Nekromanti Hjälp med Kurun

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag har börjat skriva om staden Kurun. Jag kommer ha en del av min kampanj där och behöver lite hjälp av rollspel.nu. Kampanjen där kommer kretsa kring kriminellaorganisationer och etablering av nya gäng. Jag hade behövt hjälp med själva staden, kvarter och platser. Det jag helst av allt hade velat ha är en karta över staden.

-----------
Kurun
Bakgrund och själva staden:
Staden ligger på den östra flodkanten av Eblis i hertigdömmet Narugor och är dess Hertigsätte. Staden representerar rikets västra kant och är ett av rikens yngrestäder. Det kokar av liv i staden precis som i Yndaros. Men här saknas dom storslagna ruinerna som bas för den nya staden. Husen är byggda av träd från Davokar och med diabas från det stenbrott beläget några timmar söder om staden. Stadens invånare varierar men innanför stadsmuren så bor det runt 30.000.

Två större torg finns i staden, Frihetstorget och Masttorget. I den östra delen av staden(mer känt som Stian) finns Frihetstorget, böndernas stora marknad. Där det varje dags säljs jordbruksprodukter från dom stora fälten utanför staden. Namnet stian kommer från den stora mägnden grisbönder som finns i området och här syns inte sällan stora fållor fyllda med svin. Här finns allsköns matstånd och resturanger.
I den västra delen i nära anslutning till hamnen finns Masttorget. Torget ligger mellan hantverkarkvarterert och hamnen och här saluförs allt från byggmaterial till kryddor. Runt omkring här finns det många krogar och värdshus.

Dom absolut finaste resturangerna ligger när Hertig Junio av Berrakars palats.

Ordning och lag:
I den norra delen av staden ligger stadsvaktens barracker och hertigens palats. Just nu bara en fyra meter träpalisad men det pågår ett bygga ev en större borg.

Stadsvakten leds av Tre vaktkaptener, Basileo Espisto, Gefforey Karlana och Okur Wali.
Skuggornasbröder finns representerade i staden av ett mindre sällskap svartkappor som leds av broder Sundian av Örtensten.

Viktiga platser:
Havsboden, är en känd fiskeresturang delad i två delar. En för vanligt folk och en för dom mer priviligerade.

Örtbaden, är ett badhus som påstår sig ha helande örtbad ligger i närheten av Frihetstorget och drivs officiellt av Idrian av av Soltal. Men är en front för Kokarna.

Auktionshuset: I anslutning till havstorget ligger denna större byggnad med tre våningar. Där hålls auktioner en gång i veckan. Där auktioneras allt möjligt ut. Den leds och drivs av Mäster Valier Lospad.




Gängen som vill verka i Kurun
Sparvarna består av flera olika gäng med lokal variation. Varje stad har ett eller flera sparvnästen. Varje sparvnäste har två ledare. Dessa ledare är ansvariga för näbben respektive klorna. Näbben är den ekonomiska brottsligheten så som smuggel, drogframställning och förfalskning. Klorna är ansvariga för den mer direkta brottsligheten så som stöld, inbrott, rån och i vissa extrema fall mord.

På plats i Kurun finns nu Theresso(Lärdman på rymmen efter bedrägerier) och Lucamar(Saknar ett öga och gammal straffarbetare)för att etablera en sparv-organisation i Kurun. De har befunnit sig i staden i snart tre veckor och försöker förstå sig på den lokala kriminella strukturen och letar efter en marknad att slå sig in på.

Kurun har blivit en viktig stad för Sparvarna eftersom deras konkurrens med andra kriminella strukturer i Yndaros gjort att dom inte kan agera fritt. Deras etablering i Kurun är relativt ny men i Kurun saknas en stark kriminell aktör. Istället så tränger fyra andra gäng på relativt liten yta.

Ledare: Theresso och Lucamar
Rådgivare: Saknas
Officer: Saknas
Antal: noll
Mål: Etablera en lokalorganisation

Odakos samlade ansikte är en barbarkult som tagit sig till Kurun efter att deras häxa fått visioner om att spindelnsdotter ska finnas i Kurun. Kulten är en dödskult och har en starkregel kodex som är kretsar kring rättvisa, död och rädsla. Trots att dom anlände för två dagar sedan har dom redan tagit sitt första liv i Kurun. Natten till igår offrade dom en av stadens bödelassistenter.

Gängen som verkar i Kurun

Silkes handlarna: I grunden ett textil-handelsgrupp som slagit ut flera konkurrenter genom kriminalitet. Silkes baggarna får dom från Davvokar där oftast råsilket hämtas. Dom har ett starkt inflytande över hamnen och smuggel och har kontroll över lastarskrået.
Ledare: Kazzaria av nål(Lång kraftig kvinna, gillar stark mat.)
Rådgivare: Isiar Jira(Sköt den formella handlen och smuggel.)
Officer: Mikkara (Ambrisk bågskyttsveteran.)
Antal: 40 personer (mestadels ambrier)
Mål: Bli adlad.

Jakka Globbs kokare: Alkemister som sysslar med droghandel, legal och illegal. Jakka Globb är formellt sätt ingen alls men är en central aktör bakom majoriteten av handeln av alkemiska produkter i staden. Idrian av Soltal är mäster i alkemist-skrået i Kurun. Men hon styrs direkt av sin kompanjon Jakka Globb. Idrian är ingen vidare skarp person och i princip helt obildad när det kommer till alkemiska produkter men Jakkas resurser och kunnighet har lyckats placera henne vid toppen. Detta har dock lett till att alkemiska produkter i staden är dyra och relativt odugliga. Dom alkemiska ingridensierna kommer från smuggel expeditioner in i Davokar och från utbrytar bosättningen Jaakar.
Ledare: Jakka Globb (Liten smal kokare med förkärlek för vapen)
Rådgivare: Idrian av Soltal(Extremt skicklig ansiktsskiftare och bortbyting)
Officer: Etter-hugg (Rese som gillar kastyxor med gift)
Antal: 15(mestadels svartalfer och barbarer)
Mål: Bli erkänd för sina förmågor och hämnas på alkemistskrået i Yndaros.

Svärdssångarna: Hyrsvärd och legosoldater som styrs av tre äldre militära ledare. Johiaa Stöt, kvinnlig tidigare riddare åt huset Latarnia(utdöda i kriget i Arebetor). Hurier Kativor barbarkrigare utstött från sin klan och väldigt troende åt Odako. Kintarier Lus avhoppad löjtnant från jägarkompaniet. Tillsammans styr dom uthyrningen av soldater och förtuom detta så står dom också för mycket utpressning och rån i området. Dom har nästan 50 man till sitt förfogande även om många av dessa är ute på uppdrag åt olika hus eller kronan.
Ledare: Se text
Rådgivare: Se text
Officer: Mitial av Sakterie
Antal: 50
Mål: Ta kontroll över undervärlden i Kurun

Tuktarna: Drivs av familjen Barrat som alla tillhör klan X som funnits i området sedan innan ambriernas ankomst. Idag är dom inte längre någon stolt klan utan är ett gäng för tjuvar och lösdrivare. I den gamla hamnen huserar nu gänget som har ett stort antal medlemmar även om det ständigt skiftar.
Ledare: Tiraian Barrat(äldste man)
Rådgivare: Mataaria Barrat(Visman)
Officer: Blodsgjutaren(kvinnlig knivkastare)
Antal: 70 -80
Mål: Få kontroll över droghandeln
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,493
Om du behöver någon som kommer in från Sparvarna och ställer till med trubbel så har jag en gammal karaktär som kan fungera:

TÖRNSKATAN

Gimmick: En Törnskata är en fågel som spetsar djur på grenar och liknande och det är inspirationen bakom den här karaktären. Törnskatan är en lätt och rörlig krigare med en stor mängd krafter, magiska föremål eller manövrar som låter henne röra sig över fällor utan att utlösa dem och som låter henne flytta spelarkaraktärerna. Egentligen är grejen med Törnskatan miljön man slåss mot henne i och det är ett rum som är fyllt med gropar fyllda med vassa pålar, väggar med spjut stickande ut dem, avsattser över långa fall, bord med en massa farliga kemikalier på och liknande. Törnskatan ägnar striden med att springa fram och tillbaks över slagfältet och sparka in spelarkaraktärerna i de farligare delarna av miljön och försöker hålla dem separerade. Om en spelarkaraktär är hjälplös kommer hon anfalla denna med dödande attacker och kannibalisera någon del av kroppen (tex ögonen) ifall hon får vara ostörd i två strids rundor.

Personlighet och motivation: Törnskatan brukade vara en spejare för en lokal arme. Under den senaste konflikten i regionen drogs hon in i en av de blodigare delarna av kriget där hon började ägna sig åt allt grymmare gerillakrigsföring. Under en särskilt desperat period tvingades hon och hennes grupp till kannibalism, skräcken detta väckte hos fienden var dock så stor att Törnskatan fortsatte ägna sig åt det som en form av psykologisk krigsföring. Efter kriget hade Törnskatan svårt att återgå till ett normalt liv och ryktena som gick om henne hjälpte inte. Detta drev henne till att få med i Sparvarna. Törnskatan arbetar primärt för pengar men letar också efter chanser att stilla sin blodstörst och sina kannibalistiska drifter.
 

GhostofSpades

Veteran
Joined
14 Oct 2011
Messages
8
Oerhört välskrivet! Har skickat PM med referens på mina kartritarkunskaper men finns det något mer konkret som du är ute efter till staden? Känns som om du har ett fett gängkrigs-tema på gång, jag tänker mig gamla bittra veteraner som blivit arbetslösa och ser framför sig hur de nya städerna ploppar upp med hjälp av de kuvade barbarfolken och lättköpta svartalferna. De har förlorat både psyke och lemmar i kriget mot mörkermästarna, och när det nya riket väl är säkrat så är man en förbrukad klenod. Ett gangs of New York i fantasysetting, liksom.

Triggades dessutom direkt igång på masttorget. Ser framför mig hur det i gamla Alberetor fanns kuststäder med stolta skeppsbyggartraditioner, som nu lägger allt pompa och ståt på att ta fram ett regalskepp för Korinthia (som kanske heter just Korinthia?), för att färdas sjövägen till Jakaar och Karvosti.

Det kokar av liv i staden precis som i Yndaros. Men här saknas dom storslagna ruinerna som bas för den nya staden.
Ovanstående kanske är något som sticker i ögat på stadens hertig? Yndaros bär både ett konungsnamn och är uppbyggt på ståtliga ruiner. Ambrierna är ett folk utan ett land, så det känns som om kulturella traditioner är något man verkligen vill ta vara på och visa upp för sina grannfolk. Kanske genomsyras Kurun av en byggnadskonst som var vanlig vid gamla Alberetorska kuststäder? Kanske är skeppets färdigställande och jungfrufärd viktiga för att markera att Kurun är ännu ett lyckat exempel på den Ambriska expansionen (och ger stadens hertig en ganska fet anledning till att försöka slå ner på en organiserad brottslighet som börjar spira bortom all kontroll?)

Skeppsbygget i sig kan ligga till grund till ett helt äventyrslandskap, med:
  • Lojalister som vill få arbetet gjort i tid för det stora kungabesöket till Karvosti
  • De tidigare nämnda veteranerna som vill sabotera bygget och skylla på barbarer
  • Motsättningar mellan barbarer som försöker anpassa sig till ett liv som ambriska medborgare och en IRA-liknande motståndsrörelse som vill visa att den ambriska ockupationen inte kommer fortgå utan motstånd.
Det ligger även något underbart dekadent i att bygga ett enormt regalskepp som bara kommer segla uppströms ett par dagar och som aldrig någonsin kommer se det stora havet.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Tack! Riktigt bra idé med skeppstraditionen. I avsaknad av kust så får floden axla rollen. Jag gillart och ska skriva vidare på det. Två av mina spelare har bakgrund som gängmedlemmar så det är därför fokuset kommer hamna där. Tänkte också på gangs of newyork. Man skulle kunna tänka sig att varvsskrået är en extremt viktig maktfaktor i staden i såfall.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Låter mycket bra!

Jag gillar att staden är byggd till stor del av Diabas, lite googling visade att det är en väldigt mörk sten, ser staden svart ut på grund av det?

En annan maktfaktor kanske är stenhuggare och stenbrottsägare som kanske konspirerar mot varandra och kanske framförallt mot andra städer? Ser framför mig tre olika stenhuggarhus som tävlar mot varandra om luktrativa byggkontrakt och ställer upp i den årliga stenhuggartävlingen för att se vem som är bäst.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
583
Location
Skogen
Prokke;n65956 said:
Jag gillar att staden är byggd till stor del av Diabas, lite googling visade att det är en väldigt mörk sten, ser staden svart ut på grund av det?
Byggnader av diabas ser ut ungefär såhär (vilket är ascoolt och väldigt Symbaroumskt):
 
Top