LUFT/LJUS (FV 3)
Minimagi: Ljussken, Lyft, Vind, Vindskydd, Väldoft.
Räckvidd: FV meter
Varaktighet: FV minuter
10 FYS kan påverkas med denna besvärjelse eller ett område lika stort som besvärjelsens räckvidd.
1:a graden: Kan ändra lukter i luften, få luften andningsbar eller skapa ny andningsbar luft, skapa smärre vindar, få föremål eller luften att börja lysa så kraftigt att natt blir till dag, undvika att bli bländad eller göra luften svår att andas (ta bort viss del av syret).
2:a graden: Kan skapa ljus så kraftigt att det bländar andra, förtäta luften för att skapa barriärer, broar eller plattformar att stå på, vindar så starka att de kan blåsa omkull föremål, lyfta föremål, skjuta förtätad luft på andra, skapa vindar som vägleder eller slår bort projektiler. Kan även skapa luftfickor i vatten, få ljuset eller vinden att gå i helt omöjliga riktningar som exempelvis runt hörn eller göra att ljuset inte reflekterar på ett föremål eller varelse eller lyser rakt igenom denne och därmed göra den eller det förhäxade osynligt.
3:e graden: Kan skapa, styra och lugna virvel- och stormvindar, styra om naturens vindar, skapa intelligenta ljus- eller luftvarelser, kväva andra personer eller göra luften så pass giftig att den inte går att andas eller göra om sin kropp till luft därmed få denne att bli oskadlig mot fysiskt våld, osynlig, ge viss flygförmåga, förmåga att kunna tränga igenom små lufthål (exempelvis nyckelhål) och tränga igenom transparenta föremål.
JORD/MÖRKER (FV 6)
Minimagi: Dunkel, Gräva, Lyft, Rent.
Räckvidd: FV meter
Varaktighet: FV timmar
Kan påverka upp till 10 i FYS eller ett område lika stort som besvärjelsens räckvidd. Första nivån påverkar endast jord, sten, mörker, glas eller material som består av detta. Andra nivån kan påverka metaller och tredje nivån ädla metaller och ädelstenar. Så för att använda en första nivås effekt på en metall så krävs ändå en andra nivå. Magikern kan inte skapa eget material med denna besvärjelse utan måste ha tillgång för att kunna skapa eller påverka det.
1:a graden: Kan forma materialet, göra det spegelblankt, se rakt igenom det eller ändra dess nyans.
2:a graden: Kan härda materialet och addera 30 KP till det, få det att smälta samman med andra material, ändra tyngden på det, göra det transparent, finna en viss typ av material, få reda på det namn som materialet getts, helt uppslukas utav materialet och därmed passera rakt igenom det, flytta på materialet och därmed skapa smärre skakningar, öppna lås eller liknande och kan även få mörker att inte motas bort utav ljuskällor.
3:e graden: Kan orsaka kraftiga jordbävningar, skapa en intelligent varelse utav materialet eller helt upplösa det. Kan även förvandla delar eller hela kroppen till ett material men om materialet inte är formligt i sig så blir även kroppsdelarna orörliga.
VATTEN/KYLA (FV 3)
Minimagi: Koka, Kyla/Värma, Regnskydd, Torrt, Vatten.
Räckvidd: FV meter
Varaktighet: FV minuter
Magikern måste koncentrera sig på sitt verk under besvärjelsens varaktighet. Kan påverka upp till 10 FYS eller ett område lika stort som besvärjelsens räckvidd.
1:a graden: Kan rena vattnet så att det blir klart eller oskadligt för magikern, forma det, se igenom det som om det vore luft, få det att flyta i valfri riktning, frysa det, få isen att inte vara hal, framkalla dagg eller sänka temperaturen inom ett område med upp till 20º C.
2:a graden: Kan härda vattnet så pass att magikern kan gå på det, trycka undan vattensamlingar eller framkalla regn ur moln. Magikern kan andas i vatten, passera rakt igenom is eller helt upplösa det.
3:e graden: Kan skapa intelligenta vatten- eller isvarelser, stora mängder vatten och is eller förvandla sin kropp till vatten. Kan lugna eller skapa stormande hav.