Nekromanti Hjälp med att fiffla fram kroppspoäng skade system

Siffner_UBBT

Veteran
Hejsan nu börjar det gå riktigt framåt den senaste tiden och Rollpelet har till och med fått ett namn.

Rollspelet inriktar sig på den mysiga lummiga sagostämningen som man känner för fösta gången man kliver in i Narnia. Rollpersonerna är en grupp som hittar en portal ( Inte i form av en stor lysande port ) till en annan värld. I denna världen finns allt från Drakekorrar till farliga och lömska dammråttor. Det är en bisarr och galen värld där allt kan hända. Med andra ord en helt outforskad värld ( För Rollpersonerna ). Inspirationen ligger stark i den galna Anime stilen och miljön är mysig och sagolik inte hård, kall och mörk.

Hur som helst systemet fokuserar mest på strid och handlingar i form av fördjupningar och förmågor. Betyder detta att man slår en massa tärningar hela tiden för allt? Nej inte direkt systemet är anpassat så att det är berättande mer än massa tärningslag och det handlar först och främst att utforska miljön, smyga, hitta dolda skatter och hemligheter och slå skiten ur farliga dammråttor. Det är ett Äventyrs spel där speledaren satsar tungt på att beskriva den mysiga miljön och galna SLP's.

Ehh...tillbaka till tråden....
Jag använder mig främst av BRP systemet som är modifierat till att passa Skymnings Natt. Jag använder BRP för att det är lätt, snabbt och de flesta känner till det.

Så vad är mitt Problem. Jo alla karaktärer har något som kallas Kroppspoäng men jag har valt att skippa Kroppdelspoängen ( Man kan sikta på en kroppsdel men det är inte relevant atm ). Jag behöver därimot ett System som hanterar kritiska skador när jag inte använder Kroppsdelar ( Träfftabell ). Men jag vill fortfarande att det ska vara möjligt att bli kritisk skadad i någon speciell kroppsdel. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga så jag undrade om ni visste ett par bra sätt?

Rickard

Urverk speldesign
Det finns ett flertal BRP-spel som har regler för kritiska skador. I princip alla kör med att om en attack gör KP/2 i skada blir personen utslagen direkt eller får slå på en tabell för specialskador.

/Han som skulle kunna tänka sig att om man slår perfekt slag eller liknande så blir kroppsdelen utslagen

rjonas

Hero
Man kan snabbt knyta en grundegenskap till en kroppsdel. När man tar en kritisk träff sänks grundegenskapen beroende på attackens skada.

8. Huvud (INT)
6-7. Armar (STY)
4-5. Bröstkorg (FYS)
3. Mage (PSY)
1-2. Ben (SMI)

Personlighet och Storlek påvekas inte av skador.

Nu kan man tycka att smidighet sitter lika mycket i händerna som i benen men det får man ta - eller göra träfftabellen grynigare.

Siffner_UBBT

Veteran
Nu använder inte mitt Rollspel Styrka, Fysik osv de klassisak BRP rollspelen.

Kraft ( Styrka och Kropp )
Själ ( Psyke och Mod )
Kvickhet ( Smidighet, Reaktion )
Sinne ( Hörsel, Smak´, Syn osv )
Osv

Men som sagt mitt Rollspel använder sig inte heller av kroppsdelar i sin normala skada.

Men om man slår kritisk skada så vill jag ha något som kan visa vilken kroppsdel som är kritisk skadad.

rjonas

Hero
Du har grundegenskaper representerade i systemet men inte kroppsdelar. Då tycker jag det vore fiffigt att låta kritiska skador drabba grundegenskaperna.

Det är besvärligt att sänka grundegenskaper i spel, särskilt om färdigheterna baseras på grundegenskaperna.

Det kan man lösa genom att man säger att en kritisk skadad kroppsdel, representerat av en grundegenskap, kräver två påföljande lyckade slag för att ett färdighetsslag ska anses lyckat.

Exempel: Jag har drabbas av en kritisk skada i huvudet och det påverkar mina sinnen negativt. Nästa gång jag ska slå Upptäcka så måste jag lyckas med slaget två gånger. Jag har 70% och först slår jag 34 men sen slår jag 72 och misslyckas därför. Och nu vet jag dessutom att det bara var för att jag skadats i huvudet.

Krille

Super Moderator
Du kan ge spelaren ett tillstånd beroende på mängd skada.

Typ så här:

1-4
[] Stukad svärdsarm. -5 CL på anfall
[] Blåslagen sköldarm. -5 CL på försvar
[] Snurrig i bollen. -5 CL på balans
[] Stukad fot. -1 på Förflyttning

5-8
[] Bruten svärdsarm. Kan inte använda den armen.
[] Bruten sköldarm. Kan inte använda den armen.
[] Brutet ben. Kan inte stå upp.
[] Blödning i huvudet. Förblindad, -10 CL på alla stridshandlingar.

9-12
[] Kraftig blödning från låret. Rollpersonen är medvetslös om fem rundor. OOOOO
[] Mosat öga. Rollpersonen är blind på ena ögat (permanent).
[] Buken genomborrad. Smärtan slår ut rollpersonen i två rundor. OO
[] Krossade revben. Tappa anfall varannan runda, med början på nästa.

...och så vidare. Varje gång rollpersonen får en kritisk träff så får spelaren välja att kryssa i ett tillstånd. Ju allvarligare skadan är desto närmare vitala organ hamnar skadan, och desto värre är tillståndet.