Nekromanti Hjälp med namn

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Jag håller på att skriva om två familjer som ska vara inblandade i en berättelse som ska användas som grund för en interaktiv utställning och tre lajv.

Och jag behöver hjälp. Vad fan hette folk på medeltiden?

Det är två släkter, en adlig och en bondesläkt. Den adliga heter Gyllensthierna och bönderna heter Eriksson.

Men vad heter individerna? Kan ni hjälpa mig med det vore jag jätteglad.

Gyllensthierna
Mor
Far
Äldste sonen
Syster
Yngsta sonen
Vis man
Trotjänare
Bokärd kvinna

Eriksson
Mor
Far
Äldste sonen
Syster
Yngsta sonen
Vis man
Trotjänare
Riddare

Någon som har några bra förslag?

Magnus

Man Mountainman

Storsvagåret
Någon som har några bra förslag?

Erik, Johan, Karl, Magnus, Knut, Oskar, Gustav, Lars, Anders, Sven, Sture, Olof, Björn....

Kvinnonamn.... det var svårare. Åsa, Anna, Maria, Ylva, Birgitta, Magdalena, Sigrid... nu gissar jag bara här

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bönder hade inte efternamn eller familjenamn på medeltiden. Du kan namnge dem efter deras gård istället, typ Erik i Åsgärde.

Gyllensthierna är en anakronistisk stavning som luktar 1600-tal. Ta bort "h". Medeltida ättenamn anspelar ofta direkt på skölden: Natt och Dag, Bielke, Sparre, Oxenstierna.

Mansnamn: Anders, Ulf, Sten, Lejon, Erik, Sverker, Birger, Magnus, Daniel, David, Per, Pål, Johan, Mats, Lars, Didrik

Kvinnonamn: Ebba, Anna, Helena, Johanna, Ylva, Ingrid, Gunvor, Rut, Ester, Sigrid,

Alla namn som anspelar på asagudar är olämpliga (Torkel, Torsten, Tore, Tora, Åsa, Asgeir, osv)

Quadrante

Grisbonde
svenk medeltid - namn

Under svenk medeltid lever många förkristna nordiska namn kvar,
anund botulf björn ingemund ödvast

men kristna namn är dominerande.
peder johan jöns hannes nils mikael jacob mathias

det vanligaste och populläraste var efter den norske storkonungen olof

-sson namn är ädla namn under svenk medeltid, som bara frälse bar.
En känd person med -sson namn är Gustav Eriksson.
Han var av ätten Wasa (kärve), så en frälse benäms i vardagstal efter vem han är son till och i formella sammanhang vilken släkt han är av.
I vissa fall nämns man efter vems ens mor var.

I modern historik särskiljer man frälset från de vanliga folket genom att även nämna deras sköld emblem (.. tex bjälke, natt och dag, lejon, stubbe (taube) etc).

Även latiniserade namn förekom, magni erikus etc

Inom aristokratin i sverige var det dessutom vanligt med försvenkade slaviska namn, som tex svante, valdemar.
Även plattyska namn förekommer, Albrekt, didrik, henrik, herman, sigfrid..
kuriosanamn (frälse) näskonung fader broder

på 1500-1600talet sprider sig -sson namnen ner i sociala stegen.

annars är vanligt för gemen och frälse, att benämnas efter var man kommer från, eller hur man ser ut , eller hur man är..

Hans fege, tjock-herman från ås, fladderfia etc

Härolden

Warrior
Jo, alltså... på medeltiden hade man inte efternamn över huvud taget, utan s k patronymer i stället. Dvs Erik Karlssons son heter Knut Eriksson osv. Detta gäller både frälse och ofrälse (adel är ett 1600-talskoncept). Dessutom kunde vissa få tillnamn/öknamn som gamle, smed eller fager.

Det här bruket går långt fram i tiden; t o m Gustav I omnämns av samtida källor mest som Gustav Eriksson. Senare genealoger har dock behövt ett bättre sätt att hålla rätt på folk och har därför lagt till "ätt"-namn efter det egentliga namnet - i vissa fall baserat på sentida ättlingars namnbruk, i andra fall påhittat.

Här är en mer ingående artikel - namnexemplen är dock inte speciellt typiska utan mer humoristiskt valda.
http://www.strakt.com/~bjorn/nylose/Artiklar/namnet.html