Vid ingången till Mariatorgets tullebanestation så står det en staty som heter Människa och Pelare. Jag har en kompis från staterna som besökte Stockholm för ett par år sen och då såg den här statyn. Nyligen så tittade hon igenom sina kort från den vistelsen och fick syn på den här statyn och kom ihåg att den varit prydd med en text... som hon givetvis inte kommer ihåg (hon minns bara att den chokerade hennes resekamrat), vilket irriterar henne.
Att googla fram den här texten har varken hon eller jag lyckats med. Reservplanen är att ta sig till stationen i fråga och på den vägen ta reda på texten. Problemet med den planen är att jag som boende i Örebro minst stagt sällan har vägarna förbi Mariatorgets tullebanestation.
Men om någon Stockholmare brukar ha vägarna förbi där, skulle hen då kunna stanna till vid statyn och kolla vad det står på den?
Übereil
Att googla fram den här texten har varken hon eller jag lyckats med. Reservplanen är att ta sig till stationen i fråga och på den vägen ta reda på texten. Problemet med den planen är att jag som boende i Örebro minst stagt sällan har vägarna förbi Mariatorgets tullebanestation.
Men om någon Stockholmare brukar ha vägarna förbi där, skulle hen då kunna stanna till vid statyn och kolla vad det står på den?
Übereil