(SPOILER för Möller, Vicotnik och yreburre)
Det brukar vara svårt att svara på sådana här trådar, och svårt att skriva dem, men jag tänker göra ett försök. I värsta fall får jag iaf ner mina tankar på pränt, vilket alltid är bra.
För den som minns det, så försöker jag knyta ihop en superhjältekampanj. Inte helt, det hinner jag inte på ett äventyr, men tillräckligt för att ha lite säsongsavslutning och tillfällig nerfrysning.
Nå; jag har specifika saker som hör ihop och ska leda till varandra, men jag har ett par saker jag inte riktigt får ihop.
Lite hyfsat kort översikt:
Förra spelmötet genomförde en okänd grupp en terroraktion där de tog gisslan och höll på. Rollpersonerna stoppade det hela. Det visade sig att gruppen rånade stans alla banker medan polisen höll på och anti-gisslandramade sig.
Det här äventyret tänkte jag ska fokusera på undersökandet kring just denna okända grupp, komma med några avslöjanden och lägga upp för ett 1-2 maffiga finalavsnitt härnäst.
- På samma sätt som gisslangrejen var en distraktion från bankrånen, så var bankrånen delvis en distraktion från att de också stal en lastbil innehållandes en "telepatmaskin", en grej som kan agera mind/machine interface. Lastbilen ägdes av den amerikanska regeringen, och fraktade teknologin ut från den förödda zon som brukade vara Chicago. Rollpersonerna såg senast den här teknologin för ett par äventyr sedan och kommer att behöva den i nästa avsnitt.
- Gruppen är ett gäng avhoppare från CORE, typ Blackwater fast fokuserade på supramänniskor och så. Jobbar mycket åt amerikanska staten. De stal en av organisationens hightechsvävare och lite experimentell tech och stack. Nu jobbar de med den lokala organisationen Humans First, som mest är hyfsat vanliga människor som organiserat sig mot supervarelser (hatar både "hjältar" och "skurkar").
- Humans First, och deras CORE-avhoppare, jobbar båda åt "Borgmästare Harold Washington", som i själva verket är supervarelsen Deception. Deception håller också en av rollpersonernas fiender, Armageddo, inlåst i sin källare. Fastsatt i en massa maskiner. Tanken är att när rollpersonerna undersöker här, så tvingas de ta beslutet om de ska befria Armageddo eller låta honom ruttna.
- Jag vill bygga upp för ett upplopp riktat mot supervarelser; gärna fokuserat på den amerikanska statens supergrupp PATRIOT. De kanske är i stan, och råkar göra något folk tycker hemskt illa om? Det gör inget om rollpersonerna råkar vara med. Jag kommer dock för mitt liv inte på vad. tanken är att "borgmästaren" ska få mandat att införa kraftregistreringslagstiftning i området och så.
- En av rollpersonerna var tidigare i kontakt med interface-teknologin och kommer att hintas om att det var just ett sådant interface genom att få lite drömmar/minne tillhörande den maskinvarelse han var i kontakt med.
- En annan av huvudpersonerna ägde huset de alla befann sig i när Chicago förintades och de fick sina krafter. Därunder finns "hjärtat", en kraftfull förvridande artefakt som kommer få betydelse senare. I det här läget vill jag mest plantera Bobs hus (för så heter han) som att skumma saker har börjat hända där.
- CORE-avhopparna har tillgång till Simulacrumteknologi, dvs de kan "fjärrstyra" humanoida kroppar utan risk för liv och lem.
- Den tredje huvudpersonens alter ego, the Dark Hunter, har utan rollpersonens eller spelarens vetskap dödat en massa Humans Firstmedlemmar på våldsamma och otrevliga sätt. Det här vill jag avslöja.
Vad gör rollpersonerna i allt det här?
Jag har identifierat lite punkter/platser:
- De behöver komma från rånen till både den snodda bilen och till Core-avhopparnas bas.
- De behöver greppa kopplingen mellan Core-avhopparna och Humans First.
- De behöver greppa kopplingen mellan borgmästaren och Humans First.
- Core-avhopparnas bas och borgmästarens hem måste hittas/undersökas/forceras. Heistplanering?
- De behöver ges ledtrådar och få räkna ut att det är The Dark Hunter som ligger bakom de hemska dåden.
Tanken är att de efter det här äventyret ska ha fått grepp om:
- ...att borgmästare Harold Washington nog inte är riktigt den han utger sig för att vara.
- ...att The Dark Hunter ligger bakom morden, vilket gör att de måste in i rollpersonens huvud för att lösa problemet (de är ju trots allt samma person).
- ...att det finns en organisation de inte stött på alls tidigare, som kallas Core.
- ...att Humans First åtminstone delvis styrs av eller jobbar med "borgmästaren".
- ...att det är något skumt med platsen där Bobs hus brukade stå (sidospår).
Frågetecken:
Mycket handlar frågetecknen om hur jag gör saker roliga/intressanta att upptäcka i spel.
- Hur kopplar jag rånen till bilen och basen? Här är nog min största svårighet.
- Hur kopplar jag Core-avhoppare till Humans First? Lägger jag bara folk av båda sorterna i basen?
- Hur kopplar jag borgmästaren till ovanstående? Kan han ha synts på kamera eller så när han är i Coreavhopparnas bas? Eller finns det nåt intressantare sätt?
- Hur får jag spelarna att fatta att de borde undersöka borgmästarens hem? Eller ska borgmästaren ha en egen bas? Två basbesök samma äventyr? Bleäh. Heists är dock rätt enkla att göra intressanta; det är säkerhetssystem, tidsgränser och smyga omkring.
- Hur kopplar jag Dark Hunter till dåden? Kan han ha slaktat alla i Core-avhopparbasen kanske? Synas på säkerhetskameror?
- Hur kopplar jag så spelarna vet att det är borgmästaren som har interfacemaskinen, och hur får jag dem att inse att de behöver den?
- Hur blandar jag in Bobs hus?
Det var nog huvuddelen av det hela. Alla kommentarer är djupt välkomna, helst innan imorgon kväll. 10:30 på lördag ska det vara spelbart =)
Det brukar vara svårt att svara på sådana här trådar, och svårt att skriva dem, men jag tänker göra ett försök. I värsta fall får jag iaf ner mina tankar på pränt, vilket alltid är bra.
För den som minns det, så försöker jag knyta ihop en superhjältekampanj. Inte helt, det hinner jag inte på ett äventyr, men tillräckligt för att ha lite säsongsavslutning och tillfällig nerfrysning.
Nå; jag har specifika saker som hör ihop och ska leda till varandra, men jag har ett par saker jag inte riktigt får ihop.
Lite hyfsat kort översikt:
Förra spelmötet genomförde en okänd grupp en terroraktion där de tog gisslan och höll på. Rollpersonerna stoppade det hela. Det visade sig att gruppen rånade stans alla banker medan polisen höll på och anti-gisslandramade sig.
Det här äventyret tänkte jag ska fokusera på undersökandet kring just denna okända grupp, komma med några avslöjanden och lägga upp för ett 1-2 maffiga finalavsnitt härnäst.
- På samma sätt som gisslangrejen var en distraktion från bankrånen, så var bankrånen delvis en distraktion från att de också stal en lastbil innehållandes en "telepatmaskin", en grej som kan agera mind/machine interface. Lastbilen ägdes av den amerikanska regeringen, och fraktade teknologin ut från den förödda zon som brukade vara Chicago. Rollpersonerna såg senast den här teknologin för ett par äventyr sedan och kommer att behöva den i nästa avsnitt.
- Gruppen är ett gäng avhoppare från CORE, typ Blackwater fast fokuserade på supramänniskor och så. Jobbar mycket åt amerikanska staten. De stal en av organisationens hightechsvävare och lite experimentell tech och stack. Nu jobbar de med den lokala organisationen Humans First, som mest är hyfsat vanliga människor som organiserat sig mot supervarelser (hatar både "hjältar" och "skurkar").
- Humans First, och deras CORE-avhoppare, jobbar båda åt "Borgmästare Harold Washington", som i själva verket är supervarelsen Deception. Deception håller också en av rollpersonernas fiender, Armageddo, inlåst i sin källare. Fastsatt i en massa maskiner. Tanken är att när rollpersonerna undersöker här, så tvingas de ta beslutet om de ska befria Armageddo eller låta honom ruttna.
- Jag vill bygga upp för ett upplopp riktat mot supervarelser; gärna fokuserat på den amerikanska statens supergrupp PATRIOT. De kanske är i stan, och råkar göra något folk tycker hemskt illa om? Det gör inget om rollpersonerna råkar vara med. Jag kommer dock för mitt liv inte på vad. tanken är att "borgmästaren" ska få mandat att införa kraftregistreringslagstiftning i området och så.
- En av rollpersonerna var tidigare i kontakt med interface-teknologin och kommer att hintas om att det var just ett sådant interface genom att få lite drömmar/minne tillhörande den maskinvarelse han var i kontakt med.
- En annan av huvudpersonerna ägde huset de alla befann sig i när Chicago förintades och de fick sina krafter. Därunder finns "hjärtat", en kraftfull förvridande artefakt som kommer få betydelse senare. I det här läget vill jag mest plantera Bobs hus (för så heter han) som att skumma saker har börjat hända där.
- CORE-avhopparna har tillgång till Simulacrumteknologi, dvs de kan "fjärrstyra" humanoida kroppar utan risk för liv och lem.
- Den tredje huvudpersonens alter ego, the Dark Hunter, har utan rollpersonens eller spelarens vetskap dödat en massa Humans Firstmedlemmar på våldsamma och otrevliga sätt. Det här vill jag avslöja.
Vad gör rollpersonerna i allt det här?
Jag har identifierat lite punkter/platser:
- De behöver komma från rånen till både den snodda bilen och till Core-avhopparnas bas.
- De behöver greppa kopplingen mellan Core-avhopparna och Humans First.
- De behöver greppa kopplingen mellan borgmästaren och Humans First.
- Core-avhopparnas bas och borgmästarens hem måste hittas/undersökas/forceras. Heistplanering?
- De behöver ges ledtrådar och få räkna ut att det är The Dark Hunter som ligger bakom de hemska dåden.
Tanken är att de efter det här äventyret ska ha fått grepp om:
- ...att borgmästare Harold Washington nog inte är riktigt den han utger sig för att vara.
- ...att The Dark Hunter ligger bakom morden, vilket gör att de måste in i rollpersonens huvud för att lösa problemet (de är ju trots allt samma person).
- ...att det finns en organisation de inte stött på alls tidigare, som kallas Core.
- ...att Humans First åtminstone delvis styrs av eller jobbar med "borgmästaren".
- ...att det är något skumt med platsen där Bobs hus brukade stå (sidospår).
Frågetecken:
Mycket handlar frågetecknen om hur jag gör saker roliga/intressanta att upptäcka i spel.
- Hur kopplar jag rånen till bilen och basen? Här är nog min största svårighet.
- Hur kopplar jag Core-avhoppare till Humans First? Lägger jag bara folk av båda sorterna i basen?
- Hur kopplar jag borgmästaren till ovanstående? Kan han ha synts på kamera eller så när han är i Coreavhopparnas bas? Eller finns det nåt intressantare sätt?
- Hur får jag spelarna att fatta att de borde undersöka borgmästarens hem? Eller ska borgmästaren ha en egen bas? Två basbesök samma äventyr? Bleäh. Heists är dock rätt enkla att göra intressanta; det är säkerhetssystem, tidsgränser och smyga omkring.
- Hur kopplar jag Dark Hunter till dåden? Kan han ha slaktat alla i Core-avhopparbasen kanske? Synas på säkerhetskameror?
- Hur kopplar jag så spelarna vet att det är borgmästaren som har interfacemaskinen, och hur får jag dem att inse att de behöver den?
- Hur blandar jag in Bobs hus?
Det var nog huvuddelen av det hela. Alla kommentarer är djupt välkomna, helst innan imorgon kväll. 10:30 på lördag ska det vara spelbart =)