Nekromanti Hjälp Krank med datorn! (dagens I-landsproblem)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Igår fick jag en knappt fungerande 3ghz-dator av mina föräldrar. Att den knappt fungerade visade sig bero på en snordum konstruktion där ett långt rör kopplat till lådans baksida som blåste in damm i processorn. Mina föräldrar städar rätt bra, men god DAMN vad mycket damm det var i röret.

Nåja, lådan som sådan är kass, grafikkortet är kass, etc, så Krank beslutar sig för att ta sin nuvarande dator (med välkyld och snygg låda) och kombinera med moderkort+processor+ram från den nya burken. Han tänker också byta ut sin 80gb IDE till den 15gb SATA som satt i den nya burken.

Just det där sista tänkte jag fixa först, men det visade sig vara min olycka...

Såhär tänkte jag:

1. Kopiera båda partitionerna från 80gb:aren till 150gb:aren via PartitionMagic. Check!
2. Koppla ur 80gb:aren och i 150gb:aren, och ställ in burken på att boota från 150'n. Check!
3. Starta Windows och kolla så att allt är OK.

OK, vi startar windows... inloggningsskärm... Vafan!? Får inte logga in? Hittar inte inställningarna, kan inte skapa temporärt kontoutrymme?

Avisstja.

Jag har ju tyckt att jag varit väldans smart som lagt in alla profiler och grejer på D: så att jag ganska kvickt kan ominstallera Windows utan att tappa bort en massa inställningar. Japp, jag är en sån där avancerad typ. Detta har också fungerat rätt mycket utan större problem. Tidigare.

Tydligen har Windows fått stora spattet och bestämt sig för att den andra partitionen inte ska vara D, utan... något helt annat. Vad exakt verkar bero lite på, sådär. Jag kan inte logga in ens i felsäkert läge, och i återställningskonsollen säger att hårddisken är H: (eller I:, om jag har en extern hårddisk inkopplad).

Så här är vi nu.

* Jag har en dator med en SATA-hårddisk i, där partitionerna fått bokstäverna C och H.
* För att kunna logga in på burken måste jag ha C och D. Det går inte annars.
* Jag har begränsad tillgång till en CD-brännare, men diskettstationen på måldatorn är pajj.
* PartitionMagic 8.0 bootad från CD-skiva kan tydligen inte ändra enhetsbeteckning.
* Den XP-skiva jag har, ganska gammal men fullt laglig, har bara en version av "diskpart" som endast tillhandahåller ett helt värdelöst GUI interface som bara kan ta bort och lägga till partitioner, mao inget joxande med det heller.
* I återställningskonsollen (Bootad från XP-skivan) har jag tydligen inte tillgång till andra hårddiskar än C:. Jag får inte köra saker från dem.

Jag behöver ett sätt att lösa detta. Ska nämnas att den gamla 80gb:aren var jag tvungen att formatera om. Hjälp mig, nördbullen!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Hjälp Krank med datorn! (dagens I-landsproblem

Installera om?

krank

Installera om?
Det gör jag inte om jag slipper. Du har ingen aning om hur specialutformad min XP-installation är...

För att inte tala om att min slipstreamade ISO med allting joxat med ligger på D:... Förlåt, H:. SOm jag inte kommer åt.

Grog

Swordsman

Kan du inte boota från en LiveCD (eller LiveDVD), köra qtparted eller gparted, fixa till partionerna, beteckningarna och eventuellt även fixa en ny partition table? Om du gjort rätt borde du kunna logga ut, ta ut cd´n och boota upp i Windows som vanligt.

En vanlig hederlig Ubuntu/Kubuntu CD borde göra tricket, annars är Knoppix trevlig (också debianbaserad).

Linux to the rescue again

krank

Kan du inte boota från en LiveCD (eller LiveDVD), köra qtparted eller gparted, fixa till partionerna, beteckningarna och eventuellt även fixa en ny partition table? Om du gjort rätt borde du kunna logga ut, ta ut cd´n och boota upp i Windows som vanligt.
Senast jag kollade var t.ex gparted väldigt restriktiv i sitt NTFS-stöd - och detta gäller de flesta Linuxgrejer.

Men om du kan hitta ett prog med stöd för NTFS och som fattar dess enhetsbokstäver... meddela gärna mig. Jag hade redan tänkt tanken, men kunskaperna svek.

Grog

Swordsman
Re: Hj�lp Krank med datorn! (dagens I-landsproblem

jag �r os�ker g�llande ntfsst�d i gparted, men qtparted kan hantera ntfs. p� min senaste maskin installerade jag �ven ntfsprogs och ntfsmount (�r det f�rhandskrav till qtparted m�ntro?).

eftersom du verkar mer angel�gen om att inte sabba dina ntfspartitioner tycker jag du ska l�sa http://www.linux-ntfs.org/ innan du g�r n�got dramatiskt. �ven om ntfs numera funkar med linux brukar jag mounta ntfspartionerna som read only, och h�lla mig till fat32 f�r partioner som delar p� filer mellan flera installationer (ubuntu+winxp i vanliga fall). (funkar bra men f�r 4gb+ fuckar fat32 upp, men det vet du s�kert redan.)

/Grog, som har haft enorma problem med en standardinstallation av vista, kunde bara fixas genom att installera linux och skriva ny partitionstabell.

Kimon

Swordsman

Har du massa usb-enheter inkopplade, alternativt någon slags usb-hubb? För nåt liknande hände mig när jag installerade min nya PC med XP. Jag har inbyggd USB-hubb i skärmen och den hade jag pluggat in i nya datorn. Alla enhetsbokstäver blev helt fel. När jag pluggade ur alla USB-enheter utom skärm och tangentbord fungerade det.

Grog

Swordsman
kom just ihåg

jo jag kom just ihåg att när jag fick denna dator var den förinstallerad med winxp och hela hårdisken var en ntfspartition. jag bootade upp med kubuntu 7.10 (live cd), krympte partionen med gparted, la till en massa andra partioner jag ville ha, och det har fungerat smärtfritt. jag tror du är i det klara.

krank

Har du massa usb-enheter inkopplade, alternativt någon slags usb-hubb?
Där sa du nåt, det ska genast kollas.

Eller ja, genast är ju relativt. Jag måste vänta på att Partition Magic for DOS blir klar med att förvandla D till en utökad partition först. Det lär ta ett par timmar till.

Annars funderar jag på om man får köra EXE-filer från C om man går in i den där återställningskonsollen. Isåfall är ju saken biff, för där har jag ju den riktiga diskpart.exe, som kan fixa enhetsbeteckningar i ett litet kick.

Varför får man med en så mongis liten skitpryl till låtsas-diskpart med återställningskonsollen?

Grog

Swordsman

Varför får man med en så mongis liten skitpryl till låtsas-diskpart med återställningskonsollen?
Ett ord: Pyttemjuk

krank

Jag kan rapportera att moderkort + ny processor är på plats och windows fungerar.

I slutänden blåste jag hela C, lade in windows, använde den installationen för att bränna ut min fulhaxx0rade XP-installationsskiva, den jag spenderade två dygn av svett och blod för att få fram, som är slipstreamad och använder existerande profiler på D: och allt sånt därnt.

Det är lite tekniska bekymmer just nu, pga att jävla SecuROM (som måste vara den sämsta idén sedan moderata samlingspartiet) lagt in en liten CP-mapp i min profil, som inte kan tas bort eller flyttas.

Nåja, det kommer säkert att fungera. I framtiden. Jag har tillförsikt.

Och jag tackar alla som hjälpt till. Framför allt den som påpekade det om USB-enheterna, det gjorde susen...