Undrade om folk hade lite råd och idéer för att bygga magisystem?
Det här är inte till Cydonia, utan till ett annat, äldre projekt som jag pillar på då och då. Spelet är fantasy - stamfantasy mer exakt - och kallas Protea. Folk som hängde på omegaproject när det begav sig kan ha sett det någon gång.
Spelets grundsystem bygger på att man slår attribut+färdighet, och det finns "krafter" som har breda användningsområden men är fasta - t ex klor/naturliga vapen (som kan användas i strid, till att klättra o s v) och vingar. Krafter kan vem/vad som helst ha och är permanenta. (De är tänkta att användas till att bygga varelser också).
Magin tänkte jag skulle vara ett ritualsystem. De tar tid, man kan göra mycket med dem, och det finns risker med dem. Lite Gemini/Mage i friheten - inga formelsamlingar - med hög tidsanvändning och en möjlighet att göra saker genom att ta risker. Man tittar på vad de olika elementen tillåter, lägger samman nivån som krävs för de olika bitarna, minskar svårigheten med tidsåtgång... Och har någon slags fara som ger konsekvenser ju mer risker man tar. Funderade på någon form av "minska svårighet med risk, om slaget misslyckas så får man effekt som står på risknivån" - med någon form av... Inte direkt penaliserande i form av "minus på slag" eller "inte använda magi" eller "skada/död" utan kanske mer eftergifter till de andar och element man tampas med.
Men jag är väldigt luddig på hur jag ska fixa det hela - det enda jag vet säkert är att jag vill undvika milslånga formellistor och hellre ha någon form av byggsats-magi, och att det ska vara mäktigt (men inte av "kasta eldboll på folk"-sort) och riskfyllt på något sätt.
Elementen jag utgår ifrån är Jord, Luft, Eld, Vatten och Ande - vad de styr över är associativt - Luft har rörelse, Eld skada, Jord tålighet, Ande liv och möjlighet o s v.
Några förslag?
Det här är inte till Cydonia, utan till ett annat, äldre projekt som jag pillar på då och då. Spelet är fantasy - stamfantasy mer exakt - och kallas Protea. Folk som hängde på omegaproject när det begav sig kan ha sett det någon gång.
Spelets grundsystem bygger på att man slår attribut+färdighet, och det finns "krafter" som har breda användningsområden men är fasta - t ex klor/naturliga vapen (som kan användas i strid, till att klättra o s v) och vingar. Krafter kan vem/vad som helst ha och är permanenta. (De är tänkta att användas till att bygga varelser också).
Magin tänkte jag skulle vara ett ritualsystem. De tar tid, man kan göra mycket med dem, och det finns risker med dem. Lite Gemini/Mage i friheten - inga formelsamlingar - med hög tidsanvändning och en möjlighet att göra saker genom att ta risker. Man tittar på vad de olika elementen tillåter, lägger samman nivån som krävs för de olika bitarna, minskar svårigheten med tidsåtgång... Och har någon slags fara som ger konsekvenser ju mer risker man tar. Funderade på någon form av "minska svårighet med risk, om slaget misslyckas så får man effekt som står på risknivån" - med någon form av... Inte direkt penaliserande i form av "minus på slag" eller "inte använda magi" eller "skada/död" utan kanske mer eftergifter till de andar och element man tampas med.
Men jag är väldigt luddig på hur jag ska fixa det hela - det enda jag vet säkert är att jag vill undvika milslånga formellistor och hellre ha någon form av byggsats-magi, och att det ska vara mäktigt (men inte av "kasta eldboll på folk"-sort) och riskfyllt på något sätt.
Elementen jag utgår ifrån är Jord, Luft, Eld, Vatten och Ande - vad de styr över är associativt - Luft har rörelse, Eld skada, Jord tålighet, Ande liv och möjlighet o s v.
Några förslag?