Nekromanti Hjälp med Lords Alliance, LMoP och ToA [Innehåller vissa spoilers]

Cayhn

Veteran
Joined
17 Sep 2018
Messages
3
Hej!
Första gången jag skriver på detta forum så jag hoppas jag är rätt ute.

Jag varnar även direkt för spoilers både gällande LMoP och ToA.

Min rollspelsgrupp har tagit vägen via The Sunless Citadel -> Tomb of Annihilation, jag lyckades fixa övergången hyfsat bra. Men alla var nybörjare då och de hade fullt upp med att lära sig sina karaktärer och regler för att bry sig allt för mycket om den övergripande plotten. Väl i Chult lyckades de ta sig upp till level 5 och de hade påbörjat resan mot Omu men på vägen så träffade dom Hew Hackinstone och deras iver att döda en drake blev också deras död.
De bestämde sig för att skapa nya karaktärer på level 5 och ganska så direkt tog dom sig tillbaka till Hrakhamar och Wyrmheart mine men dog ganska så snabbt igen. Efter den sessionen så kom vi alla fram till att dom inte kände någon koppling till sina nyskapade karaktärer och därför inte brydde sig speciellt mycket att dom dog. Så istället bestämde vi oss för att börja om på level 1 och de nya karaktärerna började med Lost Mines of Phandelver istället för att börja i Chult.

Nu har dom tagit sig till Wave Echo Cave efter att ha lyckats rädda både Sildar Hallwinter och Grundren Rockseeker. De har även anslutit sig till Lords Alliance efter ett erbjudande från Sildar.

Tanken är att dom sedan ska ta sig till Chult igen för att fortsätta med det äventyret. De var väldigt exalterade över att bli medlemmar i Lords Alliance så jag vill gärna väva in det i storyn över hur dom tar sig till Chult.

Passande nog dog deras Warlock när dom åter igen försökte spöa en drake, denna gång Venomfang... jag hoppas dom lärt sig läxan nu :p Jag passade då på att berätta för dom att Warlocken lyckas bli återupplivad men prästen som gjorde det säger att något inte är helt rätt, han blev inte lika bra återupplivad som i vanliga fall. Så nu tickar klockan lite och de måste alltså hantera Death Curse för att deras Warlock ska överleva någon längre tid.

Nu till mina frågor:

1. Vart kan jag läsa mer om Lords Alliance? Behöver en kontaktperson i Neverwinter och en i Port Nyanzaru, Fort Belurian har ju en liten koppling till Lords Alliance, men vill ha fler alternativ och vill rent allmänt veta mer om dom. Spelarna tyckte det var superintressant att bli medlemmar för deras karaktärer fick mer liv.
2. Jag har hanterat Death Curse på så sätt att den inte är lika stark ju längre från källan man är, därav möjligheten att återuppliva en spelare uppe i norr. Men jag skulle behöva tips på hur jag ska spela Death Curse utan att Warlocken ska bli så svag av den att han är oduglig när dom väl anländer i Omu, förslag?
3. Eftersom detta utspelar sig efter deras första karaktärer besökte Chult så har Syndra Silvane hunnit dö så jag funderar lite på hur jag ska få dom till Chult, hur lång tid skulle det ta via fartyg från Neverwinter till Port Nyanzaru? Kan Lords Alliance fixa en teleport om dom har rätt kontakter?

Ursäkta den långa texten!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cayhn;n294310 said:
1. Vart kan jag läsa mer om Lords Alliance? Behöver en kontaktperson i Neverwinter och en i Port Nyanzaru, Fort Belurian har ju en liten koppling till Lords Alliance, men vill ha fler alternativ och vill rent allmänt veta mer om dom. Spelarna tyckte det var superintressant att bli medlemmar för deras karaktärer fick mer liv.
De fem fraktionerna är egentligen till för de som spelar i Adventurers League, men det hindrar inte att hemmaspelare använder det med.
Här är Adventurers League-dokumentet:
https://rpg.rem.uz/Dungeons%20%26%20...f%20Faerun.pdf

Annars är Forgotten Realms Wikin en bra källa:
http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Lords'_Alliance

Någon annan får svara på de andra frågorna, då jag själv ska spela ToA och har därför inte läst den.
 

Cayhn

Veteran
Joined
17 Sep 2018
Messages
3
anth;n294318 said:
De fem fraktionerna är egentligen till för de som spelar i Adventurers League, men det hindrar inte att hemmaspelare använder det med.
Här är Adventurers League-dokumentet:
https://rpg.rem.uz/Dungeons%20%26%20...f%20Faerun.pdf

Annars är Forgotten Realms Wikin en bra källa:
http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Lords'_Alliance

Någon annan får svara på de andra frågorna, då jag själv ska spela ToA och har därför inte läst den.

Grymt!! Tackar!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Välkommen till forumet!

Sättet som äventyret valt att Death Cursen ska fungera på anses nog vara en av modulens svagheter. Om man kör djungelvandringen och upptäcksresandet enligt reglerna är det extremt osannolikt att hjältarna hinner ta sig till Omu och stoppa Acecerak innan Syndra hinner dö... och konsekvenserna för en låglevlad karaktär är ju förödande.

Mitt bästa tips är att ändra hur cursen fungerar så att den är lagom skrämmande utan att fullständigt förstöra för en enskild spelare. Att förlora 1 hp per dag funkar fint för hjältar som nått minst level 5 och redan anlänt till Omu. För återupplivade låglevelhjältar som inte ens hittat var Omu gömmer sig behövs en helt annan mekanism. Exempelvis: istället för att förlora 1 hp per dag förlorar du 1%. (Efter två veckor har du alltså förlorat 14%, och har 86% av maximum hp kvar. För en hjälte med 20 hit points innebär det alltså ett tapp på (avrundat) 3 hp. Inte fjorton. Idén är alltså att cursen påverkar alla hjältar på samma sätt - de dukar under efter etthundra dagar oavsett level).

Antingen det, eller - om spelaren är med på noterna - spela cursen enligt reglerna, vilket antagligen innebär din warlocks omedelbara och mycket permanenta död. Tanken här är att cursen blir personlig för spelarna som själva förlorat någon, och att dessa förhoppningsvis blir desto mer beslutna att stoppa Acecerak!
 

Cayhn

Veteran
Joined
17 Sep 2018
Messages
3
CapnZapp;n295003 said:
Välkommen till forumet!

Sättet som äventyret valt att Death Cursen ska fungera på anses nog vara en av modulens svagheter. Om man kör djungelvandringen och upptäcksresandet enligt reglerna är det extremt osannolikt att hjältarna hinner ta sig till Omu och stoppa Acecerak innan Syndra hinner dö... och konsekvenserna för en låglevlad karaktär är ju förödande.

Mitt bästa tips är att ändra hur cursen fungerar så att den är lagom skrämmande utan att fullständigt förstöra för en enskild spelare. Att förlora 1 hp per dag funkar fint för hjältar som nått minst level 5 och redan anlänt till Omu. För återupplivade låglevelhjältar som inte ens hittat var Omu gömmer sig behövs en helt annan mekanism. Exempelvis: istället för att förlora 1 hp per dag förlorar du 1%. (Efter två veckor har du alltså förlorat 14%, och har 86% av maximum hp kvar. För en hjälte med 20 hit points innebär det alltså ett tapp på (avrundat) 3 hp. Inte fjorton. Idén är alltså att cursen påverkar alla hjältar på samma sätt - de dukar under efter etthundra dagar oavsett level).

Antingen det, eller - om spelaren är med på noterna - spela cursen enligt reglerna, vilket antagligen innebär din warlocks omedelbara och mycket permanenta död. Tanken här är att cursen blir personlig för spelarna som själva förlorat någon, och att dessa förhoppningsvis blir desto mer beslutna att stoppa Acecerak!

Låter vettigt. Ska göra något liknande tror jag! Får räkna litegrann på det och se vad som är rimligt. Kanske gör de extra tydligt i början för att dom ska få lite mer känsla av tidspress och sedan ta det lite lugnare då jag misstänker att dom kommer behöva ta ett fartyg från Neverwinter till Chult. Warlocken säger att det är hans favoritkaraktär så jag vill ogärna döda den om jag kan undvika det.
Tack för tipsen!
 
Top