Nekromanti Hjälp det är ju Första Gången???

Niklas73

Skapare av Starchallenge
... en RP hugger någon med kniv, skjuter någon med pistol. Det kan ju hända; beroende på ens bakgrund. Hur hanterar ni det där? Jag funderar på att låta sköta det med sunt förnuft från spelledaren/spelaren men funderar även på regler. jag har haft regler i förra spelet för det här som funkar men är mer intrsserad av ert tycke kring frågan.

-----Fö så kanske man inte behöver ha regler för första gången i initima situationer men det vore kul att ha någon temporär effekt av det om det skulle hända. :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Det är därför du har ett lågt färdighetsvärde

Jag låter spelaren hantera det. Antingen är denne en karaktärsmänniska och spelar ut sin ångest eller så är spelaren intresserad av annat i rollspel och ägnar inte rollgestaltandet så mycket tanke. Det känns dumt att tvinga någon att spela på ett sätt denne inte föredrar. Rent regelmässigt; om det finns regler för det (i stil med Neotech 1 och dess psykospoäng), så kan jag använda den regeln för att ge lite minus. Men det beror helt på spelarens förklaring till dennes rollpersons reaktion. Oftast orkar jag inte bry mig.

/Han som kan påpeka vissa saker men låter spelaren få ta det slutgiltiga beslutet

Organ

Out of time, out of mind
I CoC har jag alltid hanterat sådant med ett lättare SAN-slag och det har funkat bra.

Ett bra exempel på hur det kan se ut när någon misslyckas med ett sådant är wannabe-revolvermannen i Unforgiven som bryter ihop efter att skjutit snubben på skithuset.

/Anders

Storuggla

Champion
Tja, Unknown Armies och NEMESIS har ju löst det där mästerligt. Man blir antingen härdad eller inte. Blir man inte härdad så blir man ett nervknippe till slut och härdas man så blör man... öh, härdad? Avtrubbad. NEMESIS är förresten helt gjatis, så släng in en flukt här.

Storuggla, refererar alltid till pizzerian

Illern

koppariller
Vi använder sällan regler till sådant man jag som spelledare brukar försöka modifiera beskrivningen av händelser utifrån rollens erfarenheter (precis som jag beskriver saker olika ur rollens kulturperspektiv och inte ''nyktert vetenskapligt''). På så vis ger jag spelaren en vink om att rollen bör reagera på något vis på det som hände och förhoppningsvis också ger någon krok att nappa på när jag beskriver att stöta en gladius i någon för första gången. En erfaren soldat får i stället en mer slentrianmässig kort praktisk beskrivning och kan gå vidare med striden rakt av (och eventuellt drabbas mindre av den även efteråt). Det står dock spelaren fritt att rollspela mycket eller litet och att välja hur rollen reagerar eller inte reagerar; förhoppningsvis görs det valet utifrån rollens beskrivning och tidigare spelade händelser.