Nekromanti Hjälp med hårddisk

Rickard

Urverk speldesign
Min dator är slö. Har blivit väldigt slö på sistone. Jag tänkte ta och defragmentera om c:\ på hårddisken, men den klagade på att jag behövde 15% ledigt utrymme men hade bara 12%. Jag tog bort lite filer och Windows sade att jag hade bara 14% ledigt. Jag avinstallerade en massa saker (java exempelvis - 600 Mb!) och startade om och Windows tyckte att jag bara hade 12% ledigt utrymme. Jag räknade filstorleken på mapparna och fick 3,5 Gb av 7 möjliga. Windows sade att jag bara hade lite mindre än 1 Gb ledigt. 2,5 Gb var helt borta.

Jag körde igång scandisk. Den stannade vid 45%.

En annan partition på samma hårddisk hade en major disc crash för ett bra tag sedan och jag kan inte frigöra mer utrymme på 10 Gb-partitionen (använde den som nerladdningspartition) än 3 Gb. 7 Gb var för evigt låsta. Spelade ingen roll om jag körde Scandisk eller formaterade partitionen. Det blev samma resultat (alltså, förlorat ledigt utrymme). Nu håller antagligen samma sak på att hända med c:

Vad ska jag göra? Slänga hårddisken? Någon som har något annat råd?

Det är bara en 40 Gb-hårddisk men det är så jäkla jobbigt att hålla på och fixa med partitioner hitan och ditan. Särskilt att få c: på rätt ställe. Annars skulle jag köra det på hårddiskarna som sitter på raidkortet.

Slutligen kan jag säga att jag har 4 hårddiskar i burken. Dock har jag inte slängt in något extra i min Compaq Pentium 733:a, som extra fläktar eller något. Det har funkat ett bra tag (dock har datorn stängt av sig 4-5 gånger när hårddiskarna fått arbeta mycket) men är det något jag bör oroa mig över? Det egenskrivna rollspelsmaterialet är trots allt redan på en web-backup. :gremsmile:

/Han som kan säga att hårddisken har ett par år på nacken

Feidu

Veteran
Du har redan kommit till rätt slutats:
Släng den.

Har en hårddisk väl börjat bete sig så illa finns det inte så mycket att göra, och jag skulle inte lita på den alls för datalagring. Speciellt då nya hårddiskar är så billiga...

Slutligen kan jag säga att jag har 4 hårddiskar i burken. Dock har jag inte slängt in något extra i min Compaq Pentium 733:a, som extra fläktar eller något. Det har funkat ett bra tag (dock har datorn stängt av sig 4-5 gånger när hårddiskarna fått arbeta mycket) men är det något jag bör oroa mig över? Det egenskrivna rollspelsmaterialet är trots allt redan på en web-backup.
Jag skulle gissa antingen på överhettning eller effektbrist i nätaggregatet. Kraschar är aldrig bra, förrutom dataförlust kan om man har riktigt otur hårddiskarna gå sönder. Inte roligt.

/Lars

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag som fortfarande kör stenålders-OS:et Windows ME (if it ain't broken, don't fix it) brukar emellanåt deaktivera den automatiska systeminställningsbackupen (heter "Systemåterställning" i ME och är i stort sett värdelöst) och radera filerna för Systemåterställningen käkar ett antal megabyte varje dygn. Har din version (XP?) samma "feature"?

En defragmentering kan frigöra lite utrymme, men om Scandisk hänger sig halvvägs lär inte en defragmentering funka så bra.

Tipset om att skaffa en ny hårddisk är inte så dumt. En 200-gigare kostade ca 900 kr i somras, förmodligen billigare i dag.

Dewil

G

Guest

Guest
Jag har faktiskt ett annat råd, innan duslänger den, släng in en ny installation av windows, felaktiga systemfiler kan ofta bete sig på detta sätt också, och desto fler hårddiskar desto bättre, det bästa med att installera om är att då kommer du scandiska hårddisken utanatt resultatet kommer korrumperas av att scandisk ligger påhårddisken.

Rickard

Urverk speldesign
Säljes: 40 Gb hårddisk :)

"Jag har faktiskt ett annat råd, innan duslänger den, släng in en ny installation av windows, felaktiga systemfiler kan ofta bete sig på detta sätt också, och desto fler hårddiskar desto bättre, det bästa med att installera om är att då kommer du scandiska hårddisken utanatt resultatet kommer korrumperas av att scandisk ligger påhårddisken."
Jag har efter mycket om och med ominstallerat Windows CP (ok - typo, men jag låter det stå kvar). Nu får jag ett felmeddelande var 10:e minut som lyder:

<p style="border-top: solid 1px; border-bottom: solid 1px">Tjänsten Messenger

Meddelande från FROM till TO, skickat 2006-02-07 15:30:58
STOP! WINDOWS REQUIRES IMMEDIATE ATTENTION.

Windows has found 55 Critical System Errors.

To fix the errors please do the following:

1. Download Registry Update from: www.regfix.com
2. Install Registry Update
3. Run Registry Update
4. Reboot your computer

FAILURE TO ACT NOW MAY LEAD TO SYSTEM FAILURE</p>
Kan säga att Registry Update sade att jag hade 144 errors, varav många bestod i att det var felaktig sökväg (eller något liknande - orkar inte kolla). Man kan nog säga att jag behöver slänga ut den här hårddisken.

Nästa steg är att lokalisera vilka drivisar jag behöver till raid-kortet, för att kunna installera Windows XP på hårddiskarna som kopplade till det. Wish me luck. :gremsmile:

/Han som tar det lite lugnt och sitter och ircar och surfar... utan brandvägg

G

Guest

Guest
Re: Säljes: 40 Gb hårddisk :)

Det medelandet är ren spyware, så om det är det enda felmedelandet, skaffa bättre spywareskydd.
Men tyvärr har jag inte råd att köpa frakten till en hårddisk ens.