kunna hantera minions på något sätt.

Bästa leadern är nog fortfarande en tactical warlord. Man får gratis AC med maxad Int (man behöver inte spendera ett feat på scale) och commander's strike är nästan lika offensiv som righteous brand. Bäst då är en eladrin med tactical inspiration som borde ge den bästa healingen av alla level 1-karaktärer. Typ så här:

str 16, con 12, dex 10, int 18, wis 8, cha 12
feats: tactical inspiration, toughness, sedan kanske heavy shield proficiency eller multiclass wizard för schorching burst (kul, och bra att röja minions med). I ordning alltså. Eller weapon expertise.
utrustning: hide armor, antagligen longsword och light/heavy shield. Eller typ en glaive, reach är bra med commander's strike men +1 i AC är nog bättre.
powers: commander's strike, wolf pack tactics, warlord's favor, lead the attack, knight's move.
ac 18 (övriga försvar är knappt relevanta i KotS)

Med så mycket närstrid är en battlerager värd sin (avsevärda) vikt i guld. Vi behöver dessutom någon med tvåhandsvapen för att maxa commander's strike-skadan. Antingen en warforged eller en dvärg.

str 18 (16), con 18, dex 12, int 10, wis 12 (14), cha 8
feats: weapon prof (mordenkrad) (alt. dwarven weapon proficiency), dwarf stoneblood, weapon expertise, kanske toughness, etc.
powers: brash strike, cleave (behövs för att röja minions), passing attack, comeback strike, pass forward, probing attack
utrustning: chainmail, mordenkrad
ac 16

De båda ovanstående gör lika mycket skada som de flesta strikers. Det behövs dock ytterligare något strikerliknande. Jag lutar åt en tempest fighter även om någon sorts ranger (half-orc antagligen) också lär fungera. Eladrin tempest fighter med eladrin soldier gör massor av skada i början.

str 18, con 13, dex 15, int 10, wis 10, cha 8
feats: eladrin soldier, weapon focus, weapon expertise.
powers: dual strike, cleave (återigen, behöver röja minions även om det i vanliga fall finns bättre), funneling fury, villain's menace, pass forward, rain of blows (här börjar man bli extremt strikerartad. rain of blows är fantastisk)
utrustning: urgrosh, chainmail
ac 18

Så. En väldigt effektiv grupp. Lite mindre defensiv (lägre AC, mindre hp, men å andra sidan en battlerager som knappt går att döda och antagligen aningen bättre healing) men avsevärt mer offensiv. Svårare att döda minions (tappar två dragon breaths men får en extra karaktär med cleave och en battlerager som inte bryr sig om minions alls) men hög mobilitet med två teleporterare. Högre rörlighet lär göra striderna betydligt roligare också, och så är det ju alltid kul att göra mycket skada. :gremsmile:

Frågor på det? :gremsmirk:

Jarl

Hero
Blir det inte roligare om grabbarna först får välja vad de själva vill spela, vad de tycker är coolt, och sen kan vi opta deras val lite?

Dimfrost

Special Circumstances
Det är förstås en annan idé. :gremgrin: Då får nog Dante se till att nerfa encounterna lite grand, dock. Om man ska vara tre och ta sig an encounters anpassade för fem måste man nog vara så optad det bara går, mer eller mindre.

Dante

Staff member
Najs …

Tackar, tackar!

Dock: Borde inte battleragern ha crushing surge i stället för brash strike? Annars har den ju ingen invigorating power på level 1.

Dante

Staff member
Jarl said:
Blir det inte roligare om grabbarna först får välja vad de själva vill spela, vad de tycker är coolt, och sen kan vi opta deras val lite?
Nej, nej. De vill sparka stjärt – varken mer eller mindre.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Najs …

Dante said:
Borde inte battleragern ha crushing surge i stället för brash strike? Annars har den ju ingen invigorating power på level 1.
Kanske det. Jag är rätt säker på att det är bättre med +2 i träffchans och +4 i skada än 4 temporära hp, för battleragern lär ändå inte ta mycket skada alls av encounterna i början. (Det vill säga, om han ändå aldrig dör behöver han ju inte mer hp.) Om något tror jag att man hellre skulle offra cleave för crushing surge. Då blir minions lite jobbigare att hantera, men så länge man kan ta att tempest fightern koncentrerar sig på att cleava bort sådana kan det nog tänkas fungera ändå.

Dante

Staff member

Du har såklart rätt i att bonus på träffchans är kung i D&D4.

Vilket i sin tur gör att jag funderar på att skippa mordenkrad-hammaren och i stället ta en vanlig greataxe, och weapon expertise som feat (1d12 [high crit] i stället för 2d6 [brutal 1] i skada, men med +1 på att träffa).

Fast det kanske är att byta bort för mycket skada i utbyte mot för lite träffchans? Urk, jag orkar inte räkna på det.

Uppdatering: Nu har vänliga forumiter hjälpt mig med matten (som pinsamt nog inte alls var särskilt komplicerad). En mordenkrad snittar 8 i skada (och crittar för 12). Greataxe snittar såklart 6,5 (och crittar för 18,5). Detta innebär att mordenkraden är bättre för det mesta, men att yxan tack vare sin höga critskada går om (i ren utdelad skada) vid en träffchans på 16+.

Jag tänkte mest att det är ett enkelt sätt för battleragern att skaffa sig temporary hp vid behov. Å andra sidan kanske det räcker med warforged resolve.

Dimfrost

Special Circumstances

Nu har jag (också) räknat. Med brash strike (mot en AC på 15, vilket är standard på level 1) snittar man 12,80 i skada med mordenkrad och 12,875 med greataxe + weapon expertise. Med en basic attack har man 8,60 respektive 8,675. Jag borde naturligtvis räknat med +4 i skada där eftersom det lär röra sig om commander's strike för det mesta, men det innebär ju bara att det ytterligare väger över till yxans fördel. Inga stora skillnader alltså, och när det gäller 2[W]- och 3[W]-powers blir det ju både mer skadetärningar och mer effekter man vill ha och därmed svåröverskådligt, men yxan borde vara värt att ta. Hur som helst är det tillräckligt nära att det nog kvittar. :gremsmile:

Edit: Med commander's strike från en int 18 warlord blir skadan 11 respektive 11,225.

Sedan tror jag knappast att battleragern någonsin kommer att gå ner på 0 i KotS, så mer temporära HP tror jag inte behövs, men man vet ju aldrig riktigt. Brash strike bör nog vara kvar dock.

Dante

Staff member

Right.

Greataxe, weapon expertise och brash strike it is.

(Även om mordenkraden blir bättre så fort battleragern får sitt andra feat [weapon expertise såklart] så är det klart roligare att göra ohemula mängder skada när man crittar.)

Dante

Staff member
Första rollpersonen färdig …

En stenhård defender/striker i form av Axe, Warforged Fighter 1:

====== Created Using Wizards of the Coast D&DI Character Builder ======
Axe, level 1
Warforged, Fighter
Fighter Talents: Battlerager Vigor

FINAL ABILITY SCORES
Str 18, Con 18, Dex 12, Int 10, Wis 12, Cha 8.

STARTING ABILITY SCORES
Str 16, Con 16, Dex 12, Int 10, Wis 12, Cha 8.

AC: 16 Fort: 16 Reflex: 11 Will: 12
HP: 33 Surges: 13 Surge Value: 8

TRAINED SKILLS
Heal +6, Athletics +10, Endurance +10

UNTRAINED SKILLS
Acrobatics, Arcana, Bluff -1, Diplomacy -1, Dungeoneering +1, History, Insight +1, Intimidate +1, Nature +1, Perception +1, Religion, Stealth, Streetwise -1, Thievery

FEATS
Level 1: Weapon Expertise (Axe)

POWERS
Fighter at-will 1: Brash Strike
Fighter at-will 1: Cleave
Fighter encounter 1: Passing Attack
Fighter daily 1: Comeback Strike

ITEMS
Chainmail, Greataxe, Backpack (empty), Grappling Hook, Pouch, Belt (empty), Flint and Steel, Oil (1 pint) (2), Lantern, Rope, hempen (50 ft.) (2), Torch (5), Hammer, Pitons (10)
====== Created Using Wizards of the Coast D&DI Character Builder ======

Dimfrost

Special Circumstances

Det slog mig att vad vi räknade ut var egentligen skillnaden mellan mordenkrad och fullblade. :gremsmile: Vilket ju utfaller till det senares fördel, så länge man inte behöver bry sig om vapentyp (det vill säga, con-baserade builds vill ha en hammare eller yxa, ju, men fullblade är bättre i sig).

Kemdreth

Veteran
Lite offtopic,men vilken ålder är det på sönerna??? Jag har haft lite problem att hitta äventyr som passar både mig och sonen - kickbutt och grottröj kanske hade varit bäst i tidiga tonåren...

Hellectrician

Veteran
Re: Första rollpersonen färdig …

Jag har iofs ingen större erfarenhet av WF eftersom vi kör "renlärligt" (dvs bara dom böcker som GM har).

Jag ifrågasätter varför du inte kör med sköld, men det kan vi lämna osagt eftersom du redan kommenterat det.

Chainmail? Varför inte Scale? AC is teh shit som defender!

Varför inte crushing surge när du är battlerager?

Rickard

Urverk speldesign

Det här är inget jätteoptat, men ett koncept. Alla är shifters.

Longtooth paladin
Str 20 (start 18)
Wis 16 (start 14)
Con 11

Attack bonus: +7 (Str + vapen [+2])
AC: 20 (plate + heavy shield)

Feat
Armor of Bahamut (crit blir vanlig skada)

Powers
Holy strike
Valiant strike
Piercing strike
Radiant delerium

Longtooth cleric
Str 20 (start 18)
Wis 16 (start 14)
Con 11

Attack bonus: +8 (Str + vapen)
AC: 17 (chain + double sword)

Feat
Prof: double sword

Varför double sword? Den har två vapentyper, vilker innebär att man får ta weapon expertise två gånger till samma vapen.

Powers
Priests shield
Righteous brand
Healing strike
Beacon of hope

Razorclaw avenger
Wis 20 (start 18)
Dex 16 (start 14)
Con 11

Attack bonus: +6 (Wiz + vapen - hide [-2])
AC: 20 (hide + dex + armor of faith + double sword)
Ref: 12 (class feat + dex - hide [-2])

Varför har personen hide, när denna får minus? Jo, för att om man använder Oath of enmighty snittar man 15 på 2T20. Med -2 blir snittet 13, vilket ändå är bättre än 10,5 i snitt med 1T20.

Feat
Prof: double-sword

Powers
Bond of persuit
Radiant vengence
Whirlwind charge
Aspect of Might

/Han som nog skulle tycka att det endast var kul att spela avengern

Dante

Staff member
De är sjutton, och har spelat rollspel till och från sedan de var tio.

Dante

Staff member

Det ska inte vara någon renodlad defender utan som sagt en defender/striker.

Därav tvåhandsyxan i stället för enhandsvapen och sköld.

Och vad gäller rustningen så ger battlerager vigor extraskada, men bara så länge du inte har tyngre rustning än chainmail.

»When wearing light armor or chainmail, you gain a +1 bonus to damage rolls with melee and close weapon attacks whenever you have temporary hit points. This bonus increases to +2 if you’re wielding an axe, a hammer, a mace, or a pick.«

Dimfrost

Special Circumstances

Han said:
Varför double sword? Den har två vapentyper, vilker innebär att man får ta weapon expertise två gånger till samma vapen.
Nej, det har erratats till en feat bonus och stackar alltså inte.