Nekromanti Hjälp Magnus och Historiska Museet

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Du kanske har hört talas om att Historiska Museet och Sverok tar fram en utställning tillsammans. I samband med utställningen arrangeras tre korta lajv, och jag söker nu hjälp till dessa lajv. Jag söker nu frivilliga som kan hjälpa mig att klara detta.

Huvudarrangör för lajven är lajvföreningen Enhörningen, och jag hoppas att vi kommer att lyckas skapa utrymme för andra lajvare att bidra med olika aktiviteter och idéer. Historiska Museet ligger i Stockholm, och arrangemangen äger rum i museet, eller på museets innergård.

Främst behöver jag frivilliga som kan hjälpa mig att rodda lajven. Sitta i informationsdisken, springa ärenden, bära, flytta, hjälpa till. 10 stycken skulle jag vilja ha till den 8:e och 9:e maj.

Kort om utställningen
Under 2004 kommer Historiska Museet tillsammans med Sverok att anordna en utställning om medeltiden och de myter vi bygger vår historia på. Syftet är bland annat att undersöka hur kopplingen mellan det autentiska och det fiktiva ser ut och vilka uttryck det tar sig idag, samt att väcka frågan om medeltidens roll som motbild mot ett strukturerat samhälle, där lek och rollspel kan ställa sanningar på sin spets och på ett anarkistiskt sätt vända på rådande maktstrukturers syn på vad som är rätt och fel.

Vad betyder det?
Utställningen ska handla om medeltiden och hur vi ser på den. Det ska vara en spännande utställning, men även kompletteras med tre lajv under sommaren.

Utställningen har alltså två dimensioner. I den inre dimensionern bygger museet upp en fysisk plats i en av sina hallar, där besökarna kan uppleva utställningen genom att se föremål, lösa olika uppgifter och söka information och kunskap. I den yttre dimensionen utspelar sig en berättelse som gestaltas under tre lajv som arrangeras under sommaren. I berättelsen utvecklas två rivaliserande familjers strid om kungens gunst och det är en öppen fråga vem som ska vinna kampen. De tre lajven som är planerade är Marknaden, Bataljen och Bröloppet. Dessa arrangeras av lajvföreningen Enhörningen.

Utställningstid
Sommarutställningen på historiska museet pågår 7 maj - 29 augusti 2004.

Marknaden går av stapeln 8-9 maj. - SÖKER FRIVILLIGA, MAILA MIG!
Bataljen äger rum 19-20 juni.
Bröllopet arrangeras 28-29 augusti.

Vill du vara med?
Utställningen är en fantastisk chans att göra roliga saker som är förknippade med lajv, eller bara ett sätt att ha kul. Själva lajven arrangeras av Enhörningen, men det finns säkert massor med andra saker som just du kan tänka dig att bidra med. Om du har någon speciell idé finns möjligheten att göra specialarrangemang under sommaren.

Om du är intresserad, mejla mig på magnus.seter (a) telia.com, eller messa mig.

Om tillräckligt många från www.rollspel.nu dyker upp kan det bli bra reklam för forumet!

Maila mig nu!

Magnus

Troberg

Sinister eater
Kalcidis/A Love Supreme kunde inte sluta visa "mitt" pimp-tecken mot mig.
Vitulv stod upp och ropade bukkake.
Någon drog en vits om att: "för att sätta kvinnan i centrum, anordna en bukkake-fest."
Vitulv ropade Bukkake igen. Det hela började kännas lite obehagligt.
Herr Nils snackade vapen.
Han förlöjligade Magnus berättelse så pass att Magnus gick där ifrån.
Ithaqua visade att han hade en stor ormtatuering på bröstet, Vitulv flexade sina.
Storugglas flickvän ville inte erkänna om Storuggla hade superkrafter. Varför? Döljer de något?
Vi dricker öl och Gammeldansk och sjunger med till Max Romeo and the Upsetters "Chase the Devil".
Nånstans så kommer Eksem på att det är danskarnas fel alltihopa. Undrar vad han fick det ifrån. Vi är jättesnälla när vi inte konspirerar att övertaga *host* *harkel*... ytterligare ett obetydligt litet ölbryggeri?
Vi gick förbi 7-eleven och köpte folköl. Försökte gå rakt på tillbakavägen.
Och nu till min poäng: *trumvirvel*

Om tillräckligt många från www.rollspel.nu dyker upp kan det bli bra reklam för forumet!
Säker på det?

Edit: Kanske jag feltolkat? Har du bara råkat stava fel när du egentligen menade Hysteriska Museet?

Foggmock

Myrmidon
Om jag på något sätt kan utvinna reseersättning för det hela svidar jag gärna om till Abraham Brodersson-Tjurhuvud (kläderna ligger hemma i garderoben) och kommer upp. Det finns inte en fis i rymden att jag har pengar att lägga ut dock. Kan vi lösa detta på något extremt osmidigt sätt ställer jag gärna upp, även om det har vart ett jävla farande på mig sista tiden (Calcon, två omgångar stockholm, två omgångar jönköping, nu senast Gothcon, Jönköping helgen på det och nu till helgen är det Inslaget.).

Viljan finns, men om det finns folk som lättare tar sig dit och dessutom kan göra det på egen bekostnad så kanske jag inte är förstavalet.