Jag ska spelleda första delen av ett D&D 3.0 (eller 3.5, men whatever) äventyr för ett par kompisar (de ska ner i ett rånarlair för att få tillbaks en last med stulna kryddor). Det finns monster överallt och behållningen är att slå på monstren tills de är döda. Då mina spelare inte är särskilt koboldiga av sig i vanliga fall så har jag skrivit ut ett par av striderna, och nu sitter jag och försöker se till så det som finns kvar är lite mer spännande än "ett monster till - slå ihjäl det".
I ett av rummen (ett lite större) så finns en så kallad howler trap. Det är ett rum med någon slags runor på golvet, och bundet till runorna är en howler. Så som äventyret är skrivet så är en howler en hårig sak som skriker på spelarna, bits hårt och som försöker vara ivägen om spelarna försöker gå förbi. Spelarna har i princip valen 1) döda den 2) spring förbi den och 3) gå en annan väg.
Det här tror jag kan vara ett rätt kul rum om man gör så att monstret har en svaghet spelarna kan exploatera om de får reda på den (och lägg sedan in en bok i grottans bibliotek). Då kan spelarna besegra monstret genom att lösa ett pussel istället för att bara använda brute force. Värt att tänka på är att allt som ingår i pusslet ska gå att få tag på på plats, eftersom spelarna är på den nivån att de kanske tänker på att ta med sig facklor. En tanke var att monstret istället skulle vara någon slags spöke och att man skulle kunna fånga spöket i en spegel - men vad har ni för andra förslag?
(Förslag skulle kunna vara "skriv in ett förråd där det finns brandbomber/pikar man kan använda för att mota bort monstret/annat sköj. Men spegeln känns spontant lite roligare, även om sådana hjälpmedel förmodligen kan göra grottan lite roligare överlag.)
Übereil
I ett av rummen (ett lite större) så finns en så kallad howler trap. Det är ett rum med någon slags runor på golvet, och bundet till runorna är en howler. Så som äventyret är skrivet så är en howler en hårig sak som skriker på spelarna, bits hårt och som försöker vara ivägen om spelarna försöker gå förbi. Spelarna har i princip valen 1) döda den 2) spring förbi den och 3) gå en annan väg.
Det här tror jag kan vara ett rätt kul rum om man gör så att monstret har en svaghet spelarna kan exploatera om de får reda på den (och lägg sedan in en bok i grottans bibliotek). Då kan spelarna besegra monstret genom att lösa ett pussel istället för att bara använda brute force. Värt att tänka på är att allt som ingår i pusslet ska gå att få tag på på plats, eftersom spelarna är på den nivån att de kanske tänker på att ta med sig facklor. En tanke var att monstret istället skulle vara någon slags spöke och att man skulle kunna fånga spöket i en spegel - men vad har ni för andra förslag?
(Förslag skulle kunna vara "skriv in ett förråd där det finns brandbomber/pikar man kan använda för att mota bort monstret/annat sköj. Men spegeln känns spontant lite roligare, även om sådana hjälpmedel förmodligen kan göra grottan lite roligare överlag.)
Übereil