Nekromanti Hjälp jag har kört fast...

Oceanliner

Warrior
Legenden
Detta är historien om Tzarks öde så som den berättats i generationer från mun till mun.

För länge sedan innan Soldarn fanns härskade Cirefalierna över allt land från ön Khatar till de vilda barbarerna i norr. Mitt under en rasande snöstorm kom han som hade skickats att styra över vår stillsamma by. Med hjälp av förrädare tog han kontroll över byn ty hans egen hird hade omkommit i ett snöskred. Den onde mannen förtryckte och mördade det stolta folket i byn som inte kunde annat en lyda sina nya herrar. Tzark styrde byn med järnhand i en halv mansålder innan nyheter utifrån lät berätta att ett storskaligt uppror startat i hela landet. Med dessa nyheter tog sig ynglingen Hergal Borsson till gården i spetsen för en uppretad mobb. Hergal talde förstånd med förrädarna som skyddade Tzark och hindrade därmed ett blodbad. Sedan bands Tzark till händer och fötter och fördes tillbaka till byn. Hergal den modige lät sedan halshugga honom på allmänningen. Men det sägs att när den onde härskarens huvud skildes från hans kropp lät han utstöta ett blodisande skri som bars av den kalla höst vinden ut över dalen. Kroppen begravdes under en gammal ek öster om byn, och än idag kan man under en mörk höstkväll höra ståthållarens skrik i vinden som blåser kring trädet. Tzarks ondska dog dock inte med honom utan i min ungdom hörde jag de äldre tala om en vålnad. En fruktansvärd vålnad sammansatt av mörker och ondska, en vålnad utan huvud…

Intrigen
Idag år 2967.e.D. har historien om Tzark återigen börjat viskas i skenet från eldstäderna. Rädslan finns i byn efter tre bestialiska mord där kropparna hittats med avhuggna huvuden. Folk talar om den huvudlösa vålnaden och flera påstås sig ha sett den. Stadens borgmästare Fingal har förgäves försökt lugna de skärrade byborna. I ett brev till sin kusin Arafel Jorgsson Skrivare beskriver han sitt problem vilket får till följd att Arafel skickar upp två utredare en underskrivare och en stadsvakt som skall undersöka mordet. Problemet är nu att Arafel egentligen inte har såna befogenheter men för att hjälpa sin kusin skickar han dem i alla fall och förfalskar en fullmakt. Pengarna för att betala dem tar han från egen ficka. Det skulle han troligtvis ha kommit undan med om det inte vore för att stadsvakten dog under mystiska omständigheter vid besöket i byn. Den skärrade underskrivaren återvände
med nyheterna till Arafel som lyckades få honom att hålla tyst. Men nu behöver han verkligen någon skyldig annars ligger han illa till. I sin desperation skriver han till rollpersonerna eller någon de känner och ber om hjälp. Vad ingen vet är att det är Derrek som med hjälp av hjälmen till en magisk osynlighetsrustning spelat spöke och brutalt mördat några bybor för att skrämma upp dem så mycket att kan få tillgång till den förseglade guldgruvan. Han har nämligen fått nys om gruvan genom en gammal dagbok och iscensatt den senaste tidens spökerier utan att hans morbror Fingal anat misstankar. Derrek ville köpa marken där gruvan stod men markägaren trissade upp priset eftersom han inte var så speciellt intresserad av att sälja. Men senaste tidens mord har fått han att vekna en aning och han har kontaktat Derrek för att se om han fortfarande är intresserad. Derrek har nästan affären i hand när rollpersonerna anländer till byn.

<hr>
Ovan är utdrag ur mitt äventyr Jakten på Tzarks huvud som jag nästan har skrivigt klart. Problemet är det att jag behöver hjälp att sammanställa det sista så att det blir begripligt för en utomstående som inte har huvudet fullt av intrigen redan. Vad jag behöver är synpunkter korrektur läsning och kanske lite idéer.

...intresserad? Skicka isåfall ett mail till jonashertz@swipnet.se

- Jonas

Eskil

Warrior
Måste du använda dig av en magisk hjälm som skänker sin bärare osynlighet? Kan inte mördaren bara smyga runt och hugga huvudet av folk då ingen ser, så gör vanliga mördare...

Men det kanske krånglar till det för dig...