Du behöver först och främst ett demoniskt aggregat, tre aktivatorer, en transformator och en projektor.
Aktivator 1 säger att när rätt person rör vid den, så aktiveras inte aktivator nummer 2.
Aktivator 2 säger att om fel person rör vid den så aktiveras besvärjelsen som finns bunden i den.
Det demoniska aggregatet alstrar valfritt antal filament, transformatorn transformerar valfritt antal filament och projektorn väver besvärjelsen "vrede med räckviddstillägg provisorisk".
Om du till exempel ska ha en tredje magnitudens vrede behöver du en tredje magnitudens provisorisera.
Nu kommer vi till problem nummer 1: Svårigheten för att aktivera den blir Ob6T6, förutsatt att du ska ha en tredje magnitudens provisorisk vrede.
Hur duktig var magikern som byggde artefakten? D.v.s., vad var hans lägsta färdighetsnivå i alkemi, transformera och besvärjelse? Antag att han är ett monster på det där, legendarisk bra, e.t.c.., och har 24.
Då skall Ob6T6 slås mot 24.
Problem nummer 2 och lösningen på samma problem: Ob6T6 har ganska stor chans att misslyckas, därför behövs en till aktivator.
Aktivator nummer 3: Om projektorn misslyckas med att väva besvärjelsen, försöker artefakten väva den igen, tills den lyckas - då först slutar den väva besvärjelsen.
Ett försök tar en runda.
Nästa steg: Du behöver effekten 'signal' installerad i artefakten. Slå upp sidan 121 i Mystik & Magi så får du se.
Antag att boken exempelvis ligger bakom en dörr, som bara kan öppnas genom att man placerar silverbägaren i dess närhet.
Jo, förresten, dörren och rummet är oförstörbart, det finns inga titthål (så man kan inte teleportera in sig dit, eftersom att man inte har sett platsen), så det enda sättet att komma in är att använda silverbägaren. Dörren kommer inte att öppna sig på något annat sätt, om inte...
Om inte just den speciella signalen som finns i silverbägaren avges. Detta är en ganska enkel procedur som kräver en första rangens demon, en transformator, en till aktivator och en projektor.
(det blir som två artefakter i en, men det finns inga regeltekniska hinder för det)
Aktivator i detta fall säger att när bägaren placeras vid dörren så avges signalen. Antag att det är samma magiker med FC 24 som har gjort den, så slås Ob1T6 mot 24, ända tills det lyckas.
När signalen når fram till, i det här exemplet, dörren, så reagerar dörrens aktivator. Den har besvärjelsen rörelse (sida 121 i M&M) i sig. Eftersom att en dörr har gångjärn så förekommer ingen vidare friktion, så en första magnitudens rörelse är bunden till dörren. Till exempel dörren, alltså.
Så dörren slår Ob1T6 mot sitt färdighetsvärde, och när den öppnas... voìla! Bok!
Bara ett exempel, men det är så det fungerar i alla fall.