Re: T6 baserat system?
Shadowrunner.nr1 said:
Aha okej det verkar stämma, tack för tipset om att spelarna också kan hjälpa till med hur svårt det kan vara (Dock kommer dom nog vilja ha det lite lättare ibland.
Systemet som du beskriver det på låter som jag fattat det. Typ att 4 är en vanlig omodifierad handling medan 6-14 är svårare. Måste ju t.ex rulla 2 6:or och minst en 2:a för att få EN success för svårighetsgraden 14.
Nah initiativet verkar inte vara allt för svårt, kanske mest när någon ska krångla och hoppa sin tur och hålla på:S
Du lyckas få strid och magi att låta så svårt
Och samtidigt en rolig del av systemet^^
Äsch, det är såklart inte så farligt. Magin kan man jobba ganska mycket på feeling med, i alla fall när man har koll på grunderna med Drain och så. Framför allt spirits och elementals kan man ha kul med som fan när man är flexibel i vad de kan göra. "Physical service" (tror jag det heter) rymmer ju uppenbart väldigt mycket!
En sak som kan vara lurig med magin är vem som kan påverka vem och vem som är sårbar för vem. Alltså hur astralplanet och det fysiska förhåller sig till varandra och vad dual presence innebär och när man har det, och vad spells behöver för att kunna påverka ett eller annat plan. Är det klart eller ska jag säga nåt om det?
Grejen med strid, som man märker snabbt men som är lika bra att veta, är att det är väldigt centralt hur många tiotal man kommer upp i i sitt initiativ, eftersom det avgör hur många handlingar man får göra i en runda. Du vet, initiativ 1-10 ger en handling, 11-20 ger två, och så vidare.
Fast i närstrid är det speciellt, eftersom båda inblandade kan skada varandra, så om jag är långsam men bra på att slåss, och du är värsta cyberspeedot med typ 4D+12 i initiativ så kan jag ge det rejält med stryk om du anfaller mig i närstrid fyra gånger.
Med svårigheter, som du säger så är ett TN på över tio
extremt svårt och bör vara ganska sällsynt i faktiskt spel. Det betyder i praktiken att man säger "Pffft, good luck med det, kiddo, men slå du för all del, slå kan du ju alltid göra, möh möh möh!"
Systemet är inte överdrivet krångligt, men det har definitivt sina buggar, även om spelets miljö och koncept och allmän stämning är underbart. Men det var många år sen jag lämnade dess regelsystem bakom mig, och även om jag ibland
"spelar Shadowrun" så skulle jag inte ta i originalreglerna med tång these days. Men jag hjälper gärna till såhär!