Nekromanti Hjälp från Stockholmare

Übereil

Swashbuckler
Vid ingången till Mariatorgets tullebanestation så står det en staty som heter Människa och Pelare. Jag har en kompis från staterna som besökte Stockholm för ett par år sen och då såg den här statyn. Nyligen så tittade hon igenom sina kort från den vistelsen och fick syn på den här statyn och kom ihåg att den varit prydd med en text... som hon givetvis inte kommer ihåg (hon minns bara att den chokerade hennes resekamrat), vilket irriterar henne.

Att googla fram den här texten har varken hon eller jag lyckats med. Reservplanen är att ta sig till stationen i fråga och på den vägen ta reda på texten. Problemet med den planen är att jag som boende i Örebro minst stagt sällan har vägarna förbi Mariatorgets tullebanestation.

Men om någon Stockholmare brukar ha vägarna förbi där, skulle hen då kunna stanna till vid statyn och kolla vad det står på den?

Übereil

Anarchclown

Swashbuckler
Är hemma vid Hornstull om några dagar. Ska försöka ta vägarna förbi och titta då. :gremsmile: Bor som bekant i området.

gizmo

temporary sunshine
nyfiken som jag är kollade jag på väg hem.

statyn är där, men ingen text. inte på själva statyn eller sockeln den står på iaf.

sedan finns det en text på pelaren bredvid statyn, men där står det bara vad den heter, att den blir regelbundet stulen, vem konstnären är, och ett citat från juryn. men det kan väl inte vara det du menar, jag ser egentligen inte hur man kan reagera på den med chock, och den hittar man också på nätet. bland annat här:
http://sockerskrin.blogaholic.se/2012/jan/26687/-det-tror-jag-inte-riktigt-pa/
(resten av sidan kan man bra ignorera komplett, men bilderna är bra för ditt syfte för att man kan läsa själva texten)

men kanske är ju Anarch mindre blind än jag..

Übereil

Swashbuckler
Tja, hon som reagerade med chock kanske reagerade på att den blir stulen regelbundet, vad vet jag...

Tack för infon i alla fall!

Übereil