Nekromanti Hjälp med fältslag

Konrad Konvalj

Myrmidon
Då var det dags för en fältslags-tråd igen.

Det var en upp på tapeten för inte så länge sedan, men den hjälpte mig inte tillräckligt mycket.

Det är tänkt att mina kära spelare skall få uppleva och vara delaktiga i ett mindre fältslag under nästa spelträff på torsdag. Min SL-hjärna arbetar för att hitta på något festligt, men det står lite still.

Det jag skulle vilja ha med i det hela är lite tärningsrullande för spelarnas del. Strategi & taktik kanske? Jag vill att de skall få pilla lite med sina trupper, och placera ut dem på en karta.

Finns det något system med tärningspölar månne? I vårt fall kommer spelarna ha kontroll över mestadels oerfarna soldater och bönder, och deras motstånd kommer att bestå av bättre tränade soldater. Dock så vill jag ju att spelarna skall ha en chans att vinna fältslaget om de gör dugliga, och strategiska val.

Har för mig att det brukar finnas med truppvärden, stridsvärden, och moral i fältslagsregler så det kanske också måste fixas in på nått lämpligt vis. Avdrag och tillägg på tärningar eller nått liknande?

Kan tänkas att någon form av belägringsregel också måste klämmas in + terräng modifikation.

Sen skall det ju inte vara så tungt heller. Gärna litet, smidigt, och svenskt om man får lägga in det som "krav"..

Är jag körd eller är det någon som sitter på ett färdigt system åt mig?

// Brun out

Sodivra

Champion
Dök Plutonen upp i ditt förra försök?

Det är en plug-in som man kan använda till vilket spel som helst. Jag är sugen på att pröva.

I sista inlägget i tråden så finns en länk till det slutgiltiga dokumentet, som dock är bruten nu. Kanske krank kan gräva upp det ur urverkspel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Gör några av soldaterna som rollpersoner, spela striden ur deras perspektiv. Hoppa fram och tillbaka mellan soldaterna och ordinarie rollpersoner.

Spitfire

Swordsman
fast plutonen verkar mera passa för skärmytslingar för grupper (vilket gör att jag kommer att ta en extra titt på det när det blir dags för lite mer krigsbetonade uppdrag i mitt Fallen Reich). Vad TS efterlyser är regler för Fältslag, och det tolkar jag som flera hundra om inte tusentals soldater...

Konrad Konvalj

Myrmidon
mateyasu said:
svårt att hjälpa om man inte vet om det är t20, t100, tärningspölar med massa massa t6:or....
Gärna t6:or eftersom det är Eon som gäller. Många tärningar gillar vi..

Konrad Konvalj

Myrmidon
wilper said:
Gör några av soldaterna som rollpersoner, spela striden ur deras perspektiv. Hoppa fram och tillbaka mellan soldaterna och ordinarie rollpersoner.
Tanken är att vissa av rollpersonerna är just soldater som skall delta aktivt i striden, och vissa av rollpersonerna är de som styr i bakgrunden.

Konrad Konvalj

Myrmidon
mateyasu said:
fast plutonen verkar mera passa för skärmytslingar för grupper (vilket gör att jag kommer att ta en extra titt på det när det blir dags för lite mer krigsbetonade uppdrag i mitt Fallen Reich). Vad TS efterlyser är regler för Fältslag, och det tolkar jag som flera hundra om inte tusentals soldater...
Enligt planerna kommer rollpersonerna ha en stor bondemilis att styra över, och en liten del tränade soldter. Säg 5000 milismän och 1500 soldater.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag är kass på att bygga system, och därför lite luddig på att förklara vad jag söker. Hur som är det tänkt att fältslagsreglerna skall styras med hjälp av T6:or på något vis, och dessa portionerar man ut i pölar. Hur man bygger dessa pölar har jag ingen aning om..

* T6 tärningspölar
* Truppvärden, stridsvärden, moral ( saker som ger mer tärningar eller mindre? )
* Olika moves som man kan göra som förbättrar/försämrar läget för sin del av krigshären vilket i sin tur leder till fler eller färre tärningar?
* Terräng
* Antal soldater man styr över ( borde finnas ett max-antal per härförare eller liknande )
* Har man tillgång till ett fort, basstation eller liknande måste det premieras.
* Har man dåligt med mat måste det göra saken värre.
* Är trupperna erfarna bör det ge en fördel

Och så vidare.

Frågan är helt enkelt hur jag skapar ett pölsystem..

Hmm..

// Brun out

Spitfire

Swordsman
märkligt att ett spel som EON inte har fältslagsregler egentligen
Spelar själv inte Eon, fast jag har spelat Viking som ju är lite Eon light.

Jag snickrade däremot ihop egna fältslagsregler till Artesia som såg ut ungefär så här.
Trupper delades upp i fyra typer beroende på hur tunga/lätta de var som sedan gav ett antal poäng per soldat.
*Lätt infanteri gav 1/soldat.
här pratar vi milis, bondeuppbåd, eller andra lätt rustade trupper. Dessa hade fördelen att de kunde ges avståndsvapen, och kunde då attackera på avstånd mot avancerande trupper. De var dessutom Snabbfotade och kunde göra kvicka förflyttningar.
*Tungt infanteri gav 2/soldat.
detta är trupper med tyngre rustning som minst ringbrynja och med sköldar.
de hade förmågan att bilda sköldmur och om beväpnade med spjut eller pikar så kunde de får en bonus mot kavalleri.
*Lätt Kavalleri gav 3poäng per beriden soldat.
De var i grunden lätt infanteri med 1 hästkraft mellan benen.
deras specialförmåga var att om de hade avståndsvapen så kunde de anfalla utan att motståndarna fick slå tillbaka om dessa inte hade avståndsvapen själva.
*Sist Tungt kavalleri gav då 4p/soldat
De var helt enkelt riddare i rustning med lika bra förflyttning som lätt infanteri, men långsammare än lätt kavalleri.
Deras specialförmåga var att de alltid hade bättre Moral, även om de var oerfarna.

Man räknade sedan på det för att ihop det totala stridsvärdet.
Claes karaktär ledde exempelvis ett uppbåd med 500 miliser och hade då 500 stridspoäng medan Allan hade 50 tunga riddare som ju var värda 200 poäng. Sen hade Claes kunnat avdela 100 soldater till Oskars karaktär att genomsöka skogen som då hade haft 100poäng medan Claes behållit 400poäng.

När sedan fienden dök upp, som vi säger bestod av 1000poäng så måste denne stycka upp sina 1000 poäng till underofficerare som exempelvis 300 poäng att möta kavalleriet med och behålla 700poäng mot infanteriet. Hade Claes valt att ge Oskar 100 trupper så skulle fienden antagligen tvingas stycka upp sin huvudstyrka ytterliggare för att möta den enheten eller riskera att bli utflankade.

Sen var det bara att jämföra enheterna och för härförarna att slå varsitt taktikslag med bonus för att de hade mer stridspoäng än fienden.
*1.5 mer poäng gav +1 på Taktik,
*2 gav +2
*3 gav +3
osv
I Eon kan jag tänka mig att man gör det omvända, dvs ju fler fiender ju mer tärningar får man eftersom det blir svårare.

Sen vann den härförare som slog högre än fienden och då förlorade förlorarna 5% av sina trupper per poäng som vinnaren vann med. Medan vinnaren förlorade 1% av sina trupper efter motståndarens resultat.
Detta innebar att "ja, du fick mer förluster än fienden, men du slog ändå tillbaka dem och var den tekniska vinnaren" om Vinnaren vann med ynka 2poäng (10% förluster) men förlorade själv 20% av sina egna trupper eftersom motståndaren fick 20 på sitt tärningsresultat.

Hur man ska översätta detta till Eon vet jag inte, och då kan det antagligen räcka med:
Vinnaren förlorar 5% medan förloraren förlorar 5% oer steg han förlorade med.

Nej, själva grundstenen i reglerna var att sedan hade trupperna ett Moralvärde.
Oerfarna trupper som aldrig varit i krig förr hade 4 i Moral.
Ordinära trupper hade 6, Erfarna trupper 8 och Veteraner 10. Sen räknades alltid Riddare som ett steg högre, så de kunde ha 12 i moral..

När en enhet valde att utföra en Specialförmåga eller förlorade en Bataljrunda så förlorade de 1 i Moral och när Moral var nere på noll så retirerade de.

En arme kunde alltså att trots att de var underlägsna i antal men hade bättre härförare eller/samt bättre moral än fienden fortfarande i slutet av slaget avgå med segern, trots att de lidit större förluster.

Sen hade jag en liten tabell som spelarna fick slå på varje stridsrunda. OM de valde att bete sig fegt fick de -5 på slaget medan om de valde att gå i frontlinjen fick de +5, sen slog de 1t10.
under noll, inget händer, spelaren håller sig tryggt i baklinjen
1-5 spelaren får så här många avståndsattacker mot sig. Fast träffchansen var inte speciellt hög, och spelaren kunde fortfarande försöka undvika att bli träffad.
6-10 Spelaren får en fiende i närstrid, eller fler, om fienden har ett numerärt övertag i trupper.
11+ chans för heroiskt stordåd, som att möta fientlig general, döda flaggbärare, rädda egen general som ansätts osv. Att lyckas med Heroiskt dåd ger sedan en bonus under bataljrundan, som +1 på taktikslag, återställ 1 poäng Moral, ge fienden ett poäng i Moralförlust osv.

Jarre

Swordsman
Bara snabb tanke som dök upp medan jag läste det du skrev är att tärningspölen är den sammanlagda stridskapaciteten man har att förfoga över. Allt som ökar en sidas styrka (befästningar, kännedom om terrängen, förberedelser, etc), ökar på tärningspölen, och tvärtom minskar den. Gällande enheters stridsförmåga så kanske man kan dela in dem i omgångar om säg 100 man och ge varje sådan omgång ett visst pölvärde (exempelvis ger 100 man i bondemilisen 4T6 medan 100 legoknektar ger 7T6 eller något åt det hållet). Vid närmare eftertanke kanske befästningar endast ska ge en fördel till tärningspölen om man utnyttjar den i den aktuella striden.

Spelarna kan sedan välja att styra sina styrkor via kartan och på så sätt bestämmer de hur stora och vilka enheter som förflyttas. Typen och antalet man ger storleken på den "lokala" tärningspölen, medan den kvarvarande tärningspölen visar mängden trupper i reserv. Om en styrka i fält sedan hamnar i strid med en fientlig styrka, slår man tärningarna och får ut ett resultat. Här kan du säkert lägga in taktiker som påverkar pölen eller resultatet, och även arbeta ut saker som storleken hos förlusterna genom differenser, till exempel.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Det här är bra prylar Mateyasu!

Det mesta kan jag ju sno rakt av. Inte så väldans klurigt och tungt heller.

Nu återstår ju bara mina tärningspölar..

Jag är ju allt för stor noob gällande dessa pölar så jag vet ju inte ens vad jag skall göra med dom. Är det bättre för min del att skita i pölar och köra slå under värde och vinn? Tips på detta?

/ Brun out

Konrad Konvalj

Myrmidon
mateyasu said:
Nej, själva grundstenen i reglerna var att sedan hade trupperna ett Moralvärde.
Oerfarna trupper som aldrig varit i krig förr hade 4 i Moral.
Ordinära trupper hade 6, Erfarna trupper 8 och Veteraner 10. Sen räknades alltid Riddare som ett steg högre, så de kunde ha 12 i moral..

När en enhet valde att utföra en Specialförmåga eller förlorade en Bataljrunda så förlorade de 1 i Moral och när Moral var nere på noll så retirerade de.
Hur löste du problemet med blandade trupper? Om man placerar 200 mannar från bondeuppdådet tillsammans med 300 man av de tunga infanteristerna?

Truppvärdet hänger jag med på, TV = 800

Moralen får jag inte riktigt till..

Av detta bondeuppdåd finns en samling veteraner (moral 10), och resten är oerfarna stridsmän (moral 4). Alla tunga infanterister räknas som ordinära trupper (moral 6).

Fixade du fram ett random moralvärde då?

Finns det fler "specialförmågor" att välja bland? Eller har du några nya tips så här på kvällningen?

* Sköldmur
* Snabb förflyttning
* Avstånds attack om man rustas med bågar
* Pik-bonus mot kavalleri

+ Nya förmågor? Jag tar gärna emot tips från alla forumiter.

// Brun out.

Regmolar

Swashbuckler
Eon har en hel modul (Krigsherren) som enbart handlar om krig, arméer och fältslag (som för övrigt är en av de tjockaste de givit ut). Den har regler för fältslag både ur general- och "deltagar"-synpunkt.

Det enda jag hört om hur reglerna fungerar i praktiken var positivt, men det är en hel del att sätta sig in i; det är ju Eon vi talar om :gremwink:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Regmolar said:
Eon har en hel modul (Krigsherren) som enbart handlar om krig, arméer och fältslag (som för övrigt är en av de tjockaste de givit ut). Den har regler för fältslag både ur general- och "deltagar"-synpunkt.

Det enda jag hört om hur reglerna fungerar i praktiken var positivt, men det är en hel del att sätta sig in i; det är ju Eon vi talar om :gremwink:
Jag har hört mycket gott om Krigsherren, men det är inget jag själv har eller kommer åt innan torsdagen. Sen är det ju Eon som du säger, och om jag mot all förmodan får tag i den innan torsdagen så hinner jag säkerligen inte sätta mig in i det hela.

Den här tråden har hjälpt mig igång, men än har jag inte lyckats få ihop ett smidigt fältslags-system.

/ Brun out

Spitfire

Swordsman
Konrad Konvalj said:
Hur löste du problemet med blandade trupper? Om man placerar 200 mannar från bondeuppdådet tillsammans med 300 man av de tunga infanteristerna?

Av detta bondeuppdåd finns en samling veteraner (moral 10), och resten är oerfarna stridsmän (moral 4). Alla tunga infanterister räknas som ordinära trupper (moral 6).

Finns det fler "specialförmågor" att välja bland? Eller har du några nya tips så här på kvällningen?

* Sköldmur
* Snabb förflyttning

När jag körde reglerna och hade fältslag så delade jag upp det lite krångligt, lite för krångligt till och med.
enheter med olika moral kördes separat: så att om 100 trupper med moral 4 var uppblandade med 100 trupper med moral 6, så stack de med 4 i moral efter 4 förlorade bataljer medan de med 6 stod kvar..

som sagt lite för krångligt, så jag skulle kunna tänka mig att använda ett genomsnitt, avrundat nedåt, istället. Trupper med låg moral blir på så sätt lite uppmuntrade av att vara i närheten av veteraner.

Så i vårt fall med 100 trupper med moral 4 uppblandade med 100 trupper moral 6 skulle bli 200 trupper med moral 5.
Varför då veteraners moral skulle "försämras" för att de är uppblandade med nykomlingar kan väl då förklaras med att "de är tillräckligt erfarna och smarta nog att inse när ett slag är förlorat och retirerar i god ordning när nybörjarna flyr i panik..."

Jag vill betona att det är meningen att det totala truppvärdet är menat att fördelas över olika enheter med egna generaler och egna Taktikslag.
Så 1000 poäng är egentligen 300 poäng på högerflanken under spelare 1, 400 poäng är spelare 2s trupper i centrum och resten är 300 poäng under spelare 3 på vänsterflanken.

Sedan kör de varsitt slag mot varsin grupp av fiender. Så att om det går jämt för spelare 1 och 2 så kan fortfarande spelare 3 vinna hela slaget genom att vinna sin flank och sen förstärka centrum eller den andra flanken när han/hon fått sina fiender på flykten.

Vad gäller förflyttning så användes den mest för att se om "kan trupp 1 förfölja fiendes trupp X eller är de för snabba"
så:
Snabbast
Lätt kavalleri
Tungt kavalleri/Lätt infanteri
Tungt infanteri
Krigsmaskiner
Långsammast

Lätta krigsmaskiner kan ha en besättning på 5 och dubblar deras truppvärde.
Mellantunga krigsmaskiner har en besättning på upp till 10 och tripplar truppvärdet
Tunga krigsmaskiner har upp till 15 i besättning och fyrdubblar deras truppvärde.
Endast Infanteri kan bemanna krigsmaskiner.

Konrad Konvalj

Myrmidon
mateyasu said:
Konrad Konvalj said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Hur löste du problemet med blandade trupper? Om man placerar 200 mannar från bondeuppdådet tillsammans med 300 man av de tunga infanteristerna?

* Sköldmur
* Snabb förflyttning

</div>
Så i vårt fall med 100 trupper med moral 4 uppblandade med 100 trupper moral 6 skulle bli 200 trupper med moral 5.
Varför då veteraners moral skulle "försämras" för att de är uppblandade med nykomlingar kan väl då förklaras med att "de är tillräckligt erfarna och smarta nog att inse när ett slag är förlorat och retirerar i god ordning när nybörjarna flyr i panik..."

Jag vill betona att det är meningen att det totala truppvärdet är menat att fördelas över olika enheter med egna generaler och egna Taktikslag.
Så 1000 poäng är egentligen 300 poäng på högerflanken under spelare 1, 400 poäng är spelare 2s trupper i centrum och resten är 300 poäng under spelare 3 på vänsterflanken.

Sedan kör de varsitt slag mot varsin grupp av fiender. Så att om det går jämt för spelare 1 och 2 så kan fortfarande spelare 3 vinna hela slaget genom att vinna sin flank och sen förstärka centrum eller den andra flanken när han/hon fått sina fiender på flykten.

</div></div>

Precis min tanke med genomsnittet så jag kör på det stenhårt.
Sen att man delar upp truppen är också förståligt, och det låter också väldigt bra.

Snart är detta en komplett regelsamling för snabba och härliga fältslag.

/ Brun out

Konrad Konvalj

Myrmidon
Lite luckor att fylla i och intresserad får mer än gärna hjälpa till, och komma på nya saker som kan användas i detta fältslag.

Det jag har att gå på är olika Stridsvärden (SV) på olika sorters trupper.

Lätta infanterister: bondehär, milis, lätt rustade soldater
* Dessa har ett SV på 1 och Förflyttning 2

Special moves:
* Kan bestyckas med pilbåge, och tillfoga skada utan att skadas
* Förflyttar sig väldigt snabbt eftersom de är lätt rustade
* ?

Tunga infanterister: minst ringbrynja, och sköld
* Dessa har ett SV på 2 och Förflyttning 1

Special moves:
* Kan bilda sköldmur
* Kan utrustas med pikar för att tillfoga stora skador gentemot kavallerister
* ?

Lätta kavallerister: lätta infanterister sittande på en häst
* Dessa har ett SV på 3 och Förflyttning 3

Special moves:
* ?
* ?
* ?

Tunga kavallerister: tungt rustade krigare/riddare
* Dessa har ett SV på 4 och Förflyttning 2

Special moves:
* Högre moral +2
* ?
* ?

Min tanke är att det skall finnas 4 grader av skicklighet i strid som avgör soldaternas truppvärde (TV) och styr soldaternas moral.

* Grad 1 (4 moral) Oerfaren, helt otränad och aldrig deltagit i en strid. Barslagsmål är det närmaste man varit döden.
* Grad 2 Tränad (6 moral), stadsvakt, utbildad på krigsakademi, aldrig deltagit i ett regelrätt fältslag.
* Grad 3 Veteran (8 moral), legoknekt, utbildad soldat, erfaren i strid, deltagit i fältslag, hård och farlig.
* Grad 4 Elit (10 moral), de bästa av de bästa, utkämpat mängder av strider och slag, lätt att leda i strid.

Graden av skicklighet borde hjälpa upp TV eller?

Exempel: 100 lätt rustade soldater som är helt oerfarna i strid. Nu pratar vi bönder som tilldelats ett vapen. Grad 1 + SV1 x Enheter = 200 TV

Exempel: 100 tungt rustade kavallerister från Damariens Nattgarde. Grad 4 + SV4 x Enheter = 800 TV

Känns det bra?

Vad gör man med Moralen?
* När man förlorar en strid (alltså inte hela slaget) mister man 1 i Moral.
* När man använder sig av en specialmovement mister man 1 i Moral, varför?..
* ?
* ?

När Moralen når 1 måste befälhavaren lyckas med ett slag eller något? När Moralen når 0 flyr trupperna i panik.

Har även tankar om följande:
* Befästning bör ge + på något vis
* Mat och övriga resurser bör ge + respektive - på något vis
* Terräng skall vara av vikt
* Kunskap om området skall vara av vikt, och hör kanske ihop med terrängen..
* Förflyttning skall ha något med det hela att göra
* Moves så som: Flankattack, Plöja genom centrat och så vidare måste specas upp, och kanske möjliggöra bonusar.

Oklarheter:
Sätter man samman en trupp med olika Grader av skicklighet tar man ut snittet för att få fram den nya graden, och avrundar det nedåt.

Moralen påverkas också om man kopplar ihop Elitsoldater med en Bondehord. Snittvärdet avrundat nedåt görs även där.

Man kan inte ha för mycket trupper under en befälhaver. Måste finnas ett maxantal.

Vad skall befälhavarna slå för att lyckas?

Fnuck. Det måste finnas mer att tänka på?

Sen är jag ju Tärningspöl-sugen, men helt noob i det hela så jag vet inte ens vad jag skall göra med en pöl. Kanske är bättre att hoppa över det för min del, och köra på vanliga färdighetsslag? Men vad skall jag köra med för slag.

/ Brun out

Regmolar

Swashbuckler

Special moves:
Jag skulle sänka SV ett steg och typ fördubbla förflyttning - det är rörligheten som är det lätta kavalleriets stora fördel.

Lätt kavalleri kan med fördel utrustas med pilbåge eller kastspjut för att jävlas med folk, och ett angrepp i full galopp är tämligen obehagligt för den angripne oavsett vad ryttaren har för utrustning.

Jag skulle öka Förflyttning om inte de inte har små hus av plåt på sig istället för rustning; en häst kan ta rätt mycket last innan den rör sig lika slött som en lätt rustad människa.

Special move nr. 1 bör lämpligen vara CHARGE! som gör fruktansvärd skada mot allt (med specialregel för angrepp mot pikmur) och krossar allt vad moral heter.

Flankattack och dylikt bör ge märkbara bonusar och framför allt slå hårt mot moralen; det finns en anledning till att det är viktigt att försvara flankerna...

Spitfire

Swordsman
Regmolar said:

Special moves:
Jag skulle sänka SV ett steg och typ fördubbla förflyttning - det är rörligheten som är det lätta kavalleriets stora fördel.
Nu får jag förklara min tanke här, eftersom Konrad använder mina värden.
En fotsoldat, även tungt rustad, är Inte jämförbar med en ryttare, även om denne är lätt rustad. Underskatta inte ett halvt ton hästs förmåga att skingra fotfolk (undantaget om fotfolket har spjut eller pikar, men då har vi redan etablerat att andra regler gäller och har en enskild bonus.)

Vad gäller förflyttning så mäter inte den hur långt enheten tar sig på slagfältet, utan dess respektive hastighet jämfört med andra enheter.
Infanteri har hastighet A
Lätt infanteri och tungt kavalleri har hastighet B och Lätt kavalleri har hastighet C.
Skulle någon komma till slagfältet ridande å gripar eller hippogriffer så kanske dessa har hastighet D
Lätt kavalleri kan med fördel utrustas med pilbåge eller kastspjut för att jävlas med folk, och ett angrepp i full galopp är tämligen obehagligt för den angripne oavsett vad ryttaren har för utrustning.
Instämmer, lätt kav kan ha korta bågar och kan då rida fram, dra en salva och sedan snabbt fly undan, något Richard I fick erfara under sitt korståg i slaget om Arsuf.
De kan även utrustas med lansar och kan då göra en chockattack som ökar deras TV under en anfallande runda. Men är då i närstrid och kan inte fly undan lika lätt.
Jag skulle öka Förflyttning om inte de inte har små hus av plåt på sig istället för rustning; en häst kan ta rätt mycket last innan den rör sig lika slött som en lätt rustad människa.

Special move nr. 1 bör lämpligen vara CHARGE! som gör fruktansvärd skada mot allt (med specialregel för angrepp mot pikmur) och krossar allt vad moral heter.

Flankattack och dylikt bör ge märkbara bonusar och framför allt slå hårt mot moralen; det finns en anledning till att det är viktigt att försvara flankerna...
Håller med, förutom att jag återien får förklara mig vad gäller förflyttning.
hastighet 2 (eller B) betyder att de lätt jagar ikapp tungt rustade soldater som inte orkar springa så snabbt, att de blir ifrånsprungna av lätt kavalleri, samt att lätt rustat flyende fotfolk har en 50-50 chans att lyckas undkomma att jagas ikapp genom att kanske springa in i skog, över omkullvältna träd, nerför branter där hästarna (speciellt såna med Barding) har svårt att ta sig fram.