Jag gillar ordning och reda.
Vanligtvis så kör jag inte så organiserat, men jag har haft äventyr där jag har haft olika högar, en med SLP, en med kartor osv för att snabba upp att hitta dem.
I mer komplicerade kampanjer så brukar jag ha en struktur på mina anteckningspapper. För en kampanj där spelarna är studenter i en stad som delvis blir indragna i andras underökningar, uppdrag, har egna mål och jag har "äventyr"/händelser att fylla ut med ifall de fastnat eller inte kommer överens om vad de ska göra och händelser och nyheter som kommer av att världen ska kännas levande och inte stå still så har jag ett strukturerat pappersark.
På ena sidan finns tre kolumner. Den vänstra innehåller anteckningarna för vad som händer eller vad de kan få reda på för varje pågående gemensam äventyrstråd. Den inleds med datum för vilken dag det är och om det behövs för evenemang som äger rum under närmaste veckan.
Mitten innehåller överst väder och temperaturer dag för dag för en vecka. Under det kommer rykten, nyheter och småhändelser som de kan stöta på beroende på var de rör sig. I tredje kolumnen är pågående händelser som spelledarpersoner håller på med som rollpersonerna känner till men inte gjort något med än. Här finns också nära spelledarpersoners pågående saker som förälskelser och sånt.
På baksidan finns rollpersonernas personliga mål, projekt och sånt, och vad som händer härnäst om de följer upp, och ibland hela förloppet. Här finns också spelledarpersonsnamn för när man behöver ett och spelrelaterade saker som förbättringar av färdigheter.
Oavsett spel brukar jag alltid ha ett anteckningspapper och det har spelarnas namn i ordningen de sitter med rollpersonens namn under. Det blir också som kolumner där man kan anteckna viktiga saker för varje person. Bredvid dem kommer slp som är med i en grupp. Längst till höger står spel, datum och tider för spelningen. Anteckningar som inte har med enstaka rollpersoner börjar en bit ner under namnen.
Om inte tid funnits för att skriva förståeliga anteckningar under mötet så ska det göras så snart efter mötet som möjligt så man inte glömmer vad det betyder.
När spelet/kampanjen/äventyret är klart så är anteckningspapprena i datumordning, sen kartor, sen bilder, sen slp osv. Varje kampanj i sin egen folder, mapp eller pärm.
Digitalt är det ordnat i sektioner under rollspel finns varje rollspel, därunder varje kampanj, sen beror det på hur mycket material det är. När det börjar bli svåröverskådligt är det dags för undermappar där också.
Arbetsmässigt börjar jag för det mesta analogt. På papper så skriver och skissar jag medans idéerna flödar. När det lagt sig för jag över det digitalt och börjar fylla ut. Nu när jag pendlar så jobbar jag parallellt med det analoga och digitala, ofta med bildmaterial analogt och textmaterial digitalt.
Textmaterialet i det digitala stadiet skriver jag in det analoga i en ordning som verkar bra, sen brukar jag kolla på rubriker och komma på vad jag vill beskriva under den rubriken och skriver anteckningar och underrubriker. Sen går jag till början och skriver det som kommer ur mig, rubrik för rubrik. Det blir många sådana pass när nya idéer kommer till och text måste skrivas för att få fram det man vill få fram.