Nekromanti Hjälp med post-apokalyptiskt scenario

Möller

Hubert Hortlax
Varför sitta på egen kammare när man kan få idéer här? Åtminstone hjälper det att skriva ner vad jag är ute efter.

Nå, jag ska förbereda en andra session i det post- apokalyptiska trad-spelet Atomic Highway. Vi kör i Sverige. Rollpersonsgruppen består av en »Wastelander«, en sorts stigfinnare, och en »Beastmaster«.

Senast handlade det om en liten by som behövde hjälp mot ett par banditer. Dessa visade sig dock vara rebeller med fullt legitima skäl att störta byns diktator, något rollpersonerna till slut fixade.

Spelarna har flaggat för att de vill ha relationer och utforskning, vad nu det betyder. Hyfsat mycket våld har efterfrågats, något jag stödjer så länge det är motiverat.

För att värma upp inför berättelser jag vet att jag vill berätta vill jag förlägga detta nya scenario till en halvstor fiskeby vid en viktig motorväg. Byn tjänar alltså som något av ett lunchhak. Detta erbjuder exempelvis hederliga barslagsmål, men som sagt vill jag hålla dem meningsfulla.

Men sen då? Vad ska rollpersonerna göra i denna by? Jag uppskattar alla idéer som sprutas fram.

Genesis

Ni dés ni maître
Relationer och utforskning? Låter som fisktank, tycker jag. Skapa ett gäng intressanta personligheter med komplicerade förhållanden till varandra. Situationen bör vara något instabil. A ligger med B men är hemligt förälskad i C. C gör affärer med D, men B försöker sälja in sina varor istället. A och E hatar varandra men tvingas samarbeta eftersom de måste beskydda område X mot banditerna, i hemlighet ledda av D. Och så vidare.

Se nu till att alla dessa personer har:
* En hemlighet
* En koppling till en cool plats
* Något de behöver rollpersonernas hjälp med eller något de hoppas att rollpersonerna gör
* Resurser att använda (pengar/socialt kapital/en trave råbarkade busar)

Kasta in rollpersonerna och skaka om.

Übereil

Swashbuckler
Ja, en möjlighet att vara kreativ!

Två rivaliserande hak: Det finns inte en, utan två barer dit folk kan gå för att äta. Problemet är att det inte finns kundunderlag för två barer, och ägarna ligger i krig för att få bort den andra baren. Bokstavligt talat.

I klassisk anda är den större av barerna korrupt och kör med maffiametoder för att övertyga byn att stödja hens bar, medan den lilla baren håller fast vid mer rena metoder men som tack för kaffet är på väg att dö ut.

Att hjälpa det stora haket är mer lukurativt på kort sikt, men hjälper du det lilla haket finns möjligheten till framtida vinst om man kommer tillbaka.

Där har du en större konflikt som kan utmynna i allt möjligt (framför allt kan man hamna i slagsmål med hejdukarna till den stora baren när de försöker hota bybor).

För att få utforskning så kan någon snubbe i någon bar be en åka ut till hans gård och hämta någon McGruffin, eftersom han inte kan hämta den själv... eftersom... ja...

Inför framtiden kan en gammal militärbas vara bra att utforska. När jag ändå är igång och snor idéer från Fallout 2 så kan även något banditgäng ha ett läger någonstans som ska hittas (hmm, ett banditläger hotar byn är kanske en annan intressant huvudkonflikt för byn).

Übereil

Übereil

Swashbuckler
Jag noterade ett visst överlapp mellan våra inlägg (man kan nog säga att mycket av det jag nämnde kan användas i en fisktank) - en sak jag dock tänkte på var att mina idéer kändes lite overkill för uppvärmningsscenario 2. Och mina idéer kändes som de krävde kortare tid att spela igenom än en fisktank. Risken om man skriver en fisktank till ett lunchhak är att spelarna känner lite på fisktanken och sedan drar vidare till viktigare saker.

Bör man därför lägga fisktanken (som känns som kampanjens huvudrätt) redan äventyr 2? Och om man gör det, hur gör man då för att få folk att stanna kvar? Vad är så intressant med ett lunchhak? Borde det inte vara vad som ligger vid slutet av motorvägen som är där saker bör hända?

Übereil

Möller

Hubert Hortlax
Problemet med fisktankar är, fast det kanske bara är en missuppfattning, att de behöver vara rätt stora för att fungera.

Men, jag ska fundera på om jag kan skala ner mina annars så grandiosa planer. Nästan allt mitt rollspelande rinner ut i sanden, så jag vill försöka hålla det simpelt.

Genesis

Ni dés ni maître
Übereil said:
Risken om man skriver en fisktank till ett lunchhak är att spelarna känner lite på fisktanken och sedan drar vidare till viktigare saker.

Bör man därför lägga fisktanken (som känns som kampanjens huvudrätt) redan äventyr 2? Och om man gör det, hur gör man då för att få folk att stanna kvar?
Som jag ser det har vi ett par situationer här:
1) Spelarna fattar inte att det här lunchhaket är det jag som SL har förberett utan tror att äventyret ligger någon annanstans. Lösning: Tala om det för dem.
2) Spelarna tycker att lunchhaksgrejen är töntig och vill hellre dra någon annanstans. Lösning: ge dem alternativ: antingen lirar vi det här trots att ni inte riktigt gillar det, eller så improviserar jag ihop något annat, eller så ger ni mig en stund att förbereda något nytt. Efter spelmötet snackar vi ihop oss bättre så att jag fattar vilken typ av lir de gillar.
3) Spelarna tycker inte att det känns motiverat att deras rollpersoner skall engagera sig. Lösning: spåna ihop några anledningar och implementera dem. "Vad sägs om att Mia är din faster?"
4) Spelarna vill sabba för mig. Lösning: skaffa nya spelare.

Att spelarna "känner på fisktanken" och sedan drar vidare är ett kommunikationsproblem.

Genesis

Ni dés ni maître
Möller said:
Problemet med fisktankar är, fast det kanske bara är en missuppfattning, att de behöver vara rätt stora för att fungera.
Ja, det låter lite missuppfattat. :gremsmile:

Här finns en bra tråd om hur man fisktankar, med massor av bra tips av fisktanksgurun Rickard själv.

Rickard

Urverk speldesign
Fisktankens storlek [OT]

Möller said:
Den minsta innehåller tre fraktioner. Mer än så behövs inte. Exempel: A vill ta fast B som är ute efter samma föremål som C som i sin tur vill även vill hämnas på A.

/Han som vill poängtera att rollpersonerna kan vara A, B eller C eller så kan de utgöra en fjärde fraktion som tar ställning i det som sker