Nekromanti Hjälp med historia och idéer till kampanj!

Jimmy_SL

Warrior
Nu ska jag berätta lite om vad som hänt i denna kampanj.
Spelarna, som består av...

Selyn Guldlöv - Magiker från Camard (Medlem i allvetandets brödraskap)

Gelan Ryttarman- Baron och Kungliginformatör till hans nåd Akala Gahallan III konung av Drunok.

Cailean -(Och massa annat alviskt tjaffs)Alv och vapenmästare från Alarinn.

Jaregor Warg- En ung legosoldat från Soldarn.

Morolan - Alv från Alarinn Stigfinnare.

---

Dessa rollspersoner lärde känna varandra på det mest underliag sätt. Men vi skippar den delen.
Gelan, var utskickad av Drunok för att värva soldater, en lång resa där han stötte på sina vänenr ocg tog dem med sig. Olyckligtvis råkade dom komma i gräl med en av Ashariens mest farligaste män, en mäktig rövarhövding, och Xinu troende man... Denna hövding mördades av rollspersonernas list. Hövdingen kallar vi för skuggan.

Gelan och ahsn vänner reda tillbaka mot Drunok.
De når huvudstaden Arlon.

Jargien, har länge planerat invasionen av Drunok, och den är nu på väg. Jargiska trupper intar Drunoks Västra delar.
Drunok samlar sina riddare, och soldater, och belägrar sig i tre fort som ligger i Druoks västra sida.
Drunoks armé ska stoppa Jarien för att sa sig mot huvudstaden.
Försöket misslyckas.
Jargiska trupper strömmar in i Drunok.
Spelpersonerna överlever och flyr landet.
Skuggans undersåtar rider på tio svarta hästar och söker efter Gelan, mannen som dräpte deras ledare...
--------------

Nåja, histroien kanske inte är så bra, själv tycker jag och mian spelar det, men de e svårt att förklara allt såhär på ett forum... Men nu behöver jag hjälp, jag vill atta ett mörker ska komma, och att alver ska vara inblandade... men jag behöver hjälp att hitta på varför, vad som kan hända och så...

Tack tack!

Schyte

Veteran
När man tågar mot en stad plundrar man och bränner ofta byarna. Eller hur? Bra.
I någon av byarna kan en (eller några) alv(/alver) ha bott. Han/hon blev innebränd och då kommer hela alvsläkten för att ta hämnd. (Okänd alvras) De alver jag är bekant med (Tolkien alver) tar (tror jag) mord med Dödligt alvar.
De tågar ner mot Jargien(eller var de nu ska) i en magisk dimmbank.

Hoppas du gillar mina "Mist-elfs"

Xzarjo

Warrior
Hjälp med historia och idéer till din kampanj!

Cailean får ett skrivet brev (en budbärare om han inte kan läsa) från Etyéle, en högt uppsatt medlem i liljans råd (eller vad sanari har för råd). I brevet ber Etyéle Cailean att komma till "alvisk huvudstad". När gruppen kommer dit får de reda på att Caileans far har blivit mördad av invkisitionen (eller nått) i Jargien för spioneri. Nu har gruppen fått lite hemdbegär och alver är med i leken på högsta alvar eftersom Caileans far hade raporterat underligheter som liljans råd behöver få bekräftat. Bland annat alver som kommit marcherande till jagriens huvudstad iförda liljans gardes formella klädsel, samt män som ena dagen är människor, och andra dagen är alver! Även någonting om en lång och ståtlig Tism-alv iförd en svart alvisk glasrustning, men resten av det sista medelandet är täkt med blod och oläsligt.

Vad spelarna inte vet är att skuggan har kommit tillbaks. Hans broder är nämligen nekromantiker och har buntit skuggans själ vid den gamla kroppen så nu är skuggan än mäktigare och luktar etter värre än förut. Den nu mera smått iriterade skuggan har med sin broders hjälp förvandlat sina 10 bästa skurkar till vandöda (eftersom han själv är vandöd och blev starkare) så de med förnyad styrka kan förfölja våra hjältar och utöva hemd. skuggan tar inte peronligen hand om detta utan är på väg i rask takt mot klostret Hijolmdal där han tror sig med sin broders hjälp och klostrets mörka hämligheter kunna uppväcka än mäktigare nekrotropiska förmåger i sitt rutnande gamla lik.

Böld-jordan (skuggans broder)
STY 8
TÅL 16
RÖR 13
PSY 17
VIL 17
BIL 14
SYN 11
HÖR 9

Heder 3
Lojalitet 16 (brodern)
mm mm mm.

Var det något sådant du var ute efter?
Mvh Vätten

Gorion

Veteran
Du kan ju alltid låta mörkret komma och hitta på att mundana ej är rustat för ett krig mot mörkret ännu och låta alverna rädda en del av mundanas befolkning genom att ta med dom på några eterseglare.

Problemet med detta blir ju att du måste planera VÄLDIGT noggrant så det känns naturligt och även på något sätt se till att dom återvämder till mundana för att slåss när dom är redo.

Doda

Veteran
Don't ruin your Mundana, son. (Spoiler)

Liljans Råd upptäcker på något sätt att kejsar Jargus egentligen är en Xinu-inkarnat som börjat förbereda mörkrets ankomst genom ett krig som bara inledningsvis är riktat mor Drunok, och Sanari skickar därför Thism-arméer och Liljans Garde för att skydda Drunok. Liljans råd kan naturligtvis inte berätta varför de hjälper Drunok mot Jargien, så Gelan Ryttarman få i uppdrag att rida till Haléa Teren (eller vad sanariska alliansen huvudstad nu heter) för att ta reda på vad som händer. Självklart tar han övriga rollpersoner med sig. Samtidigt återupplivar "skuggans" bror denne, såsom beskrivs i ett annat inlägg.

Vad detta kommer att leda till vet jag inte, men det är ju en passande väg mot Mörkret. Jag måste dock i vanlig ordning passa på att varna för Mörkret.
Kampanjer där RP har världens öde på sina axlar kan vara spännande, men en viktigt del i rollspel är att det skall gå att misslyckas utan att världen går under. Och det är precis vad som händer om RP misslyckas med att stoppa mörkret. Och även om de lyckas kommer Mundana att vara totalt förändrat för all framtid. Riken kommer att vara upplösta, kanske hela folkslag utrotade, synen på universum kommer att vara en helt annan, alla religioner kommer att förändras så att de kan förklara mörkret, plus att nästan varenda överlevande varelse troligen kommer att vara mentalt störd. Kort sagt: Oavsett utgången förstör du din kampanjvärld. Du gör ju som du vill, men jag är alltid ytterst försiktig med mörkret.

/Doda (som avskyr mörkret - av egen bitter erfarenhet)

Phelan

Hero
Re: Don't ruin your Mundana, son. (Spoiler)

Varför misströsta om Mörkret? Här finns ju uppenbara möjligheter för en helt ny serie av moduler som beskriver den nya eonen som kan dras igång så snart man gett ut material som täcker nuvarande Mundana såpass bra att ingen vill köpa mer. Ut med det gamla, in med det nya... :gremwink:

Mvh / Phelan, hobbykonspiratoriker

storken

Warrior
Re: Don't ruin your Mundana, son. (Spoiler)

Liljans Råd upptäcker på något sätt att kejsar Jargus egentligen är en Xinu-inkarnat
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Känns inte så trovärdigt, i min värld. Troligare vore att kejsaren vore herrens egna inkarnat, om nånting.
Och ifall Amera* verkligen var Daak persionifierad, varför skulle hon då ge honom gåvan ifall han vore Xinu-ikarnat?
Dessutom känns det onödigt att ändra de inkarnater som redan finns, varför bara inte behålla Kalian Tasis? Han har väl makt nog...

*Zavians mörka hemlighet, Legender & Hemligheter sid. 39</font></td></tr></table>

Doda

Veteran
Oops, minneslucka(Spoiler)

Det verkar visst som jag (avsiktligt?) förträngt en del av det som står i L&H. Men det hade varit en kul idé med Jargus som Xinu.

Och ifall Amera* verkligen var Daak persionifierad, varför skulle hon då ge honom gåvan ifall han vore Xinu-ikarnat?
För att Amera var Xinu! :gremwink:

Dessutom känns det onödigt att ändra de inkarnater som redan finns, varför bara inte behålla Kalian Tasis?
Och missa spelarna miner när de får reda på att det ultrareligiösa supermäktiga Jargiska Kejsardömet egentligen styrs av en ond gud?
Överraskande, världsomskakande avslöjanden är ett måste i episka kampanjer, tycker jag (om man nu absolut skall spela episka kampanjer...).

/Doda

storken

Warrior
Re: Oops, minneslucka(Spoiler)

Vilket man måste, eftersom man älskar det.
Men jag tycker nog Jargus klarar sig bra utan Xinu's krafter :gremsmirk: