Nekromanti Hjälp med karta! (Hilfe!)

Mundo

Myrmidon
Hej allihopa! Jag sitter och funderar lite på ett problem som jag ofta springer in i när jag ska spelleda rollspel. Oavsett om mina spelare är markägare i Eon, ska söka sig igenom snår i Western eller är fotsoldater vid fronten i Noir så kommer samma problem igen och igen.

Jag suger på att rita kartor. Det spelar ingen roll om jag gör det för hand eller med datorn, det blir mest fyrkanter och cirklar. Inte så spännande och framförallt inte så interaktivt (göra en prick där fienden står, låta bron sprängas så man måste hitta ett annat sätt att ta sig över, etc).

Jag vill ha ett program där man kan göra en snygg karta! Helst ska den vara interaktiv, så jag kan öppna programmet under spelets gång, peka, klicka och dra för att byta ut saker. Tips? Jag kan ju inte vara den första som kommer med denna idé. Det fanns något liknande till Rolld20, men 1: det var endast för betalande medlemmar om jag inte minns fel. 2: kartorna var gjorde för att faktiskt spelas på, med figurer, hp bars och annat bös. Jag vill bara kunna göra en schysst karta som är förståelig utan att vara skitful.

Tips? Hilfe?

Möller

Hubert Hortlax
En interaktiv karta? Oj, nu talar vi om avancerade grejer. Aldrig hört talas om ett system som skulle kunna erbjuda det och samtidigt vara enkel.

När det gäller att göra en, erh, ainteraktiv karta är det också svårt. Det är en konst. Jag använder Inkscape och GIMP (som är de dominerande opensource-alternativen till Illustrator respektive Photoshop). Ja, redan där ser du att det blir svårt med ett program som man kan göra snygga kartor i! Jag tar hjälp av andra, lånar texturer t.ex. från deviantart. Eller, ett skitbra tips faktiskt, tar en printscreen från Google Maps och kalkylerar av landskapsformer - allt du kommer på själv kommer vara för rundat och tillrättalagt. Lägger ner rätt många timmar, ibland. Och ändå är mina kartor högst mediokra. Det går att öva upp sig såklart,

Om du verkligen vill ha interaktiviteten, gör en relativt enkel och inte allt för färggrann karta som då både är rimlig att skriva ut i flera exemplar och möjlig att rita på. Och sen ritar du och spelarna på den, trackar förflyttningar, skriver in info om motståndarens försvarsverk eller what-not.

Mundo

Myrmidon
Det behöver inte vara skitavancerat liksom. Jag skulle vara nöjd med att ha några grund-layouter för något som ser någorlunda tecknat ut, ha förmågan att dra och lägga ett par hus lite här och där. Får ta och kolla in profantasy dock vad de har att erbjuda dock.

Och har inte något emot att betala, vill bara inte betala för allt som Rolld20 erbjuder, eftersom jag bara vill ha en karta!

EDIT: Helvetes jävlar för allt smör i småland! Den där profantasy var ju inte -lite- dyr!

Möller

Hubert Hortlax
Kan du inte ta hjälp av spelarna då? Kanske finns någon i gruppen som är intresserad och har lite vana. Det kan ju bli en bra grej att få (en) spelare att vara engagerad i världen, även om det såklart är att ge upp lite spelledarmakt även om ni har ett nära samarbete kring utformningen.

Mundo

Myrmidon
Jag säger inte att jag är en kriminell pirat.

Men jag är en kriminell pirat.

Möller;n3576 said:
Kan du inte ta hjälp av spelarna då? Kanske finns någon i gruppen som är intresserad och har lite vana. Det kan ju bli en bra grej att få (en) spelare att vara engagerad i världen, även om det såklart är att ge upp lite spelledarmakt även om ni har ett nära samarbete kring utformningen.
Bra tanke, annars borde det vara överfullt med kartmakare här på forumet. Kontakt - snack - rita lite - skicka via e-post - printa ut...?

slanfan

Hero
http://www.hexographer.com/free-version/ kanske kan vara användbar, men är nog inte det interaktiva verktyget du söker.

En annan kul kartpryl, iofs för dungeons och städer överlag är ju Geomorphs. Här kan vara ett bra ställe att börja leta: http://rpgcharacters.wordpress.com/maps/geomorph-mapping-project/

Jag brukar börja där och klicka bland länkarna tills jag hittar något som passar.

Om detta inte hjälper alls så var det åtminstone välmenat :)
Mundo said:
Hexographer såg riktigt bra ut. Tills man tittade på priset. Nu har de visserligen en gratisversion av det iallafall, men det är riktigt jäkla crazy vad de har mage att ta betalt för vad de erbjuder.

Exempel är RPG maker på steam som kostade typ 25 euro häromdagen, där du kan sätta sig ned och göra ett helt spel i Final fantasy IV stil, med världskartor och allt.
Men tack ändå, ska se ladda ned gratistypen och sen kolla vad den har att erbjuda!

Mogger

Hipsteranka
Enklaste lösningen? Kolla runt på cartogrophers guild tills du hittar kartan du vill ha (den finns där, garanterat). Skriv ut. Rita dit med blyerts. Vid behov, öppna i typ paint och lägg dit prickar och streck. Skriv ut. Upprepa.
Mundo said:
Ingen dum lösning. Än så länge leker jag pirat (YARR YARR!) men får se hur länge jag orkar lära mig nya program.