Jag har förläst mig på Patrick O'Brian, men ok.
Vilka färdigheter du vill ha beror ju lite på vad RP ägnar sig åt. Om du tänker ha 'taktisk' skeppsstrid är det viktigt att man har koll på:
Besättningen:
* Artillerikunskap - hur bra de är på att träffa med kanonerna, hur snabbt kan man ladda om osv. En hel bunta smådetaljer. Notera att träning i detta kostar krut och kanonkulor. "There is no substitute for the real thing". Om man bara skjuter på spotthåll spelar det dock ingen roll, så många kaptener struntar i att träna besättningen på detta.
* Sjömansskap - hur bra är de på att sätta/reva segel, hur snabbt kan de ändra kurs, ta in segel, etc etc etc. Det här är en "atletisk" förmåga, som måste tränas in via att klänga i riggen en hel massa.
* Disciplin/moral - inte en färdighet utan ett mått på hur nöjda de är med sina officerare, och hur väl/snabbt de svarar på order.
* Hälsa - igen, inte en färdighet utan hur väl de har ätit, om det finns skörbjugg ibland dem, om de har en bra läkare ombord osv.
Officerarna, speciellt kaptenen:
* Segelkunnande - vilka segel är bra i vilken vind, hur trimmar man en båt för att gå så snabbt det går.
* Ledarskap - både den formella biten och hur bra "känsla" de har för vad manskapet tycker och tänker. Dåligt ledarskap ger snabbt dålig moral på skeppet, så man kanske kan stryka en av dem. Men disciplin går fortare ner än upp...
* Taktik - tja, Nelson mfl hade ju nåt att komma med. I korthet handlar det om att veta hur man hamnar i bra läge för att skjuta eller borda.
* Navigation - trigonometri och sex-tanter i all ära, men det riktigt viktiga är att känna till vindar och strömmar. Det är inte säkert att snabbaste vägen nånstans är en rät linje.
När man slåss med ett annat skepp är det viktigaste taktik och besättningens sjömansskap. En bra kombination kan mycket väl övervinna ett skepp som är bättre på att skjuta - om inte annat kan man segla ifrån dem.
I största allmänhet skulle jag tro att rätt många kaptener och besättningar inte är speciellt bra på nåt av det här; det går att klara sig helt utan vissa färdigheter.