Nekromanti Hjälp en gröngöling

Lind_UBBT

Veteran
Tjenare moss i urskogen!

Köpte Drakar och Demoner igår och efter att ha klämt boken en två gånger samt trakaserat en som lirar Ereb Altor för med de få frågor som fortfarande kvarstod så sitter jag nu och snabbskriver ett miniäventyr som ska spelas i helgen med mig som spelledare.

Äventyret kommer spelas av 3 rp och jag har tänkt att de ska stöta på lite Gråtroll men vet inte riktigt hur många jag kan kasta mot dem utan att ge dem för mycket stryk. Lite tips om olika fiender som står beskrivana i boken och hur många tre nybörjare borde klara av att slå ned vore tacksamt.

Tilläggas bör kanske att varken jag eller de andra har spelat rollspel tidigare...

Runde Rolf

Swordsman
Hihihaha jag är först!

Jaha du Lind....
Kul att du börjar spela! Alltid kul med tillskott i våran alltjämt växande familj(vacker sagt va?/images/icons/wink.gif). Är inte Gråtroll lite hårt i början? Jag vet inte men om jag var du så skulle jag nog lägga in ett rätt lugnt äventyr sådär i starten, varför inte börja med Vinterskogen? Vinterskogen är det första och hittils enda officiella äventyret till nya DoD och det finns för nedladdning på <A HREF="http://www.riotminds.com" target="_new">http://www.riotminds.com</A> där även annat smått och gott finns. det är nog en bra början att börja med ett färdigt äventyr som dessutom är anpassat till nya karaktärer. Vill du veta något mer så kan du maila mig eller skicka ett privat inlägg eftersom jag inte orkar dra upp alla de tips och tricks jag brukar använda mig av.

Bajbaj

"Rolf kommer före Sitor även i ordboken"

Lind_UBBT

Veteran
Re: Hihihaha jag är först!

Kul att någon svarade så snabbt. Jag har läst igenom Vinterskogen men tycker det verkar lite för invecklat. Är trots allt helt ny på det här och skulle vilja ha något mer linjärt alternativt kortare så det blir lättare för mig att hålla redan på allting.

Gråtrollen ser ju inte att vara så farliga heller om man tittar på deras stats. Jag hade tänkt mig kanske en två stycken bara mot de tre spelarna som slutstrid i en grotta (oerhört orginellt jag vet). Innan den striden skulle de ju så klart kunna bli anfallna av en varg eller så i skogen medans de letade efter trollen. Tycker tre personer borde klara av det men det kanske blir hårt? Ska jag byta ut trollen mot vättar kanske?

Runde Rolf

Swordsman
Oups jag tänkte på Stentroll....

... villka kan vara rätt svåra har jag för mig. Men är Vinterskogen för krångligt såkan du ju antingen gå in på min sida(adressen finns i mitt andra inlägg Reklam) där det finns ett rätt halvtaskigt äventyr som vi aldrig spelat men som jag tror är rätt linjärt eller så kan du ju faktiskt göra ett eget äventyr. Man måste ju lära sig nån gång!
Kom bara ihåg dessa mycket enkla saker:
1. Pumpa inga magiska vapen eller grymma rustningar till dina spelare. Blir tråkigt i längden.
2. Ge dom inte bara fiender! Låt dom spela sina karaktärer lite, det är ju trots allt det det går ut på. Ett äventyr utan våld men med intriger spelare emellan kan vara hejdlöst mycket roligare än ett "döda draken-rädda prinsessan-äventyr".
3. Var snål med ÄP i början. Det ska ta tid att gå upp i nivå. Det är inte ett dataspel.
4. Lita inte på allt jag säger, jdet finns många här på forumet som har varit med mycket längre än jag.
5. HA KUL!(Jag e så mysig/images/icons/smile.gif)

theodåre

Veteran
Från RiotMinds

Lind! Hej..SUPERKUL att du valde DOD!
Några tips om att starta...
Jag vet inte om jag håller med om att du ska köra vare sig Vinterskogen eller något annat färdigt äventyr. Jag tycker det är en alldeles utmärkt idé att prova på att göra ett eget. Då får du känsla för spelet med en gång så att säga. Framförallt Vinterskogen är superbra, men som du säger..det kräver lite mer tankeövning. Kör det gärna när du kan reglerna lite bättre, det blir roligare då.

Gråtroll?..Även där tycker jag nog att du grjort ett bra val. Vättar är givetvis lite enklare att möta, men å andra sidan är de oftast flera till antalet. Tänk på att de värden som anges i regelboken är typvärden. Du kan ju alltid modifiera gråtrollen lite. Dessutom kan du ju alltid fuska lite när ni väl har kört igång. Jag menar..skulle det vara så att trollen blir för mäktiga kan du ju bara stryka lite KP och dra av lite mindre rustning allt eftersom striden utvecklas.

Jag tycker det ser helbra ut! En slutstrid i en grotta! det var mitt första äventyr också..och jag spelar ännu :)

Gasa och bromsa, använda och utveckla..det är några av de viktigaste egenskaperna som en bra spelledare behöver om du frågar mig och det verkar som om du fattat det redan!

lycka till
theo
RiotMinds

Runde Rolf

Swordsman
Re: Från RiotMinds

*Grums grums*/images/icons/mad.gif
Stakars RR blir överkörd av de stora elaka storföretagen/images/icons/frown.gif

ta inte det här för allvarligt jag är trött och har maaaaaaassor av skol arbete/images/icons/frown.gif

Lind_UBBT

Veteran
Re: Från RiotMinds

Stort tack för alla fina tips jag fått! Ska försöka komma ihåg så många som möjligt när jag gör färdigt äventyret imorgon men nu måste jag gå och sova, kommer säkert drömma om både troll och vättar :)

ceralion

Veteran
Hjälp en till...

Oj. Det finns många frågor. Får man lägga till några? Äh. Hur som helst.

Som SL vill jag ha rätt blandning av såväl strid som dialog. Samtidigt vill man självklart skapa rätt stämning och förklara allt med "målande" ord blandat med humor. Svårt. Några tips?

Sen handlar det om beskrivning av besvärjelser, förmågor etc.. de bästa rollpersonerna i sällskapet har nyligen nått YN:Utövare (vi spelar ofta). Hur i sjuttsingen ska man beskriva t.ex. Återuppliva? Visserligen är ingen av rollpersonerna i närheten av den Yrkesnivån, men det vore ju roligare att få någon sorts riktmärke. Vad syns, hörs osv?

Sen tar jag upp en sak till som säkert har diskuterats om och om igen förut. Nämligen ÄP. Fem rollpersoner har precis avslutat ett *långt* (jag menar lååångt) äventyr, där de löst situationer både genom strid, tal och list. Har dragit av ÄP från de som tabbat sig, lagt till då de gjort något bra. Läste så i ett exempel att "rollpersonerna har just avslutat ett ORDENTLIGT äventyr och belönats med 60 ÄP var. Jag är kanske ensam om att tycka att det lät lite snålt. Naturligtvis beror detta på varje persons definiering av "ordentligt", men med tanke på vilka summor som krävs för att stiga i YN blir det lätt tråkigt. Självklart tycker jag inte att det ska vara för lätt heller, missförstå mig inte. Men..tja..vad kan vara riktlinjer på det området?

Tacksam för ALLA synpunkter...

/Ceralion

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>slutstrid i en grotta (oerhört orginellt jag vet).</EM>
Vaddå? Vad vore livet utan en slutstrid? /images/icons/smile.gif

Själv skulle jag nog testa köra en strid med dina spelares RP:er mot två gråtroll. Kanske lite patetiskt att man sitter själv och slår lite tärningar men då får du iaf häng på hur det <EM>kan</EM> gå. Dock så kommer dina spelare kommer att göra de mest oförutsägbara sakerna som kan ändra striden så var beredd på allt.

/[color:green]Han</font color=green> som nog kom lite för sent med sitt råd

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Ähh, det var tider de!

Jag kommer ihåg första gången vi i våran spelgrupp började med rollspel. Det var Mutant R*Y*M*D som vi spelade för c:a tio år sen. (Jävlar vad tiden går.)

Sen har vi spelat DoD i alla dessa år, okey Mutant Chronicles oxå, vilket vi fortfarande tycker är bra. Fast typ alla andra tycker det suger.

Du sa att det var din första gång som du skulle spela rollspel, och med tanke på att du skall vara SL, så är väl dom andra tre oxå nybörjare. Så då kan väl knappast något gå fel. En gyllene regel är:
- SL har alltid rätt.
- Skulle Sl ha fel, se ovanstående regel.

Ni kommer att upptäck en helt ny värld i och med rollspel, en verklighets flykt utan dess like. Så ha trevligt nu och spela inte för mycket efter reglerna.
Rollspel skall vara kul, inte ett regelverk att gå efter.

Kom oxå ihåg att du som SL kan ju alltid ändra på det du inte gillar. I fall ett skogstroll skulle få ett perfekt slag mot någon RP, så kan du ju alltid ändra det. Det är nog inte så kul att dö med sin första gubbe i sitt först äventyr...

"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"

jonix

Warrior
Re: Hjälp en till...

Som SL vill jag ha rätt blandning av såväl strid som dialog. Samtidigt vill man självklart skapa rätt stämning och förklara allt med "målande" ord blandat med humor. Svårt. Några tips?

Jag undviker att beskriva saker nogrannt, man skall (tycker jag) inte försöra den illusion som spelarna har. Mycket detaljer kan förstöra lika mycket som för få. Men var spelgrupp e unik...
Läs på nätet vetja! Finns en del, läs inte bara om DoD utan även om andra spel.
Inte bara läs utan även studera skönlitteratur, kolla hur bra (eller just din favvo) författare beskriver/skriver.

Hur i sjuttsingen ska man beskriva t.ex. Återuppliva? Visserligen är ingen av rollpersonerna i närheten av den Yrkesnivån, men det vore ju roligare att få någon sorts riktmärke. Vad syns, hörs osv?

Det finns en hel uppsjö av sätt att återuppliva, jag tycker personligen att när man återupplivar folk genom någon "nekromanti" bör man berätta om hur andar och andra räliga varelser susar omkring den döde RPn, medan om man är hos en snäll präst berättar man om ljus och värme innan den döde kommer tillbaka... något sådant typ.

Sen tar jag upp en sak till som säkert har diskuterats om och om igen förut. Nämligen ÄP.

<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=54238&page=&view=&sb=&vc=1#Post54238" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...=54238&page=&view=&sb=&vc=1#Post54238</A> <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=61213&page=&view=&sb=&vc=1#Post61213" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...=61213&page=&view=&sb=&vc=1#Post61213</A> <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=39655&page=&view=&sb=&vc=1#Post39655" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...9655&page=&view=&sb=&vc=1#Post39655</A> Jupp, det vill jag lova, här är några trådar, använd dig av sökfunktionen, så finner du säkert mer.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134