Nekromanti Hjälp med hårddiskinköp

Ost

Warrior
Jadå

Men intressant i sammanhanget är att om det är frågan om långsiktig lagring av filer som du inte använder så ofta, så får du mer utrymme för dina pengar om du bränner DVD. Fast det förutsätter ju då att du redan har en DVD-brännare... men till och med de går att få för under 500 spänn numera.

Lambi

Swordsman
Bra pris...

..men jag skulle köpa Seagate vilken dag i veckan som helst. Inget märke har jag erfarit och hört så bra om jämfört med de andra märkena. Deras nyare diskar är för övrigt tysta och blir inte så förxxxxat varma.

Det där var bra pris, men jag skulle satsa(TM) på en Seagate.

/Per, som ska köpa en 250-gigs Seagate nu i dagarna.

EchonCique

Hero
Den hårddisken du valt ut, fast 160GB-modellen, är det jag har i min serverburk sedan drygt 2 år tillbaka. Den fungerar bra, dock har den börjat låta irriterat mycket på senare tid.

Datorn står inuti ett städskåp, som i sin tur är en meter från dörren till garderoben som i sin tur är några meter från min säng. Ändå hör jag hur hårddisken spinner igång när servern besvarar tjänster/förfrågningar om filer. Det är irriterande milt sagt, och därmed inget bra köp om du vill ha en tyst hårddisk.

Gör som Lambi annars. Seagate är det mest stabila valet sedan något år tillbaka, då deras diskar kommer bland de bästa i prestandatest, har låg driftstemperatur och bra garantitid. Förutom att de är tysta som vettefan.. tysta! :gremsmile:

Jarl

Hero
Seagate och ljudnivå

Tänkte bara vara lite petig och påpeka att nyare Seagate-diskar låter mer än äldre, mycket eftersom Seagate har börjat strunta i ljudnivån för att få upp prestanda (t.ex så kan deras SATA-diskar med ncq bara köras i prestandaläge, och inte i tyst-läge). Nu är det inte så att Seagate-diskar låter ovanligt mycket på något sätt, deras nyare diskar ligger väl sådär medel-under medel när det gäller ljudnivå.

Sen kan man ju babbla en hel del hur mycket diskar låter när de läser/skriver jämfört med idle och huruvida de vibrerar mycket (vibrationer är en stor del av oljudet för hårddiskar), men det känns lite överkurs :gremsmile:

EchonCique

Hero
och referenssajter och komparativa analyser

.. leder mig till det jag skrev. I de tester på diverse hårdvarusajter såsom tomshardware.com, anandtech.com och sweclockers.com för att ta tre snabba exempel placerar sig Seagates diskar konstant i kategorin tystast.

Sen att deras diskar är mer högljudda nu än tidigare, är väl hyfsat irrelevant med tanke på att de är tystare än de flesta andra av alla fabrikat där ute?

Om man nu skall dra det till sin spets..

Marcus J

Hero
Datorn är redan ganska högljudd så det ligger precis inte högst på önskelistan. Eftersom ni allihopa rekomenderar seagate så blir det nog än sådan .

/Marcus funderar.

Ost

Warrior
Handlar det om tysta prylar...

...så finns det inget annat ställe att kolla på än Silent PC Review. Är det så att ljudnivån spelar roll så funkar Seagate, men även Samsungs hårddiskar är tystgående.

Ska man verkligen ha en tyst hårddisk ska man ha en bra 2.5" 4200 RPM laptophårddisk. Men där åker pris/prestandaförhållandet all världens väg.