Nekromanti Hjälp med fortsättning...

The_shadow

Warrior
Förra spelmötet började jag på ett nytt äventyr (som jag fick kasta ideerna till ganska fort för att improvisera).
nu vill jag ha hjälp med förslag till en fortsättning, här kommer en sammanfattning på vad som hänt hittils.

En Greve har blivit mördad i den soldiska staden Salston tor. (rp har inget med mordet att göra) mordet skedde dessutom inne på slotsgården till baronessans slott. morgonen efter får rp höra ryktas om mordet och beslutar sig för att undersöka saken då det är utlovat en belöning. väl framme vid porten (denn före bron till slottet) hamnar de i gräl med en mycket nervös portvakt som efter en stund larmar resterande vakter när rp försöker gå därifrån. en rp blir skjuten i hälen under det tumult som följer. senare i en av rpnas lya (belägen vid ett värdshus) blir en rp (den skadade) överfallen och kidnappad av några banditer samtidigt som övriga rp är på värdshuset för att skaffa ett mål mat. han blir slängd i en håla samtidigt som Fogdeknektarna genomsöker rpns lya i jakt efter mördarna. en stund senare blir övriga rp kontaktade av en mystisk riddare som lovar hjälpa dem. på natten blir övriga rp nedslagna och inlåsta i slottet av den mystiske riddaren s kollegor. riddaren själv räddar under natten rpn som är fångad av busarna och tar med honom via en lönngång till slotte (lönngången råkar mynna ut i samma rum som övriga rp är fastbundna i.
därefter hjälper han dem att fly varpå de får fogdeknektarna i hälarna och under ett försök att lämna staden utbryter en vild strid med fogdeknektarna (några fogdeknektar dör), efter en stunds strid får rpna (inträngda i en gränd) hjälp av en mystisk Armborstskytt och resterande knektar flyr. därefter lyckas rpna fly staden och blir efter en stund uphunna av riddaren som tar med sig rpna på en vild jakt mot Herika (norr om firina) där rpna nu ligger och avvaktar på ett värdshus. rpna är nu efterlysta för mord på 6 fogdeknektar och dessutom misstänkta för mordet på greven.

problemet är egentligen att det höll på att spåra ur sist och nu vill jag ha förslag på en fortsättning (förr att få det hela på rätt köl igen)./images/icons/dragon.gif

AidinElf

Veteran
Ett litet tips...

Jag har inte så många bra idéer just nu, men jag ska försöka hjälpa dig en aning iallafall.

Jag antar att spelarna gärna skulle vilja bege sig tillbaka till den där spännande staden igen. Även om det mest förståndiga i en sådan situation skulle vara att resa långt därifrån...

En stor möjlighet som du har för att påverka det vidare äventyret nu är ju den mystiska riddaren, som jag antar att RPerna inte vet så mycket om ännu. De vet väl ännu inte varför han valde att rädda dem?? Det kan ju tex vara pga att han på något vis är inblandad i en fejd mellan Greven och någon annan. Där mordet också är en del av denna fejd. Nu kanske den mystiska riddaren vill ha hjälp från rollpersonerna. Vilka sidor som sedan kunde vara inblandade i denna fejd har jag ej funderat ut. En sida är ju den mördade grevens (men vilka fler är på den sidan??). En annan sida är ju den som mördade greven! Och vilken sida står den mystiska riddaren på?? Han kanske inte håller på någon av dessa två sidor.
Det kan ju bli ett stort problem med att RPerna är efterlysta för alla dessa brott!! Men om de hjälper den mystiske riddaren kanske det bara gör det hela lite mer spännande. Vad denna fejd går ut på har jag inte heller funderat ut. Det behöver ju absolut inte vara slut för att greven är mördad. Det kanske snarare är så att det bara är början...
Jag tror detta kan bli väldigt intressant om man fortsätter på detta viset!!! Men RPerna kommer kanske aldrig kunna rentvå sina namn igen. Kanske ifall de lyckas besegra den sidan som är "ond" och bevisa att det var de som egentligen mördade greven. Att några fogdeknektar dog kanske de kan bli förlåtna för... de kanske blir hyllade som hjältar istället!!

Sist vill jag skriva att jag bara skrev detta väldigt snabbt och att jag är medveten om att det säkerligen finns en hel del tankemissar i det. Jag hoppas dock att det ändå kommer bli till en viss nytta iallafall. Kanske har jag gjort en grov miss i hela grunden till detta, men jag tror det hela skulle funka om man bara tar sig tid att tänka färdigt det!!
Vilka sidor som ska vara inblandade i fejden och vad fejden ska handla om får du själv bestämma. Liksom vilka sidor som ska vara "onda" eller "goda", om det finns någon ond och god sida...

Jag tror jag hade en del bra idéer ändå... (tänkte på början)

Del'Amarth

Veteran
Riddaren försöker få med sig rps tillbaka till staden för att få tag på mördaren. Väl i staden leder riddaren rps till slottet för att undersöka en man som han misstänker för mordet. En tjänare informerar om att mannen tillfälligt rest från staden. Riddaren föreslår att de ska lämna slottet för att återvända på natten för att söka igenom mannens ägodelar.
De går genom lönngången fast de går inte ut i cellen utan går vidare till en annan dörr som går till ett rum i slottet. När de är inne i slottet utbryter kaos plötsligt. Rop och spring ekar genom slottet. Riddaren är försvunnen. Är rps vettiga så väljer de att fly eller att försöka gömma sig. I vilket fall blir de fångade av riddaren och slottets vakter. Riddaren som visar sig vara baronessans son förklarar rps skyldiga till mordet på baronessans äldsta son som just upptäckts och på greven. rps kastas i en fängelse hålla för att avrättas i gryningen. Som tur är så kastas de i cellen med lönndörren.

hummmm...