Nekromanti Hjälp Krank uppgradera sin dator!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, såhär:

Jag vill köpa utvalda nya delar till min dator. Budgeten är på 2000:-. Jag vill nog helst ha ett moderkort med 3+ PCI-platser och stöd för dual/quad-coreprocessor. DDR3 vore ett plus. Processorn ska vara Dual Core eller bättre (bättre? för 2000? Ha!) och jag föredrar Intel. Jag vill gärna ha åtminstone 1 gb RAM i det här köpet. Jag kan köpa mer senare. Jag vill helst ha antingen en AGP-port på moderkortet (föråldrat) eller en hyfsat kompetent integrerad grafikkrets i moderkortet (jag gillar Nvidia eftersom de brukar ha bäst mjukvarustöd i Linux, men nästan vad som helst duger som tills-vidarelösning).

Jag har en låda, jag har SATA-hårddiskar (och en IDE-DVD-rom som är på väg ut), jag har ett 400W's nätaggregat, jag har skärm-tangentbord-mus, surroundhögtalare, ett kompetent ljudkort, ett bra nätverkskort. Sånt behövs alltså inte. Det jag behöver är typ moderkort, processor, ram. Och jag vill ha så bra och framförallt uppgraderingsbart sådant som möjligt.

Ett plus är om grejerna finns till hyfsat pris inom gångavstånd från centralen, så jag slipper frakt. Och minns att jag är norrlänning, "gånganstånd" är allt under en timmes promenad i hyfsat rask takt.

Jag kommer antagligen att lägga beställningen inatt eller under morgondagen (eller, om jag hittar schyssta erbjudanden hos stockholmska butiker kanske jag trillar in i butik imorrn och köper direkt). Rekommendationer får alltså gärna komma under kvällen.

Jag kommer även själv att posta grejer i tråden under kvällen, medan jag letar.

Mitt första fynd:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337020

Fördel: priset. Nackdel: DDR2-ram och bara två ynka PCI-platser. Annars helt OK.

krank

Första snabb koll visar att exakt samma delar, var och en för sig, i Kompletts nätbutik blir typ 60 spänn dyrare än att köpa paketet. Om jag räknat rätt. Det gör att min lust att köpa just paketet är ganska liten, då lägger jag hellre till en hundring eller tre och får mer RAM redan från början. Eller, om det går, ett moderkort med fler PCI-platser eller stöd för DDR3.

Via Prisjakt kunde jag få ner priset för samma komponenter till 1390:- om jag köpta från lite olika ställen.

Reflektion: DDR3 drar upp priset. Rejält. Är det värt det?

krank

Jag tog en funderare och kom fram till att projektet får skjutas på, en månad. Den här månaden betalar jag redan 2500:- till CSN, köper möbler för 1200:- på IKEA, och spenderar 1500:- på en hårddisk och ett ljudkort. Nästa månad har jag öh... gothcon, och that's it. Ergo: väntar jag en månad kan jag lägga på en tusenlapp eller så på budgeten och därmed få ett bättre resultat.