Nekromanti Hjälp med Amazon-kit

anth

Vetefan
Halloj på er, jag är ny här och skulle vilja ha lite hjälp!

En av mina spelare har läst i ADnD2E Fighters Handbook och hittat Amazon-kit som vi försöker göra om till DnD3E.

Där får en Amazon en special benefit: "in any fight where the Amazon confronts a male who is not familiar with her personality or female warriors in general, she gets a +3 to hit and +3 damage on her first blow only."
De får också en special hinderance: "The Amazon suffers a -3 reaction roll adjustment from NPCs who are from male-dominated societies."

Jag funderar på att göra det till en background-feat, men vill ha åsikter om det är balanserat som en feat så som det står här ovan.
En alternativ feat skulle kunna vara inget minus på reaction rolls och bara +2 att/dmg på första attacken.

Tack på förhand
/anth

anth

Vetefan
Tackar

Tackar.
Efter lite eftertanke väljer jag nog mitt andra förslag.
(+2 att/dmg, inget minus på reaction rolls)
Det känns lite fel att en Feat ska ge minus på någonting.

Världens bästa översättning:
"Jag prisar herren"
(Klubben för ömsesidiga kryptiska meddelanden för att visa att man snokar)

Duddmannen

Hero
Nja, säg inte det

Det kanske vore en idé för designen av nya Feats. De ger lite mer plus men också ett eller ett par minus.

Jag skulle inte helt förkasta idén ännu.

Vi har diskuterat möjligheten att ta med Flaws. Alltså en sorts negativa Feats som man skulle få ta, en gång var tredje nivå t ex och som därefter låter dig ta ännu en Feat. Lite som de Advantages/Disadvantages som presenterades i AD&D Skills & Powers (senaste utgåvan av spelet innan D&D3E)

/Duddmannen

anth

Vetefan
Flaws/Disadvantages - njä

Eftersom Flaws/Disadvantages fanns med i skills/powers, men inte finns med i DnD3E så kan man tolka det som att Monte och grabbarna inte tyckte att det passade in och jag är benägen att hålla med.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en house rule som tillät en Disadvantage/Flaw vid character level 1 mot att man fick en extra feat, men mer än så känns obalanserat.

Jag har spelat GURPS med obegränsat antal disadvantages och det kändes INTE balanserat. (vem hade förväntat sig det?)
Vissa av mina GURPS-spelare brukar ta sadism och blodlust som disadvantages - och efter att sett dem spela kan jag bara konstatera att med deras spelstil så är de snarare advantages.
(-:

Troberg

Sinister eater
Re: Flaws/Disadvantages - njä

Jag har spelat GURPS med obegränsat antal disadvantages och det kändes INTE balanserat. (vem hade förväntat sig det?)
Ouch! Det är därför jag bruka tillåta max 40 poäng eller två disadvantages (det som händer sist). Dessutom kräver jag att få godkänna dem.

Vissa av mina GURPS-spelare brukar ta sadism och blodlust som disadvantages - och efter att sett dem spela kan jag bara konstatera att med deras spelstil så är de snarare advantages.
Det är väl inte så svårt att skapa situationer där dessa disadvantages straffar sig?

anth

Vetefan
[OT] GURPS

Ouch! Det är därför jag bruka tillåta max 40 poäng eller två disadvantages (det som händer sist). Dessutom kräver jag att få godkänna dem.
Det var en testkampanj, numera har jag lika hårda regler som du.

Det är väl inte så svårt att skapa situationer där dessa disadvantages straffar sig?
Helt rätt, det är bara låta karaktären få ett sadistiskt ryck när inte spelaren vill det.
Problemet ligger nog i själva spelaren, han brukade spela blodtörstiga sadister redan innan vi började spela GURPS.
(-:

Duddmannen

Hero
Så här då

Jag tänkte mig till att börja med en begränsning på hur många man får ta.

Säg en på level 1 och därefter en till var tredje eller fjärde level.

Kanske en extra för Humans.

Kanske specifika för olika raser.

Det är inte meningen att man ska bygga sina karaktärer på detta system som man gör i GURPS eller HERO-system. Däremot kan det vara en intressant idé för de som känner att de vill ha många Feats men inte vill göra Fighters som ju annars är enda sättet.

/Duddmannen

anth

Vetefan
Det känns som julafton året runt

Om du delar ut mer feats till andra klasser bara för att fighters har det så tycker jag att du gör fighters svagare.
Tänk på att bonusfeats är fighters ENDA classskill.

Dessutom så blir det som med julafton om du delar ut mer feats:
När jag var liten så var något av det bästa med julafton Kalle Anka - tills vi skaffade VHS och spelade in det.
Sedan var inte Kalle Anka kul längre för jag kunde ju se honom året runt på video.
Charmen med feats är just att de ÄR sällsynta.

Jag tycker definitivt inte om tanken på att ge ut disadvantages vid senare levels eftersom det känns så krystat.
(jag talar av erfarenhet från andra rollspel)
"Jo, du vet när jag förlorade ena ögat så lärde jag mig two weapon fighting."
Givetvis kan en bra DM baka in det i kampanjen, men för mig känns det fortfarande krystat.

Bombu

Hero
Re: Det känns som julafton året runt

Jag håller med mjältbrandus

låt krigaren vara den som har flest feats.

Mycket i Amazonen tycker jag passar inom krigar yrket, men det är min personliga åsikt.

Genom att multiclassa så kan man få delar av andra förmågor, så om du tycker att amazonen borde ha mycket feats kanske det beror på att du tycker amazonen är väldigt lik en krigare.

En variant är att göra amazonen till en krigare som kanske också skaffar sig nått annat yrke.

Bombu

Duddmannen

Hero
Jag borde satt OT på inlägget

Genom att multiclassa så kan man få delar av andra förmågor, så om du tycker att amazonen borde ha mycket feats kanske det beror på att du tycker amazonen är väldigt lik en krigare.
Alltså, det var inte specifikt Amazoner som jag tyckt skulle ha fler Feats, utan ALLA klasser i utbyte mot att man tar en Anti-Feat.

Amazonen var i AD&D en sorts blandning mellan Fighter och Barbar. Bra på att slåss men tillhörandes en annorlunda kultur. I och för sig kanske man kan säga att Amazonen i D&D spelat ut sin roll. Det finns så många exempel på att båda könen kan ta alla yrken att det kanske inte borde finnas en så specifik klass eller kategori som Amazonen.

Kanske ska man istället se till möjligheterna med de Regional Feats som finns i Forgotten Realms. Där kan man få ett antal feats att välja mellan som är unika för just din uppväxtmiljö. En del kan man bara ta på level 1 också, vilket skulle eliminera konstigheter ("Öh, jag har ALLTID varit uppväxt i sadeln, men det är först nu jag kom ihåg det eller nå't").

/Duddmannen

Bombu

Hero
Re: Jag borde satt OT på inlägget

Jag tror inte personligen på antifeats men det beror på dåliga erfarenheter med advantages dissadvatages munchkinism.

I DMG säger de att en wizard inte blir begränsad av att få ännu sämre BAB eller att bli ännu sämre på att slåss.

Han har inte tänkt göra det i alla fall. Många gånger tror jag det gäller för antifeats eller dissadvatages, man väljer nån nackdel man iallafall inte hade tänkt använda sig av.

Det leder till att man får en mindre utväg i nån tänkt situation i framtiden men den fördel man väljer har man nytta av hela tiden.

Så jag tror inte det balanseras ut.

Om en antifeat skulle balansera en feat tror jag att antifeaten måste vara en värkligt stor nackdel för att få en ganska liten fördel.

Alltså en stor, kanske väldigt stor obalans mellan fördelen och nackdelen för att det skall vara spelbalanserat.

Stor munchkinvarning på antifeats. Men visst kan det fungera, jag är kanske bara färgad av de grupper jag har spelat i.

Bombu