Nekromanti Hjälp med CoC

Skulle behöva lite hjälp med CoC... Ska nämligen spelleda det för andra gången med en några spelare med varierande Lovecraft kunskap som aldrig spelat CoC förut. Så alla är i princip nybörjare.

Behöver mest hjälp med karaktärerna. Hade nämligen tänkt att skapa dem åt spelarna för att lättare kunna föra in dem i historien.

Jag har tänkt att använda äventyret "Edge of darkness" från grundregelboken som start äventyr. Rollpersonerna ska vara studenter på Miscatonic university (som alla har ett intresse utav det ockulta av en eller annan anledning) Det är tänkt att åtminstone de flesta av dem ska hålla på med detta på fritiden vid sidan av plugget (om det nu är möjligt 1920 talets universitet)

RP 1: En biologi studerande som är facinerad av de olika historier som florerar runt Arkham och om deras sanningshalt. Han är helt enkelt intresserad av det ockulta i ett vetenskapligt syfte.

RP 2: En veteran från Första världskriget som i ett försök att skapa ett nytt liv efter ett traumatiskt krig genom studier. Han är intresserad av det ockulta p.g.a. något som hände honom i skyttegravarna (två av hans kompisar dog och sedan vaknade till liv igen) och för att det känns som att någon eller något förföljer honom. Därför så vill han lära sig så mycket som möjligt så att han kan eventuellt bekämpa detta "något"

RP 3: En ung yngling med rika föräldrar som egentligen inte alls vill studera. Han söker spänning och vill helt enkelt ha kul. Han tror egentligen inte på det övernaturliga men tycker ändå att det verkar spännade (så länge man inte bara sitter och läser om det)

Skriv gärna några förslag på rollpersoner (behöver två RPs till nämligen), vad som kanske inte kommer att funka med de nuvarande sakerna jag lagt fram eller vilka andra förslag ni nu kan komma på.

Rising

Vila i frid
Okej du har redan en intressant dualism:

Den brutna killen som följer ett kall (veteranen) - Killen som åkt räkmacka genom livet som söker en kick (ynglingen)

Härnäst behöver du någon som kan väga upp biologistuderanden. Jag föreslår en hängiven student; bästa på skolan; i något tekniskt ämne; med kunskaper och en intellektuell fåfänga som gör honom impopulär bland många lärare.

Gör biologistuderanden till en rätt tafflig student. En kille som har svårt att koncentrera sig på plugget och som istället dagdrömmer om de romantiska och spännande ryktena kring Arkham.

De två kontrasterar då mot varandra på väldigt intressanta sätt.

Den tekniska killen är en stram plugghäst och kontrasterar då också mot den rika ynglingen som bara vill ha kul. Den tekniska killen vill inte ha "kul". Han söker sig till det ockulta för att han är så utled på skolan och för att han söker utmaningar... (men hans intellektuella fåfänga är också en del av sanningen. Han gillar inte tanken på att det kan finnas en hel värld som skulle vara främmande för hans intellekt. Det är nämligen så här: Han är van vid att vifta undan sina brister. Han vet exempelvis att han är dålig på att umgås med människor; men det är i hans sinne bara ett bevis på att pöbeln är lättroad och att han är mycket finare än dem. Men det här med ockultism; att det kan finnas något att inse och forska i som han själv inte känner till; det gör honom osäker och det sticker som nålar i alla hans osäkra punkter. Kan det vara så att omvärlden har rätt och är det så att han är stel, cerebral och tråkig? Han brottas med dessa känslor och det är därför han söker sig till de andra ockultismintresserade på skolan.)

Den femte och siste studeranden kan då vara en kille med en mörk sida. Han kan exempelvis vara våldtäktsman (icke dömd) och som känner att det inte kittlat honom tillräckligt. Att hans mörka sida behöver mer utrymme för att kunna husera fritt. Han vill bli fri från sina känslor av skuld, och sin rädsla för att åka fast. Han vill bli starkare, mer hänsynslös, mer opåverkad av sin omvärld.

Då kontrasterar han dels mot biologistuderanden ("han dagrdrömmer om spänning som verklighetsflykt, medan mitt vanliga liv är som en dagdröm, och det är det mörka, ockulta livet som är min verklighet") och dels mot veteranen ("han är på flykt från sina traumatiska upplevelser. Jag jagar efter mina!").

Men den femte karaktären är kanske mer Kult än CoC... jag är osäker. Man hade en rätt schysst gruppdynamik i den här uppsättningen, dock.

Hmm gillar din idéer om rollpersonerna. Hade faktiskt använt några utav de idéer du hade på teknikstudenten på biologistudenten.

Funderar på vad den mörka studenten skulle kunna studera: funderar på någon typ utav socialvetenskapligt ämne alternativt något språkrelaterat (typ utdöda språk eller nått). Han ska i alla fall vara den enda i sällskapet som faktiskt har lärt sig om några utav varelserna från Cthulhu Mytologin eller åtminstone så tror han att han har det.

Första person VS. Tredjeperson

Funderar på om jag ska skriva beskrivningarna som att det vore någon berättade om RP:na eller om RP:na ska berätta om sig själva... vad tror ni passar bäst för en grupp som består av åtminstone en nybörjare?

Marcus J

Hero
Re: Första person VS. Tredjeperson

Själv så gillar jag sådan beskrivningar i första person, dock så har jag själv en ovana att skriva i tredje. Om man skriver i första person så får man direkt en kontakt med personen, det är lättare att identifera sig med den, och om spelgruppen består av nybörjare så tror jag att det blir mera lättförståligt med.

Dock så är detta helt en smaksak, och egentligen inte särskilt viktigt, så lägg istället krut på att få personerna så intressanta som möjligt.

/Marcus med huvudvärk.

EDIT: Arggh! Stavning är svårt när man är lite seg.

Rising

Vila i frid
Re: Första person VS. Tredjeperson

Jag tror inte det är så avgörande. För när jag läser böcker skrivna i tredje person så tänker jag inte att jag står utanför och betraktar karaktärerna; utan jag lever mig in i dem så starkt att jag knappt ens tänker på hur det är skrivit.

Välj det som känns bäst.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gör som Lovecraft

Funderar på om jag ska skriva beskrivningarna som att det vore någon berättade om RP:na eller om RP:na ska berätta om sig själva... vad tror ni passar bäst för en grupp som består av åtminstone en nybörjare?
Lovecraft själv lät påfallande ofta huvudpersonen själv vara berättare. Alltså bör du använda första person. (Och ord som onämnbar, hypnotisk, koncentrisk och cyklopisk.)

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Gör som Lovecraft

Koncentrisk? Sedan när är det skrämmande med saker som har samma medelpunkt? :gremsmile: Det var väl trapetsoider som var otäcka (det tyckte Anton LaVey också).

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Koncentrisk? Sedan när är det skrämmande med saker som har samma medelpunkt?
Nej, det är inte skrämmande, det är bara ett ord jag minns att han använder lite oftare än den genomsnittlige författaren. (Och så kan det vara så att det har en arkant onämnbar betydelse som skulle göra dig galen om du kände till den.)

/tobias

Skulle iof vara intressant och passande:gremgrin: Tyvär så skulle nog de mest tycka att det vore konstigt eftersom de flesta som ska spela aldrig läst lovecraft :gremshocked: Så min ansträngningar skulle nog knappt upptäckas eller uppskattas.