Nekromanti Hjälp, definitioner av rollspelstermer!!

android_iv

Warrior
Som titeln sade (egentligen skulle det stå "Hjälp till med definitioner av rollspelstermer och förkortningar" men det fick inte plats). Jag har under ganska lång tid varit borta från allt vad rollspel heter. I stort sett all min kunskap kommer från mitt lurkande på dessa forum. Men, det finns en massa termer och förkortningar jag stöter på och inte riktigt är säker på vad som är själva "definitionen" (ofta kan man gissa sig till en ungefärlig betydelse av hur inlägget är skrivet i övrigt). När jag började skriva var min stora fråga "indie vs. trad", vad är definitionen på de bägge orden? Men efter att använt sökfunktionen lite hittade jag några mastodonttrådar (bl.a. Indiehelvetet II...) som jag ska börja med att läsa igenom. Så det kan jag väl efterforska på egen hand. Kvar blir:

BRP: Någon form av regelsystem? Vad står det för?

GURPS: Ett rollspel?

Så, posta gärna svar. Eller egna frågor.

Mogger

Hipsteranka
Android IV said:
BRP: Någon form av regelsystem? Vad står det för?
I Sverige är det typ true rollspel. Det var grunden i alla spel från Äventyrspel och är fortfarande väldigt närvarande. Som i senaste Mutant exempelvis. Det går ut på att man har typ 6 grundegenskaper (Styrka, Psyke m.m.) och färdigheter som baserar sig på %. Du har 57% på Bil. Eller någon form av %-system. Drakar och Demoners T20 funkar exakt på samma sätt. Nligen släppte Chaosium ett Basic Roleplay-system. Orginalet eller nått. Det är alltså vad det står för Basic Roleplay.

Android IV said:
GURPS: Ett rollspel?
Typ. Och en massa generella rollspelsböcker om allt från vampyrer, cowboys och steampunk till Romariket, 2:a värdlskriget och vapen. Typ. Jag har inte så stor koll.

android_iv

Warrior
Tackar
Nu brukar jag försöka få mycket enklare/klarare definitioner än vad som egentligen är möjligt, men ska googla BRP också...

tillagt // På wikipedia finns allt.

Arfert

Facit
Ja, på wikipedia finns allt, men som Måns redan sagt, och i sammafattning:

BRP står för Basic Roleplaying och är ett spelsystem utvecklat av det amrikanska spelföretaget Chaosium. Det användes i de flesta av deras produkter, i olika varianter, som Runequest och Call of Cthulhu. Den första varianten av Drakar och demoner var en licenserad version av systemet. Och många andra svenska rollspel sedan dess bygger därför mer eller mindre på systemet.

GURPS, eller Generic Universal Role-Playing System som det är en fökortning för är ett universalsystem skapat av Steve Jackson Games, publicerat första gången 1986. Det var ett av de första systemen* där man byggde sina rollpersoner med bakgrundspoäng, och de införde även saker som Fördelar och Nackdelar. På det sättet har det varit väldigt influerande på svensk rollspeldesign.

*The Fantasy Trip: Melee, också av Steve Jackson, var först med pointbuy-system redan 1977.

Möller

Hubert Hortlax
Vet precis vad du pratar om! När jag kom hit förstod jag ingen ting.

Viktigast av dessa termer och förkortningar tycktes vara "wrnu". Tydligen stod det för www.rollspel.nu...

Säg bara till om det är något mer.

Sen finns också Genesis TBM-skola som går igenom mycket en av de, om jag förstått det rätt, viktigare teorierna här på forumet.

Rickard

Urverk speldesign
Möller said:
Viktigast av dessa termer och förkortningar tycktes vara "wrnu". Tydligen stod det för www.rollspel.nu...
Den nya benämningen bör vara Rollspel.nu så wrnu är mest en sak som hängt med sedan gammalt.

Sen finns också Genesis TBM-skola som går igenom mycket en av de, om jag förstått det rätt, viktigare teorierna här på forumet.
Även om den inte kommer från detta forum, utan från The Forge. Det finns ett gäng som anammat den, det finns ett gäng som tycker den är vettig men inte många som förstått den (narrativistiska sidan som TBM fokuserar på).

---

Annars är "vrållådan" det där chat-grejen längst upp till höger på sidan. :gremlaugh:

/Han som vill minnas att Arvidos ville slänga upp en wiki med termer men han vet inte vad som hände med den idén

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
Annars är "vrållådan" det där chat-grejen längst upp till höger på sidan. :gremlaugh:
There is no vrållåda! There is only SMÅPRAT! (Och Storprat)

Han said:
/Han som vill minnas att Arvidos ville slänga upp en wiki med termer men han vet inte vad som hände med den idén
Mitt fel.

Eller ja, jag vettefan vems fel det är egentligen. Plötsligt gick det inte att logga in på wrnus wiki. Ska försöka hitta tiden nu i veckan att felsöka och åtgärda.

Rickard

Urverk speldesign
Jag kanske ska vara seriös också.

"Plantera" och "skörda" är något som förekommer ofta i film men termerna kommer ursprungligen från teatern. Plantering är när spelledaren etablerar någonting i handlingen men dess nytta skördas först senare. Ett exempel på detta är James Bond och hans prylar som han alltid får i början av sina filmer och får nytta av senare i filmen. Jag använder detta hela tiden när jag spelleder, där exempelvis oviktiga beskrivningar eller ordval kommer igen senare i fil... scenariot och får en annan innebörd. En kyrka vars område får beskrivningen "tyst och dött" får en annan betydelse när en zombiehord senare står utanför kyrkan.

Eeh, jag glömde ju fisktanken. Det är en scenariostruktur som lämpar sig väl för intriger och konfliktspelande, där spelarna måste ta ställning i vad de vill göra. Läs länken för mer information.

Sedan finns det bombdriven scenariostruktur (Forge-grej), som någon annan får förklara bättre. Läs länken tills vidare. :gremsmile: Eftersom Marco inte har sitt orginalnamn orkar jag inte leta fram en länk där han klippt in den mest läsvärda texten från Noir-spelet, nämligen den om bombdrivet spelande.

/Han som stuvade om i sina inlägg

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Sedan finns det bombdriven scenariostruktur (Forge-grej), som någon annan får förklara bättre. Läs länken tills vidare. :gremsmile: Eftersom Marco inte har sitt orginalnamn orkar jag inte leta fram en länk där han klippt in den mest läsvärda texten från Noir-spelet, nämligen den om bombdrivet spelande.
Jag har citerat den på mutant.nu:
http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?p=387231#387231

Här är en annan klassiker:
http://web.archive.org/web/20060513200737/http://bankuei.blogspot.com/2006/02/flag-framing_03.html

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Han said:
There is no vrållåda! There is only SMÅPRAT! (Och Storprat)
Det var faktiskt en smiley där. Jag tyckte det var extra roligt när jag själv påpekade hur wrnu var en gammal term i början av inlägget.

Här är några vrållådetermer.
Spökvrål - ibland, åtminstone förr, blev det ibland två vrål när man skickade. Dock var det bara avsändaren som såg de två vrålen och ingen annan, därav spökvrål.

Månvrål - vrållådan slutar uppdatera sig efter någon timme. Det brukar hända att någon person svarar på ett annat vrål men då det gått en bra tid sedan lådan uppdaterat sig kan vrålet ha trillat ut. Det här gav upphov till en skämtform där någon nytillkommen skriver något helt orelaterat - "Haha, jag gillar också hippiekaniner." - med en vinkning till just att man gjort ett månvrål. Man kan skilja på de äkta misstagen och de falska skämtsamma månvrålen genom att de senare ofta är rejält överdrivna. "Simon: Jag råkade också skita längsmed hela benet förra gången jag hade diarré".

Fyllevrål - när Rising skriver en fredagskväll.

/Han som ljög lite på den sista och som trodde att Dante var den som skulle känna sig nöd tvungen att påpeka att det heter (det fåniga) småprat