Nekromanti Hjälp jag drunknar !

anth

Vetefan
DnD-reglerna har beskyllts för att vara heroiska, men detta gäller definitivt inte drunkning.

En vanlig karaktär kan hålla andan i 2-3 minuter, sedan måste han slå CON-checks var 6:e sekund.
När man missar sitt CON-check, som de flesta gör inom en halv minut, så hamnar man på 0 hp och 12 sekunder efter att man missat sitt CON-check är man DÖD.

Är det någon mer än jag som har reagerat på denna regel?

Lambendil_UBBT

Warrior
Det är väl i allra högsta grad heroiskt!

Jag som vanlig människa kan hålla andan i knappa en minut, kan tänka mig att nåt sjukhuvud kan hålla andnan i två minuter men sen är det kört. Om man kan hålla andan i tre och en halv minut så är det väl i allra högsta grad heroiskt? Och tycker du inte det, ändra reglerna då....

anth

Vetefan
Det var ju inte vad jag menade

Det är inte reglerna för hur länge man kan hålla andan som jag opponerade mig emot, utan vad som händer när man misslyckas med det.

När en karaktär misslyckas att hålla andan så har hans vänner 12 sekunder på sig att rädda honom - och om de lyckas så behöver han en vecka att återhämta sig på om han inte får magisk hjälp.

Självklart ändrar jag reglerna om jag hittar något jag inte tycker om, men frågan var om det var någon annan som tyckte det var lite konstiga regler.

Lambendil_UBBT

Warrior
Aha

Ja det är ju iofs rätt mysko. Misslyckas man med att hålla andan så drar man antingen in kopiösa mängder vatten i lungorna (o-bra), eller svimmar. Och då har man väl fortfarande ca 3-5 minuter på sig innan hjärnskadorna börjar bli alltför påtagliga?

Och man återhämtar sig ganska kvickt från syrebrist, förutsatt att hjärnan klarade sig.

Så för att sluta babbla goja: JA! Jag tycker det är konstiga regler :gremgrin: