Hjälp! Layout-råd för regelreferens

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,262
Location
Stockholm
Senaste veckan har jag småpillat med en fusklapp till Tenra Bansho Zero, för att både agera regelreferens och regelintro till nya spelare. Jag börjar komma till gränsen av mina egna förmågor här, och skulle nog behöva råd för att förbättra dokumentet ytterligare. Har använt mig av Google Docs för väldigt enkel textformattering och layout.


Tyvärr är det massa blanka halvsidor, efter de olika avsnitten har lite olika längd… vad kan jag göra för att göra det ännu mer kompakt, men samtidigt läsbart och (förhoppningsvis) snyggt ut?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Saker jag tycker, som inte nödvändigtvis hjälper de faktiska frågor du har:
  • För mig ser det lite märkligt ut när första stycket efter rubrik har indrag. Framför allt när rubriken i sig också har samma indrag. Det skapar en skum effekt där rad 2+ av varje stycke ser… "anti-indraget" ut eftersom "normen", "noll-indraget", satts av rubrik och första rad.
  • Med uppräkningar, som "Attributes", skulle jag nog inte ha något indrag alls tror jag.
  • För mig ser det väldigt märkligt ut när texten på högersidan går hela vägen in i det vertikala strecket.
  • Man behöver inte både ha styckeindrag och styckemellanrum, så där kanske du kan spara in lite utrymme.
  • Om någon av de tre grejerna på högersidan av s2 kan flyttas till vänstersidan, så kan kanske de två kvarvarande stoppas in i det tomma utrymmet på höger sida av s3, tänker jag. Jag vet för lite om systemet för att veta vilka som lämpar sig för flytt.
  • På s3 känns det som att högersidans rubrik ("Akai usages") skulle må bra av att linjera med vänstra sidans rubrik.
  • Det borde gå att banka lite på formuleringarna på s 6 så att allt får plats på vänstra sidan. Ffa om du också kan tänka dig minska utrymmet ovanför rubrikerna. Då kan hela Healing få plats på högersidan istället.
  • På samma sätt borde det gå att banka på formuleringarna och ta bort utfyllnadsord etc, och minska avstånd, på högersidan av s4 så att allt får plats på vänstersidan?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Jag hade väl kanske inte gjort layout i Google Docs men...

Använd vettig radhöjd, bra fonter, bra inskjutningar och avstånd (mellan kolumner, rubriker och stycken). Använd fet och kursiv stil för att märka ut istället för versaler. Ta inte bara och sätt allting i två spalter, utan du måste välja olika avsnitt i dokumentet för att sätta tvåspaltigt. Du har satt dokumentet i ett amerikanskt pappersformat, så jag ändrade om det till A4.

Sedan känns det mycket som för mycket text att fungera som referens. Varför finns "optional" rules med? Om du har med dem, då är de inte optional längre. Jag gick även igenom texten med min AI-redigerare.

Combat-avsnitten är kvar att göra.

 
Last edited:
Top