Nekromanti Hjälp med prekär situation

Morgath

Warrior
Okej, nu har spelarna skitit i det blå skåpet. Läget är som följer, och jag vill ha era förträffliga förslag på hur jag skall lösa denna situation på ett acceptabelt sätt (dvs. jag vill inte bara rent sonika låta spelarna bli avrättade/offrade till hemska gudar):

Spelarna har upptäckt och infiltrerat en ondskefull kult som tillber the Blood of Vol (se Eberron CS). Vid det senaste spelmötet skulle de ner i grottsystemet där kulten har sitt HQ. De hade några dagar tidigare rekat platsen genom stridspaning och tvingats retirera efter att bekämpat några zombies och ogres. Hur som helst, när de återvände till kultens HQ en andra gång så hade ”Ogres-arna” animerats till zombier och dessa jättelika odöda hade placerats i ett bakhåll av kultens präster.

Spelargruppen anförd av, den vid varje tillfälle gung-ho-aktige, paladinen stormade det maliciösa fästet och sprang rakt in i bakhållet. Resultatet blev att alla utom en person blev slagna medvetslösa av zombiernas feta halvruttna knytnävar. Enbart en av fem lyckades alltså fly från bakhållet och övriga är nu bundna och hålls fångna av den elaka kulten i ett underjordiskt tempelkomplex.

Följet består av följande klasser (och har följande levlar):

Human Favored Soul “Silver Flame” (5), Human Paladin “Silver Flame” (6), Half-Elf Druid ”Child of Winter” (6), Human Rogue (4), samt den som lyckade fly Changeling Warmage (6).

Jag vill inte gärna att rp’na skall dödas (trots att de egentligen förtjänar en smärtsam och lång död), utan jag vill ge dem en trovärdig och bra flyktchans. Problemet är bara det att jag har total idétorka och tänkte att någon kanske skulle kunna komma med ett bra förslag på hur de skulle kunna komma undan. Jag vore ytterst tacksam om någon skulle kunna komma in med ett bra förslag. Tänk på att en person (en feg warmage , som dessutom är LE) lyckats fly och irrar runt i vildmarken utanför komplexet och letar after de vakter spelarna hyrt för att vakta deras hästar och deras kärra med ”grejer” (han är jävligt feg och har inte ensam den kraft som krävs för att frita spelarna). Tänk på att templet är under jord i ett naturligt grottsystem med gångar som leder till ”Underdark”. Spelarna har också rapporterat till kyrkan (Silver Falme) vart de är på väg och vad de har upptäckt i grottsystemet. För er som är bekanta med äventyret ”The Tomb of Abysthor”, så kan jag säga att jag snott kartan därifrån, men jag har gjort om äventyret lite så att det passar Eberron.

MVH och ngt att bita i

Morgath

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några tankar

Låt spelarna göra en plan själva. Låt dem vakna upp och så får de höra att de ska offras om typ 30 dagar vid nästa fullmåne. Okej, nu vet alla rollspelare att de har en chans att rymma. Jag menar, det är en så vanlig situation, och ingen tror att du egentligen vill sätta dit dem.

Just ja, fånga in LE-gubben på en gång så att alla är på samma ställe. Annars blir det krångligare att spelleda.

Okej, sätt dem i en dungeon nånstans, de får massor med mat för att de ska vara feta när de ska offras (borde få dem att bli nervösa). Sedan funderar du bara ut hur väl du skulle vakta dem, och hur väl kulten vaktar dem, och vilka rutiner som finns (typ mat, vaktavlösning och så vidare) men berätta inget för spelarna. Uppfinn ingen "oj, titta dörren är öppen!"-grej.

Utan gör det de inte förväntar sig: låt dem själva ta sig ut.

Luta dig tillbaks och kör en spelomgång där de helt enkelt får jobba själva för att ta sig ut, de får själva göra sin plan. Och genomföra den.

Varför är nu detta så genialiskt? Jo, för att du får du får FEM personer som funderar på hur de ska fly, istället för att du måste göra det jobbet själv! Och de kommer garanterat att hitta på nått kul, om de funderar ut hur de ska använda färdigheter och annat.

M.

Morgath

Warrior
Re: Några tankar

Jo, det är inte så dumt! Jag har ju kört rätt så mycket storytelling-stuket redan. Så egentligen skulle de kunna sköta allting. Till och med komma på hur LE-gubben (hur visste du att det var en man? :gremtongue:) också blir fångad skulle de kunna bestämma själva. Det behöver inte spelas per se.

Pom

Swashbuckler

Jag vill bara pusha för att använda Magnus synsätt rent allmänt när man spelleder. Det är också mitt ideal: DM inreder lokaler, funderar ut hur NPC agerar och tänker, vad som händer om PC inte agerar. Men det är upp till spelarna att utnyttja givna situationer till sin fördel.

Ingen regel utan undantag, men det här är en regel som tjänat mig väl under många år.

Furin

Veteran

Det var ju en bra idé det ska jag tipsa en polare om!

men ändå vad e det som e så kul att få folk att försöka rymma!???

Snurgla

Veteran
Det förslag som kommit upp är bra, men kan förmodligen vara lite svårgenomfört, helt enkelt därför att spelarna förväntar sig att vara välbevakade. Kort sagt, varför skulle kulten ta folk som fångar och sedan inte ha god säkerhet? Detta kan göra att spelarna tvekar, och en månads tid, tja... vill de spela den tiden i realtid blir det ganska småtrist... Var bara medveten om att det är en möjlighet.

Därför föreslår jag att du trots allt stoppar in någon form av tips om hur de KAN göra. Av toppen av mitt huvud skulle jag låta någon av de kultister som bevakar dem ha vissa tvivel om sin roll i kulten, och planera en flykt för sig själv, kanske bara lite svagt. Kan de prata med honom, kanske de kan övertyga honom om att de kan hjälpa varann. Detta stämmer också bra med vad jag förstått om Eberron, att man inte vet om man kan lita på sina allierade.

En sak till: För att markera att det var klantigt att bli tillfångatagna, så måste det hela kosta dem något. Ge dem ett brännmärke, blöd dem under lång tid så att de blir försvagade (-i Con) för lång tid framöver, döda en familiar, tvinga av dem en hemlighet, eller vad som helst. Trots allt, tillfångatagen av en ond kult är kanske inte precis det bästa av lägen. Om det inte kostar dem något, upplever de det förmodligen som att du inte låter dem misslyckas/dö, något som är farligt på lång sikt.

Mina 25 öre.