Nekromanti Hjälp med scenario

Nässe

Myrmidon
Hej!

Jag är i den situationen att vi börjat köra fler och fler enkvällsscenarion i min grupp- och jag har ännu inte spellett något. Mycket eftersom jag inte riktigt vågar, jag är van vid att leda kampanjer med mycket bakgrund, lite längre tid och så. Vet inte riktigt var jag ska börja. Nu tänkte jag försöka snickra ihop ngt.

Mitt "problem" omycket att de andra svänger ihop några stödord och kör, och så blir det asroligt- jag behöver ofta sätta ihop en massa material för att kunna spelleda. Nu skulle jag vilja gå halva vägen och typ sätta upp en del förberedelser, men bara precis så mycket som jag behöver.

Jag skulle behöva lite hjälp i tänkandet och ideér. Ska beskriva min grundläggande tanke i nästa inlägg.

Jag är mycket inspirerad av det här inlägget av Poppe där han beskriver en bra grund för att göra förberedelser för ett kort spelpass.

Jag vill göra en berättelse, en situation som är laddad och redo för spelarna, men som inte säger ngt om vad som kommer hända när man väl börjar spela.

Jag vill ha en bra bakrundshistoria med konflikter, två eller tre olika grupper som alla kan vara goda eller onda. Jag vill ha någon form av stakes och jag vill ha lite bomber att slänga in. Jag behöver ha tankar kring vilka RP är och hur de snabbt ska komma in i handlingen. Det ska helt klart vara ett enkvällsscenario.

Jag har ett helt nytt regelsystem som jag tänker slänga in, men jag ska vänta lite med att lägga upp det- eftersom det är själva fiktionen och upplägget som jag behöver hjälp med.

/ Nils

Nässe

Myrmidon
Vad jag vet är det här:

Scenariot utspelar sig på en skola för högbegåvade elever på vischan i antingen Sverige eller USA. Man är hyfsat isolerade och det finns en by med massa korkade människor.Stämningen på skolan är elitistisk, ganska hård, med många genier och visionärer. Mycket mobbing och hierarkier. (har inte läst Panty explosion- men skulle gärna hämta saker därifrån)

Bakgrundstoryn so far:

En familj med mamma, pappa och ett tvillinpar, syster och bror.

Föräldrarna och sonen har sysslat med magi och demoner men flickan har aldrig haft några krafter- hon har dessutom varit rätt mobbad och utsatt i skolan, en lesbisk tjej.

Tjejen inser att föräldrarna för att få sina krafter lovat att offra den förstfödda då barnet fyller fjorton, vilket inträffar om några veckor. Dottern föddes någon minut innan sin bror. Dottern får panik, stjäl sin mor magiböcker och svär sig til en demon- då modern kommer på henne så tar demonen över och dottern dödar sin mamma och flyr från familjen.

Dottern har fått krafter av något slag- typ att skapa starka känslor i folk och skapa demoner eller zombies. Dottern tar med sig sin flickvän och ger henne magiska krafter också, de tar över en kvinnas hus och bor där och gör den familjen till slavar och gömmer sig från fadern och sonen.

Dottern börjar hämnas på folk, utnyttja sina krafter och ta över skolan. Hon behöver dock hämta ngt hos sin gamla familj och vågar sig inte dit.

pappan och sonen vet att dottern snart kommer behöva offras annars kommer demonen att ta över faderns kropp och ta sig in i världen vilket betyder hela områdets undergång och tusentals döda.

Så deras vilja står emot varandra.

Detta är typ vad jag har...

Jag har tankar om en tredje fraktion- typ grymma men in black som vill plocka in dem allihopa och forska på dem- men som inte egentligen vet ngt om demoner och kan förstöra allt.

Sen har jag två tankar om vad RP kan vara.

Antingen är de elever på skolan som varit med om ngt övernaturligt som gett dem mindre magiska krafter och svetsat dem samman till et gäng- de har fullt av relationer och skit på skolan som vanliga elever. Var och en av dem har ngn slags relation till familjens olika medlemmar.

Ett annat alternativ är att RP är lärare på skolan- som i hemlighet även bekämpar demoner och monster.

Jag vill ha magi och mörker- gärna kult. Jag vill ha två eller tre sidor som både kan vara onda och goda- det ska inte vara klart vem RP kämpar för- de måste välja.

Ngn som kan hjälpa till med coola idéer i allmänhet?

Tankar om bättre upplägg för att skapa en grym konflikt att kasta in RP i?

Ngn som har en idé om en kicker?

Vad ska RP vara?

Jag vill att skolan ska bli mer och mer hemsökt, det ska börja med smärre konstighter och utarta i demoner, andar och grymheter, gärna zombies och skit. Dottern ska ha typ rätt i sak men bete sig som ett rejält svin, utnyttja folk och vara ett monster-as. Dessutom måste hon dö för att inte alla andra ska dö.

Tar tacksamt emot all slags tankehjälp

/ Nils

w176

Förlorad dotter
Flippa könen måhända?

Kvinnor som får makt blir galna och mördar alla har gjorts... Många gånger.

Lesbiska kvinnor blir/är galna har också gjorts lite väl mycket för att det ska vara en behaglig troup att se in actions. Speciellt om den ena partnern döööör.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
w176 said:
Flippa könen måhända?

Lesbiska kvinnor blir/är galna har också gjorts lite väl mycket för att det ska vara en behaglig troup att se in actions. Speciellt om den ena partnern döööör.
Ja.

Liksom, snälla - Onda lesbiska häxor/kvinnor med krafter? Det skulle kännas minst sagt trist även om det inte redan gjorts.

I Buffy, som jag just nu kollar på igen, fick jag mycket mindre respekt för manusförfattarna när de inte bara introducerade den rent lesbiska häxan som en riktigt, ruskigt mesig person utan sedan dessutom dödade henne till synes enbart för att få den andra häxan motiverad att bli ond.

solvebring

Superhero
Din idé är jättebra, men det känns ärligt talat som om du börjat lite från fel ände - och det kan möjligen, enligt mina erfarenheter, vara därför som du får jobba så mycket.

Jag säger därför: Börja med rollpersonerna. Utgå från dem istället för någon helt annan. Vilka är de och vad skulle därav kunna intressera dem? Det är mycket lättare, och på det viset behöver du inte skriva ton med material. Du behöver då bara skriva det de vet och vad de kommer att uppleva. Tiden innan och efter deras inblandning är irrelevant rent spelmässigt. Det hjälper dig som spelledare att arbeta med massor av detaljer, men inte så mycket mer. Och det är just det som kan vara ett problem - att du vill och behöver jobba med detaljer. Jobba med det stora hela, en helhet. Detaljerna kan därefter lätt sättas på plats genom improvisation om/när de blir relevanta.

Skriv ur rollpersonernas perspektiv först - vad händer dem, varför och vilka vägar finns det? När du väl vet det kan du lättare klistra på en bakgrund och nå helheten. Det tycker i alla fall jag blir lättare och snabbare att jobba med.

Nu är det här såklart mina personliga åsikter... Men om du hade börjat i rollpersonernas ända och kommit på så där mycket som du gjort om bakgrunden, anser jag att du lätt hade kunnat sammanfatta det i stödord och spelat med det - mer behövs inte för en kväll.

Ett enkvällsscenario är inte så långt och om man bara låter det hända så kommer spelarna själva att ro större delen av det scenariot själva. Om du ger dem prylarna och ingredienserna så bakar de bullarna själva.

Så... Om vi vänder på steken. Nu låtsas vi att din bakgrundshistoria inte finns - även om det är den jag kommer att använda mig av nu. Rollpersonerna går på den här skolan för folk med övernaturliga krafter. De är dock bland de mindre duktiga och mäktiga eleverna. Det är därför de håller ihop. Skolans "populära gäng" mobbar och hackar ofta på dem, och de sitter alla i samma båt. De brukar hänga i skogen på skolans område där de slipper mobbing och glåpord från eliten. Där brukar de dricka öl, tjuvröka, snacka hemligheter och såklart lots av skit om de där taskiga, mer begåvade jävlarna. Självklart rör sig snacket i banorna: "Tänk om vi hade den talangen. Tänk om jag hade sådana krafter som Keith Rathmore. Då skulle de få se! Tänk om läget vore omvänt - om vi var mäktigare än dem och kunde ge dem en läxa". En dag i skogen dyker det upp en tjej. Det är den okända dottern i en elitfamilj. Hennes familj har trängt ut henne och nu har hon slagit tillbaka - därför tvingades hon fly. Hon har alltid gömts undan - föräldrarna satsade ju på sonen (mobbarnas ledare). Rollpersonerna vet inte vem hon är men hon verkar helskum - skrämmande - och hon verkar besitta finfina krafter. Hon är skrämmande men ändå schysst. Hon behöver deras hjälp - ett ställe att gömma sig, mat, kläder, osv. Hon är besatt av en demon, det vet dock inte rollpersonerna, och hon har dödat sin mor... Hur som helst behöver hon hjälpa av RP och hon lovar, att om de hjälper henne, så kommer hon att belöna dem med nya krafter. Där finns deras driv: Självklart hjälper man folk i nöd, speciellt om de kan erbjuda något man verkligen hungrar efter - makt och revansch.

... Och därifrån, skulle jag vilja säga, är det bara att spela fritt. Nu kan vad som helst hända. Naturligtvis gäller det att så fort som möjligt blanda in elitfamiljens far och son (som dessutom går på skolan och hatar RP), samt flickans krafter, rollpersonernas moral och dygd, nya krafter etc.

=) Mja, rent spontant hade jag gjort så i alla fall, fast min spelstil bygger iof på att bara förbereda en stabil grund och sedan improvisera så mycket som möjligt - utifrån en rad specifika scener och platser - som pushar mina påhitt. Alla gillar inte den spelstilen.

Hoppas i alla fall att du får någon hjälp i detta inlägg.

Rickard

Urverk speldesign
Jag ritade upp scenariot på en tankekarta och problemet är att fraktionerna (personerna/händelserna) på kartan bara har max 1-2 relationer (linjer) till de andra. Detta innebär att få relationer har en stark relation till scenariot. För att få homogent scenario krävs att varje fraktion har minst 3 relationslinjer. Det gör inget att någon fraktion har en svag relation (1-2 relationer till någon annan fraktion) men när en klar majoritet är svaga tyder det på att scenariot är spretigt.

Jag lade till kattänkan, där katterna tillhör en kult som vill ha krafter. De spionerar på hela staden, så se till att ha katter som beskrivningsord och nämn "katt" lite här och var.

För att göra det hela lite tightare:
† Men in black var de som gjorde experiment på Pappan och skapade hans pakt. Han flydde från dessa genom att sluta ännu en pakt där hans förstfödda var en del av pakten.

† Demonen har även tagit över Tonsårsflicka #2. Så om de gör något åt Tonårsflicka #1 sluta inte problemen där. Det kan bli en skön överraskning.

† Tonårsflicka #2 har haft en pojkvän (eller one night stand / blivit sexuellt utsatt av...) i Sportgänget.

† Någon i sportgänget är syskon till någon av rollpersonerna.

† Någon i Men in black är förälder till rollpersonerna. De skulle kunna utge sig för att vara en neutral förening, typ Hem och skola.

† Kattänkan är mattant i skolan.

† Katterna ligger bakom mordet på mamman. Det var i samma veva som flickan flydde. Tonåringen var fast i mammans klor men överfölls av katterna som slukade hennes själ. De vill fortsätta studera flickan och se hennes krafter, men snart tänker de slå till!

---

Sådär, nu har nästan alla fraktioner minst tre relationer till andra fraktioner i scenariot. Det är bara Tvillingbrodern som står sig kort.

/Han som undrar hur Tvillingbrodern kommer ställa sig inför sin systers och sina föräldrars agerande

Attachments

Nässe

Myrmidon
w176 said:
Flippa könen måhända?

Inget sådant som jag hann tänka på då jag i all hast slängde ner scenariot- jag inspirerades av paret Willow och ... vad hon nu heter i Buffy. De som är häxor, och så går Willow över gränsen i sässong fem, det tyckte jag var coolt och vill se här också.

Jag vill också att hon ska ha en älskare som hon utnyttjar- men att det ska vara två kvinnor.

Jag får faktiskt se om jag ändrar könen, inte så säker på det.

Män som blir galna och dödar folk är väl det absolut vanligaste i alla äventyr som skrivits. Siratsia är väl en av få kvinnliga skurkar som jag kommer på så här på rak arm...

Angel i Buffy The VS som blir galen och mördar känns ju inte som att han bryter klichén direkt utan det är väl mer normen att det är en ond galen superskurk? Two-face i Batman? Jokern.

Hon skulle dock kunna få ha en pojkvän istället för en flickvän och ändå baseras på Willow.

Jag har lite svårt att se vad en flippning av könen skulle hjälpa.

Edit: se mitt svar till Krank, ni kanske har en poäng... :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
krank said:
w176 said:
Flippa könen måhända?

Ja.

Liksom, snälla - Onda lesbiska häxor/kvinnor med krafter? Det skulle kännas minst sagt trist även om det inte redan gjorts.

I Buffy, som jag just nu kollar på igen, fick jag mycket mindre respekt för manusförfattarna när de inte bara introducerade den rent lesbiska häxan som en riktigt, ruskigt mesig person utan sedan dessutom dödade henne till synes enbart för att få den andra häxan motiverad att bli ond.

Satan- jag har inte sett så långt ännu!! :gremsmile:

Men, okej, om ni är två som säger det så kanske ni har rätt, jag kan flippa alla könen. Mamma och dotter som är häxor mot sonen och sonens älskare- och de är onda häxmästare.

Nässe

Myrmidon
solvebring said:
Nu är det här såklart mina personliga åsikter... Men om du hade börjat i rollpersonernas ända och kommit på så där mycket som du gjort om bakgrunden, anser jag att du lätt hade kunnat sammanfatta det i stödord och spelat med det - mer behövs inte för en kväll.

Ett enkvällsscenario är inte så långt och om man bara låter det hända så kommer spelarna själva att ro större delen av det scenariot själva. Om du ger dem prylarna och ingredienserna så bakar de bullarna själva.
Tror du har rätt i det- jag är i tanken redan på väg in i alldeles för mycket förberedelser...

Så... Om vi vänder på steken. Nu låtsas vi att din bakgrundshistoria inte finns - även om det är den jag kommer att använda mig av nu. Rollpersonerna går på den här skolan för folk med övernaturliga krafter. De är dock bland de mindre duktiga och mäktiga eleverna. Det är därför de håller ihop. Skolans "populära gäng" mobbar och hackar ofta på dem, och de sitter alla i samma båt. De brukar hänga i skogen på skolans område där de slipper mobbing och glåpord från eliten. Där brukar de dricka öl, tjuvröka, snacka hemligheter och såklart lots av skit om de där taskiga, mer begåvade jävlarna. Självklart rör sig snacket i banorna: "Tänk om vi hade den talangen. Tänk om jag hade sådana krafter som Keith Rathmore. Då skulle de få se! Tänk om läget vore omvänt - om vi var mäktigare än dem och kunde ge dem en läxa". En dag i skogen dyker det upp en tjej. Det är den okända dottern i en elitfamilj. Hennes familj har trängt ut henne och nu har hon slagit tillbaka - därför tvingades hon fly. Hon har alltid gömts undan - föräldrarna satsade ju på sonen (mobbarnas ledare). Rollpersonerna vet inte vem hon är men hon verkar helskum - skrämmande - och hon verkar besitta finfina krafter. Hon är skrämmande men ändå schysst. Hon behöver deras hjälp - ett ställe att gömma sig, mat, kläder, osv. Hon är besatt av en demon, det vet dock inte rollpersonerna, och hon har dödat sin mor... Hur som helst behöver hon hjälpa av RP och hon lovar, att om de hjälper henne, så kommer hon att belöna dem med nya krafter. Där finns deras driv: Självklart hjälper man folk i nöd, speciellt om de kan erbjuda något man verkligen hungrar efter - makt och revansch.

... Och därifrån, skulle jag vilja säga, är det bara att spela fritt. Nu kan vad som helst hända. Naturligtvis gäller det att så fort som möjligt blanda in elitfamiljens far och son (som dessutom går på skolan och hatar RP), samt flickans krafter, rollpersonernas moral och dygd, nya krafter etc.
Fy fan vad bra!!!

Lätt jag ska använda det här!

Jag trr dock att jag var otydlig i inlägget- jag tror att skolans elever ska vara elitister men inte magiker. Magi "finns" egentligen inte- det är undantag, okänt. Så rp är unika och känner sig helt speciella- vilket funkar skitbra med din grej också- för den här tjejen som dyker upp slår dem ju på fingrarna så jävla fett med hästlängder i allt vad magi är. Det är kul

Jag får feta vibbar av Black Hole- serien i ditt exempel. Ruggigt snygg inramning. Det här kan absolut funka.

Jag tror dock jag ska jobba lite mer på bakgrunden till storyn och bara ha några parametrar för RP- vi brukar köra så att man som spelare får typ några instruktioner: Ni är poliser, alla har ngt ni skäms för, något ni hatar, ngt ni drömemr om. Skriv ner och visa inte för någon. Ni har två färdigheter som ni är bra på. Kör!!

Det är jävligt ball att som spelare få skapa så mycket själv- och det brukar bli jävligt fina rollspelsscener. Häromdagen spelade jag en ex-kriminell fyrtioårig privatdetektiv, stor som Hagbard, som mot alla odds längtade efter kärleken och stötte på min yngre sadistiska kollegas yngre syster- som avskydde mig. Och vi var i Texas på 60-talet och hatade svarta, homosexuella och hippies. I slutet visade sig min kollegas hemliga skam vara att var bög. Jag insåg att jag aldrig kommer nå mina drömmar (kärlek) och lät mig dödas i slutscenen. Good times- och helt styrt av vårt karaktärsskapande.

/ Nils

Nässe

Myrmidon
Grymt som sagt.

Tack.

Jag ska ta dina grejer och Solves och försöka peta ihop ett nytt synopsis med byta könsroller- ikväll.

Kul att öva sig på att göra relationskartor. Tror du har helt rätt i att orginalet var för tunt med för få fraktioner och för få relationer.

/ Nils

solvebring

Superhero
Okej. Låter najs, hoppas ni får det roligt.

Kul förresten att mitt inlägg var användbart, det känns alltid extra roligt då. Kör i vind och lycka till. =)

Christoffer

It's all pig.
Nooooo! Inte onda! Åh! Inte! Låt dem bara vara jävligt kära! Låt spelarna agera utifrån vilka de ser som onda! Också! Jag skulle dra ner på demonernas inflytande och låta dem mer fungera som en ökad makt och inflytande, men mord och liknande skulle jag alltid låta komma från karaktärerna. Det är enkelt att döma en demon, svårt att döma en människa. Sen skulle nog jag sprida ut det lite, sonen flyr med sin mors besvärjelsebok och lär sin älskare magi, men det är älskaren som dödar fadern för att skydda sonen.. Osv. Helt enkelt sprid ut "aktiviteten" inom relationskartan. Älskarens familj? Hur reagerar de? Sonens fd flickvän? Sonens lärare? Osv.

En kicker för mig är något specifikt, det är något en spelare komponerar. Så jag skulle bara en vecka i förväg be spelarna svara på följande: ni bor i den här lilla staden? Vilka är ni? Något har den senaste veckan ställt er tillvaro på huvudet, något har förändrat ert liv, vad? Sen, ta dessa svaren, framförallt sista frågan som ju är en Kicker så som Sorcerer använder termen, och knyt dem till din prepp. Du kanske måste ändra den lite beroende på vad de svarar, men knyt dem inte för hårt, utan låt mer deras kicker korsa din prepp än leda rakt in i och vara en del utav den.

Det är mina råd. Kan nog skriva mer, men jag ger tummarna upp till allt! Speciellt om du bytet kön på dem och speciellt om du låter människorna vara mer ansvariga för saker än demonerna..

Damnit. Nu blev jag sugen på att läsa om Sorcerer's Soul igen. Har du den läs den, mycket hjälp där! Och tycker absolut inte att du ska utgå från spelarnad karaktärer i din prepp, du har ju en backstory du vill att spelarna ska möta och som du känner något för. Utgå från spelarnas karaktärer i spel, men inte i din prepp. Det är i vart fall min åsikt! Tror det kommer bli grymt då!

Ögat

Hero
Jag tänkte vara tvärt emot. Kanske för att jag brukar vara det, kanske för att ge en annan åsikt som kanske kan vidga ditt perspektiv. Kanske för att jag propagerat väldigt mycket om det här. Hursomhelst.

Jag vågar påstå att problemet ät att du har börjat med att tänka ut ett händelseförlopp, vilket gör två saker:
1) händelseförloppet blir lite "rörigt" (du vet tillexempel inte vilka förmågor hon ska ha)
2) det blir väldigt mycket att skriva ned (vilket du anmärker på i första inlägget).

Den lösning jag föreslår är att du skiter i historien och utgår från några starka scener istället.
Det kan vara värt att prova nästa gång du skriver ett enkvälls-scenario. Då skulle det kunna se ut såhär

Scen 1: Ett blodigt hus. Makabert. Ledtråd leder till Skolan.
Scen 2: Skolan. Grått ödesmättat åttiotal. Intriger, gäng. Ledtråd: Beroende på vem som RP pratar med framkommer olika bilder av Flickan.
Scen 3: Uppgörelsen. Rucklig lada på landet. RP hittar Flickan, måste ta ställning till om hennes ondska är värre än Pappans ondska.
(Ev. scen 4: konsekvensen av beslutet)

Att tänka i scener har tre stora fördelar: Det lyfter fram vad du vill ha sagt med scenariot (alltså de viktigaste delarna) och tar bort det överflödiga. Det ger ett skelett som ni kan fylla ut medan ni spelar, alltså får spelarna direkt eller indirekt påverka innehållet beroende på vad de uppskattar. Det gör att scenerna kan flyttas om som ni vill. Kanske hittar de flickan först. Kanske vill spelarna hellre åka direkt till skolan. Dessutom kan du som spelledare också vända på tidsföljden: scenariot kanske börjar med "slutscenen" en brutal strid där rollpersonerna slår ihjäl en förvriden figur och hittar ett blodigt familjefoto på Flickan och Pappan. Sedan leder resten av äventyret fram till den här scenen, och spelarna får ta ställning till vem utav dem det var som de ville slå ihjäl (och eventuellt vem det var de faktiskt slog ihjäl...)

Med detta sagt påstår jag inte att det här är ett BÄTTRE sätt än att utgå från rollpersonerna eller relationerna. Bara ett annat sätt. Testa och prova vad du tycker bäst om.

Nässe

Myrmidon
Tack för tipsen Olav, men jag har fastat för att försöka utgå från en backstory och inte bestämma något om vad som ska hända i spel förutom ett par bomber.

Får testa ditt sätt om det här havererar :gremsmile:

/ Nils

Nässe

Myrmidon
Nu har jag skrivit ett första utkast inspirerat av era förslag. Tror jag egentligen, precis som Han skriver behöver fler relationer och grupper. Tror också jag behöver mer urgency- agendor och katastrofer här och nu.

jag är också mkt osäker på hur jag ska få in RP och vilken info de ska få när vi gör karaktärer. Ett alternativ är att lägga fram de fyra personer och prata om vilka relationer de har till dessa. Det tråkiga är att man berättar i förväg vilka personer som det kommer att handla om. Lite sugen på att köra Poppes förslag med att de skriver kickers i förväg.

Blodsoffer (ok, töntigt, men vad fan..)
Scenariot utspelar sig i skogarna i norra Maine, i närheten av Lake Moosehead. Det är ruggigt kall höst och löven skiftar färg. I händelsernas centrum finns privatskolan Tannison High för högpresterande elever- en skola med internat kopplad till olika forskare över hela världen. Eleverna hänger vid sjön och dricker öl på helgerna eller åker in till den lokala byn. Vissa spelar är med i basketlaget eller spelar soccer.

Nyligen har den kringflackande familjen Martin slagit sig ner i närheten av skolan och tvillingarna Mary och James har börjat i årskurs åtta. Föräldrarna går under falsk namn och är egentligen forskare på flykt från militären. I studier av paranormal aktivitet för femton år sedan ingick de ett avtal med en demon som gav dem magiska krafter mot att få det förstfödda barnet på dess femtonårsdag, annars skulle demonen ta deras kroppar, som en flyktväg ut ur helvetet in på jorden.

Under åren som gått har familjen i hemlighet ägnat sig åt häxkonster och flyttat mellan olika order. Det som driver dem främst är utforskandet och den vilda ruschen av magi genom kroppen. Dottern Mary har alltid varit den lyckade av barnen och det är också hon som invigts i magin, och hon har börjat bli allt mer mäktig. Hon kan bland annat förvandla sig till olika djur och åkalla järv-demoner som besitter människor med vansinne och raseri, för en kort stund.

Den äldsta av syskonen, James har alltid varit fulare och inte lika begåvad som sin syster, snarare lite flufsig och allt för högljudd med skärrande ljus röst. Han har aldrig fått lära sig magi eftersom han inte haft det i sig. Egentligen är det för att han på sin femonårsdag ska offras.

Båda syskonen går på Tannison, i olika klasser. Mary är älskad och omtyckt medan James är mobbad och är ofta fotbollslagets slagpåse.

Genom demonens försorg upptäckte James nyligen att han ska offras av sina egna föräldrar- han konfronterade sina föräldrar som i panik låste in honom i källaren- de har förträngt det hela länge. James lyckades sno magiböcker och artefakter från sina föräldrar och flydde med vild magi som fick huset att brinna ner. Han tog sig hem till sin älskare David och gömde sig där. James visade David magi och lyckades övertala honom om vad som skett. Sent en natt kom James far för att hämta honom. Fadern la en sömnbesvärjelse på hela huset men då pojkevännen David var ute för att röka en spliff på taket så somnade han inte utan kröp in i rummet då fadern kom in, och slog till med en ljusstake. Smällen blev hårdare än han tänkt och fadern dog. De båda ungdomarna gömde kroppen i ett övergivet hus och flydde ut i skogen.

Ingen av dem har synts till i skolan på flera dagar. Istället har de förtrollat en ensamstående kvinna och bor hemma hos henne och behandlar henne som slav. De planerar att hämnas på fotbollslaget som plågat dem båda. James har krafter att förtrolla och styra människor. Han kan även få folks innersta rädslor att bli verklighet och han kan skapa eld ur intet.

James vill dessutom komma åt moderns dagböcker för att kunna få kontakt med demonen och försöka sälja sin mor istället för sig själv. Han hatar inte henne eller så men han vet vad som kommer ske med världen annars. James vill överglänsa sin syster och få henne att förstå att föräldrarna är ”onda”.

Sedan ett tag tillbaka har Män i Svart infiltrerat orten på spår efter familjen Martin- och spår av magi. De har förstått att familjen Martins hus brann på grund av magi- men är ännu inte säkra på att paret är de två forskare som flydde för många år sedan. En av MIB är lärare på skolan, och han har haft ett kort förhållande med eleven David. David har nu anförtrott allt han vet för honom- eftersom de i hemlighet fortfarande har en sexrelation. Eventuellt är även någon av RPs föräldrar med i MIB. MIB vill fånga in James men de känner inte till omfånget av hans krafter.

Mary vet inget om pakten med demonen och att hennes bror ska offras- hon är vansinnig på honom för vad han gjort och tror det beror på uppror- han har alltid varit tjockast och minst älskad. Hon vill hämnas brutalt på David som förlett James. Mary tror att hon genom övertalning eller magi kan få James att komma tillbaka till familjen. Mary har krafter att styra andras kroppar och få dem att tala som hon viskar och göra vad hon vill. Dessutom så kan hon ur en penna i nödfall dra fram en läskig och farlig orm-demontjänare.

Mamman vill fånga in James och offra honom- för att rädda världen. Hon inser hemskheten i detta men ser inga andra alternativ. Helst vill hon att detta ska ske bakom Marys rygg.

Mary och mamman är för tillfället inneboende i ett ledigt rum på skolans internat, strax intill rollpersonernas rum. De misstänker att ngt hemskt hänt med pappan men letar efter honom med hjälp av ritualer. Även polisen är inkopplad för att hitta honom och man går skallgång i skogarna runt skolan och byn.

(För tillfället pågår ett stort bråk mellan bybornas ungdomar och skolan- en av fotbollskillarna på skolan våldtog en tjej i byn och nu ropar man efter blod- flera stora på sistone och folk har börjat vifta med vapen.)

David ska ha en relation med ngn av rp. David bor i byn och är en del av den.
Mary är flickvän eller vän med ngn av rp.
Ska modern undervisa på skolan kanske???

Vad står på spel?
James liv står på spel.
vad mer?

Saker som kan hända
• James dyker upp på skolan för att hämnas på fotbollskillarna, han använder magi
• Mary ber RP om hjälp att hitta honom och stjäla en magisk grunka från honom
• MIB slår till mot skolan och James
• James ber RP om hjälp att hämta ”sina” dagböcker från modern
• Faderns ande visar sig för RP och ber dem om rättvisa ???
• Personen som James och David bor hos är en släkting till RP- hon dyker inte upp på släktträffen
• Mamma attackerar James med magi??
• RP hittar den döda kroppen- fadern
• Modern dödar David
• MIB ber RP om hjälp- de känner ju familjen
• MIB torterar ngn på skolan- som visat sig hålla på med paranormala grejer..?

Hur ska RP komma in i bilden? De ska vara knutna på ngt sätt till det hela, de ska kunna magi? En av deras magigäng har plockats av MIB nyligen? Ska de ens vara häxor, kanske bara vanliga elever??

/ Nils

Christoffer

It's all pig.
Grymt! Här spelar vi?

Personligen skulle jag bara presentera staden, presentera lite tänket kring, vilken stil du tänker dig osv. Sen be spelarna säga vilka de spelar. Exempelvis skulle jag själv välja att spela en antikvariatägare eller möjligtvis bibliotekarie med ett litet ockult intresse. Eller spela en förälder till några ungar som går på skolan. I första fallet skulle jag kunna ge dig kickern "En ovärderlig bok som nyss kommit i min ägo som behandlar demonologi och till detta kopplade ritualer har försvunnit" och till den andra "min son, Adrian, har inte kommit hem, han skulle på fotbollsträning men har sedan de tagit slut inte setts till." Sen är det bara för dig att länka dessa till din prepp, kanske bygga ut den om jag skulle säga något som faller utanför den (kanske var det teater istället för fotboll..)

Men vill du ha färdiga karaktärer så har du två där. Sen ett par till:

En präst, hans församling är knapp, det försvinner ständigt folk från gudstjänsterna och nu är det bara en liten kärna troende kvar. En av dem dröjer sig kvar efter den senaste gudstjänsten, hon är oroad över sin son (David).

Davids pappa, konfronterad av MIB men avfärdar dom som någon slags maffiaorganisation. Han har själv begett sig ut för att söka sonen. Start: Han har precis fått syn på honom, genom ett fönster där han står och skriker på kvinnan som James och David håller som sin slav.

Lisa, skolans nörd, förälskad i James och saknar honom, inte sett honom i skolan på länge. Innan James kom ut ur garderoben hade de ihop det under ett kort tag. Hon hade precis bestämt sig för att det här var ett ypperligt tillfälle att komma över James, när en skåpbil svänger upp bredvid henne, två kostymklädda män hoppar ut och slänger in henne och med hårda röster börjar förhöra henne om vart James befinner sig och om att de behöver hennes hjälp.

Slog mig precis att du kanske ville ha en grupp mer än utspridda personer, men äh, du får mina tankar ändå.. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Olav said:
Jag vågar påstå att problemet ät att du har börjat med att tänka ut ett händelseförlopp, /.../ Den lösning jag föreslår är att du skiter i historien och utgår från några starka scener istället.
Jag håller inte med om dina två punkter men det är inte något som är diskussionsmaterial för denna tråd. (läsvärt, särskilt under "Förberedelser".) Däremot vill jag påpeka att utgå från händelser för att göra fisktankar i regel också kräver att skapa scener, men man gör det istället i slutet. Det är något som kommer naturligt under relationsskapandet, då relationerna kommer att skapa scener i spelledarens huvud. Titta bara på hur jag skapar mina scenarion (läs till och med andra rubriken).

/Han som tycker Nässe har skrivit för mycket för att vara "en del förberedelser"