Nekromanti Hjälp med C-uppsats/kandidatexjobb

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Eftersom universitetet har ett mycket långsammare arbetstempo än vad som passar mig så tänkte jag att jag kanske kan bolla lite frågor här i väntan på att jag får en handledare...

Jag läser till civ.ing. i datavetenskap, men du behöver inte kunna något om ämnet för att delta i diskussionen här. All input uppskattas.

För att komma närmare en examen fortare har jag bestämt mig för att göra ett kandidatexjobb i sommar. Det blir en intervjustudie (möjligtvis med en litteraturstudie också) om hur olika organisationer hanterar sina åldrade stordatorsystem. Eftersom det är en studie är det jämförbart med en C-uppsats.

Vi snackar alltså om den mjukvara som stått och snurrat sedan 60-talet och ligger som grund för alla de större finansiella systemen i världen, mer eller mindre. Saker som det är ursvårt att hitta kompetens för idag, men som man inte vågar peta i för att allt är beroende av att det funkar exakt som det gör idag.

Mycket COBOL, mycket gammal och exotisk datorarkitektur, gamla hierarkiska databaser och annat förlegat.

Jag har en extern handledare på ett företag i stan som har kontakt med flera organisationer inom bank, finans och försäkring. Han har sagt att han troligtvis kan fixa intervjuer åt mig på tre olika organisationer som har helt skiljda sätt att hantera sina problem på.

Ponera att jag har en halvtimme till en timmes intervju vardera med tre personer. Vad kan man få ut av den tiden?

Syftet är just nu definierat något luddigt som:
Att undersöka den åldrade stordatorns roll i moderna datorsystem.

Jag känner att jag har väldigt svårt att formulera en tillräckligt precis frågeställning. Om jag inte är precis så kommer det bara bli väldigt svårt att få ut vad jag vill.

Förslag på frågeställning för hela rapporten är hittills:
- Hur hanterar organisationer sina gamla stordatorsystem?
- Hur arbetar organisationer med föråldrade stordatorsystem?

Båda dessa känns alldeles för breda. Till exempel innefattar de allt ifrån ekonomiska till organisationsteoretiska till datavetenskapliga perspektiv... Frågan är bara hur jag ska formulera mig för att nå kärnan jag är intresserad av; den rent tekniska hanteringen.

Jag har aldrig gjort en intervjustudie förut (eller litteraturstudie, för den delen) så jag vet inte alls vad jag har för möjligheter och begränsningar av situationen. Jag vet inte heller vad som förväntas av en C-uppsats/kandidatexjobb. Som ni förstår av det ostrukturerade inlägget så är jag verkligen i startgroparna och vet inte åt vilket håll jag ska springa eller vilken fot som ska först.

Korpa

Umenörd
Utifrån enbart ett metodperspektiv skulle jag säga att du har att välja mellan att göra en öppen intervju eller en semistrukturerad. Jag skulle rekommendera att du gör det sistnämnda, alltså att du skriver en intervjuguide att utgå från.

Utan att veta något alls om ditt tilltänkta ämne skulle jag säga att du behöver formulera några teman som du vill veta mer om. Vilka dessa teman skulle vara vet jag inte, men jag vet att när du formulerat dina breda teman kan fundera mer kring det och skriva frågor som tillhör dessa teman.

Om du sedan under dina intervjuer får veta saker du vill veta mer om är det fritt fram (eller snarare uppmuntrat) att ställa frågor som rör det nya och som inte är förutbestämda i din intervjuguide.

Fördelen, som jag ser det, med att göra det på det här sättet är att du kommer kunna få veta samma saker om dina olika verksamheter/platser.

Jag beklagar att jag inte kan vara till hjälp vad gäller vilka teman eller intervjufrågor, men fullt så långt räcker inte min tankeförmåga just nu. Jag kanske kan formulera såna tankar senare.

Vill du veta mer om semistrukturerade intervjuer finns det säkert info på internet, annars kan jag rekommendera t.ex. Alan Bryman som skrivit en metodbok om kvalitativa intervjuer, om du behöver något att referera från.

Herr Grönstedt

Swordsman
Hej!

Som lektor i datavetenskap kan jag ge dig lite pekare på vägen.

Håller med om att du ska göra semistrukturerade intervjuer. Kvale & Brinkmann (2009) har en bra intervjumetodbok som heter Den kvalitativa forskningsintervjun.

Det är ett intressant problemområde som du valt att jobba på. Det första du behöver göra är att kolla vad andra gjort på området. Sök på termer som legacy, the millenium bug, mainframe cobol, och liknande saker i databaser som ACM Digital Library, IEEE Explore, SpringerLink, och ScienceDirect. Ditt universitetsbibliotek prenumererar säkert på dem. I de artiklar som du hittar på problemområdet (att hantera gamla system), så kan du se om du hittar kategorier på sätt att hantera problemet (approach 1, approach 2, approach 3). Därefter vet du vad andra gjort inom det område som du tänker göra din undersökning och du kan nu göra en specificerad frågeställning baserat på att du har ett problem område och andra har gjort det ena, det andra och det tredje. Nu tänker du undersöka det fjärde för det har ingen gjort.

"Det fjärde" har antagligen något att göra med hur svenska företag hanterar detta i praktiken. Jag misstänker nämligen att du i litteraturen kommer att hitta en massa beskrivningar av hur man bör göra i det ideala fallet, men ganska lite om alla problem som finns i praktiken. Den specifika frågeställningen använder du sedan som utgångspunkt för att formulera teman till intervjuprotokollet för de semistrukturerade intervjuerna.

En lämplig metod för att undersöka hur något görs i praktiken är att göra fallstudier (läs på om metoden, kanske Merriams (1994) bok om kvalitativa fallstudier som iofs. riktar in sig mot pedagogik, men är lika tillämpar på andra vetenskapliga fält). Inom ramen för fallstudier gör du sedan olika datainsamlingsmetoder som t.ex. intervjuer, observationer och dokumentanalys på företagen. Observationer kan inbegripa att kika på och få systemen demade. Dokumetanalys kan vara att läsa manualer och annan dokumentation. Sedan gör du en kvalitativ innehållsanalys på ditt material. Se Graneheim och Lundmans (2004) utmärkta artikel om hur det kan göras.

Referenser

Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24(2), 105-112.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur.

Merriam, S. B. (1994). Fallstudien som forskningsmetod. Lund: Studentlitteratur

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Tack till er båda för er input!

Jag kanske återkommer senare med mer frågor. Har börjat plocka fram lite artiklar ur ACM Digital Library, iaf.

Tror inte spontant att jag kommer att kunna göra en fallstudie inom ramen för kandidatexjobbet; det är trots allt bara en halv termin så det kommer nog fyllas av litteraturstudie och lite intervjuer. Däremot är det något att fundera på till eventuellt magisterexjobb :gremsmile: