Nekromanti Hjälp med äventyr till Dark Ages: Vampire

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Spoilers för min Vampire-grupp.

Så, nu skall jag spelleda Vampire för första gången och tänkte vädra min äventyrside lite här innan vi spelar, kanske kan någon bidra med något tips eller råd.

Spelarna: Allt från Vampireveteraner som har spelat i flera år och kan böckerna utantill till nybörjare som har spelat två äventyr.

Partyt: Ett gangrelstridsmonster, en malkavsiare, en nosferatu med en arme av tama spionråttor och två socialkaraktärer; en lasombra och en toreador.

Bakgrund: Det är tiden för det andra korståget och rollpersonerna är av olika anledningar på väg till Jerusalem, de har precis anlagt hamnen i Jedda (för att sedan fortsätta innåt i landet mot sitt egentliga mål).

Äventyret i korthet: På något vis så blir rollpersonerna inbjudna av en av stadens mäktigare vampyrer, en ventrue, för att prata nyheter och allmänt umgås. Festen håller på till långt in på morgonen och det beslutas att rollpersonerna skall överdaga i ventruens boning.

Mitt under dagen så slits de upp ur sin vila av förskräckta tjänare som ber om hjälp och rollpersonerna får slåss mot ett monster!

Så snart faran är över så lär de åter falla i sömn men när skymningen faller så ger deras värd dem uppdraget att reda ut vad det var för monster och säkerställa att det inte upprepas.

Monstret är en golem, utskickad av en judisk mystiker för att återhämta hans dotter som blivit tillfångatagen av värden. Värden har mycket riktigt tagit en flicka nyligen och ghoulat mest för att hon är söt att se på och hennes dans är underhållande (kanske får hon underhålla rollpersonerna första kvällen), att hon är dotter till en magiker har han dock ingen aning om.

Ledtrådar i fallet: Siaren kan känna av lite av golemens "tankar" under anfallet. Det faktum att det är en golem är ju en ledtråd i sig. Nosferatuns spionråttor kan säkert ge viss information om man bara ställer de rätta frågorna. Kanske visar sig flickan ha underliga kunskaper som väcker frågetecken för vad hon har hållit på med innan hon hamnat i värdens våld.

Upplösning:
Inte helt enkelt, att helt sonika slå ihjäl trollkarlen löser iofs "problemet", men det kan nog tänkas att spelarna sympatiserar med flickan. Alternativet är att ta värdens nya leksak ifrån honom, men då blir han förmodligen lätt upprörd.

I grund och botten så ställs rollpersonerna inför en konflikt mellan lojalitet och kärlek (förmodligen lär de vara lojala mot värden, men det bör ha funnits en fråga där iaf).

Så, vad tror ni? Kan det funka i faktiskt spel? Något jag kan lägga till, ta bort eller förtydliga för att göra äventyret bättre? Planen är att spela igenom det hela på en kväll.

Johan K

Gammal & dryg
Så, vad tror ni? Kan det funka i faktiskt spel? Något jag kan lägga till, ta bort eller förtydliga för att göra äventyret bättre? Planen är att spela igenom det hela på en kväll.
Jo, det här kan nog funka ja. Känns som ett bättre genomtänkt introäventyr.
En kännsla som jag fik, vet inte om det är rätt eller fel, är att det kansek är lite rälsat.. Kanske omm an kunde lägga in någon mer grej. kanske att man lägger in en 3:e intressent i det hela. Som på något sätt klurar till det hela för alla parter.
Sedan så är det alltid kul om man kan lägga ut lite spin offs, så man kanske kan fortsätta med fler äventyr..

/ Johan K, som är ruggit sugen på att testa V:tR