Nekromanti hjälp med kampanj kanske spoiler

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
jag håller på med en ganska nystartad kampanj med 4 spelare.

karaktärerna är

1 en kvinlig sanarialv med vis position inom sanaris förvaltning har fått order av liljans råd att undersöka förbanelsen och om möjligt khian renkh drezin hon har inte fåt några fler detaljer

2 drezin undergörare från kolonan renk drezin har blivit tillsagd av khurun klan drezin att undersöka vilka som är möjliga allierade i en storkonflickt och att försöka komma åt khian renkh drezins arkiv

3 en grevina från soldan som är djupt troende och har fått en upenbarelse från pelias där guden lagom kryptiskt sa då alv dvärg och tirack samtidigt kommer till din port skall du dom förena om inte onskan ska segra

4 en spelare var först en thismalv vapenmästare som endast kunde slåss men kom efter två äventyr på sit mistag och ville göra en ny karaktär då den gamla hamnat i problem med lagen i talon renk ghor spelar nu en bazirk gurd som beordrats av nekma andebindaren att hitta böcker som nedtecknar historien under åren 8000-7000fD det vill såga under förra mörkret


hitils har spelarna först träffats i den soldiska grevinans borg det såg ut som ett samanträffande men den soldiska grevinan mistänker pelias inblandning vilket förmodligen kommer nära. därifrån valde dom att fara till talon och kungens palats där dom fick order att undersöka det jäsande inbördeskriget i riket efter det for dom till talon renkh ghor då dvärgen ville hämta sina pengar som fanns i dvärgarnas bank system och sanari alven ville få tag i en bok som hon hört talas om i talon den är dock på rukh så hon kan inte läsa den. därifrån for dom tillbaka till talon och sprang runt lite innan dom bestämde sig för att fara till chadrians hopp dit reste dom med båt (dom hade drogat dvärgen för att få honnom ombord) väl där rotar alven igenom det stora biblioteket under stäng översyn från biblotekarier dvärgen hyr ett laberatorium och tjänar lite pengar på att skapa ett demoniskt agregat med andramagnitudens skärpa till grevinan. i chadrian får både alven och dvärjen reda på att det finns information om khian renk drezin i helms akademiska akademi dom får också reda på att det hände en hemsk katastrof i helm för ca hundra år sedan (vist var det så länge sedan) dom har efter det bestämt sig för att resa dit och har farit via camarad och vidare genom sunari och är nu i kini av tenev coron (tror det heter så har inte boken framför mig det är i allafall den staden som liger ländst upp vid järnforsens källa) och ska därifrån vidare över bergen till helm.



Mina planer för kampanjen är att dom på något sätt ska komma i konflickt med xinu och börja jobba för att förhindra mörkret medans det bryter ut omkring dem med riken som anfaller varandra inbördeskrig soldarn damarien soldarn muhad jargien sarbien thalamur och så vidare eventuelt ska dom också ta sig in i khian renk drezin och få med sig något

hur kan jag göra för att introducera en konflikt med xinu och vilken information kan rollpersoner i mundana hitta om khian renk drezin och mörkret var kan dom hitta informationen

tack på förhand :gremlaugh:
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Yep it's a spoiler (framför allt för mina spelare)

I min kampanj kommer RP att konfronteras med Xintu först genom ett par mord/offer utförna av kulten och sedan kommer de i säsong två av kampanjen att springa in i en helmgast och plötsligt är Carwelans svärd ganska viktigt att hitta.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Jag är mest nyfiken på hur en dvärg, en alv och en gûrd kan samverka.....
Vad har gûrd gjort för att alven inte ska döda den?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
tja att vara bättre på att slås hjälper till och grevinan gillar inte bråk det är lustigt hur lugnande tio vackter kan vara
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
hur kan jag göra för att introducera en konflikt med xinu

Det finns en hel del olika alternativ. Man kan låta kulten komma i rollpersonernas väg eller att rollpersonerna har intresse i något större. I min nuvarande kampanj befinner sig rollpersonerna i Damarien för att hjälpa motståndsrörelsen, med Vargriddarna i spetsen, att minska Storfurstens inflytande. Ett krångligt samband ger dem en möjlighet att dra in jargiska modekyrkan i det hela och då få Daakkyrkans relationer med Storfursten att svalna. För att göra detta måste de dock uppdaga ett mord av en viss Lucius, som arbetade som agent för primod Ulixies i Targus. Primoden har dock mörkerlagt samröret med agenten som blev mördad av Xinu-ockultister. Här försöker rollpersonerna bevisa att Xinu-dyrkan förekommer i samlingen kallad "Stadsfrämjandet" och ge något sorts bevis på att de låg bakom mordet.

Du kan också låta rollpersonerna ha samma mål som Xinu-kulten, så en konkurrans uppstår. Om det handlar om några skrifter, tillgången till ett biblotek, en furstes gunst etc. Kanske vill rollpersonerna utforska saker som Xinu vill hemlighålla, t.ex. kunskap om Helmslakten.

vilken information kan rollpersoner i mundana hitta om khian renk drezin och mörkret var kan dom hitta informationen

Nå, vissa vet mycket om mörkret men det är svårt att få tag i. Bra stoft finns i religionernas mytologi (det finns för övrigt ett utmärkt inlägg på forumet behandlade Xinus mytologi). Annars finns små indikationer på många ställen, t.ex. i de stora biblioteken i t.ex. Arlon och Chadarian.
det mesta att veta om Khian-Renk-Drezin finns i andra Drezinfästen, främst Drezin-Renk-Drezin.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Knappast

De tio vakterna skulle nog inte ens hota halvhjärtat om alven och/eller dvärgen bestämde sig för att döda det tjattrande, idiotiska fula lilla kräket...

Snarare skulle alven och dvärgen bråka (värre än allt stanadardbråk) om rätten att få dräpa gûrden redan efter fem minuter...
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Spelade en likande kampanj för ganska länge sän som var rätt kul(och lånt, cirka fyra väckor med spel nästan varje dag) där vi skulle förhnidra att Xinu åter uppstod i Helm, för att lyckas med det var vi tvungna att döda Xinu-inkarnaterna med några legendariska vapen(där ibland Carwelans svärd, fick lite hjälp av honom, en av drakväcktarna och ärkemagikern Ladros Milios(våran nu mera standardiserade arbetsgivare)), det hela slutade med ett masivt slag utanför Helm där Mäniskor(soldier), alver(vet inte vilka, tror Thism), Dvärgar(Ghor) och Tiraker(tror Frakh) samt några(ganska många) grotttoll (och även en mindre arme av vandöda som skikades från våran vän/fiende nekromantickern Alatzar Vodd) enades till en styrka som kunde besegra mörkrets härar så att RPna kunde smyga ner i katakomberna och besegra Xinu, jag dog förvisso men ändå :gremwink:.
Försök med något liknande om du kan :gremlaugh:
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Du kan också låta rollpersonerna ha samma mål som Xinu-kulten, så en konkurrans uppstår. Om det handlar om några skrifter, tillgången till ett biblotek, en furstes gunst etc. Kanske vill rollpersonerna utforska saker som Xinu vill hemlighålla, t.ex. kunskap om Helmslakten.
bra förslag det där om helmslakten kan det finnas något i helms ruiner som xinu kulten inte vill att rollpersonerna ska hitta
 
Top