Nekromanti Hjälp med skräckäventyr

Nässe

Myrmidon
I spelgruppen har vi på sistonde bollat runt ansvaret att SLa ett enkvälls skräckäventyr av något slag- helst ganska regellöst. Det har varit skitkul men nu har visst turen kommit till mig och jag ska försöka sno ihop något- tänkte ta hjälp av er :gremsmile: Och ja, jag har läst Risings fenomenala trådar om Skräck- men hjälp mig omsätta tipsen :gremsmile:

Tänkte köra på en variant av katstrof- zombie- och monsterfilm.

Korta versionen
Äventyret utspelar sig i nutid i Malmö och rollpersonerna blir under äventyrets gång instängda i staden av militärer- en sorts gas/ magiskt experiment dödar näst intill alla i staden, och staden stängs av. Rollpersonernas projekt är att ta sig ut/ överleva. RP sysselsätter sig också med att driva viljor gentemot släktingar som överlevt- dessa viljor ska etableras innan katastrofen. Dessutom vill jag ha in mosnter- kanske förvandlas man sakta till ett vilddjur. kanske förvandlas rollpersonerna?

Det slutar när man blir vilddjur eller de lyckas fly ut ur Malmö.

Långa versionen
Ett krig är på väg upp på horisonten, Ryssland är på väg att attackera Europa, men Sverige verkar inte vara hotat. Al Quaida ligger och lur. Något hot och under natten bombas staden/ gasas/ utsätts för magiska experiment. Kanske hör man på alla radioapparater hur ryssen invaderar, och sen faller bomberna?

Det hela börjar hur som helst på ett släktkalas i Malmö. En av släktingarna har bestämt sig för att samla denna mycket bråkiga släkt för att en sista gång försöka mäkla fred nu när kriget är på gång. Inga ingifta eller barn är närvarande, bara själva familjen. Rollpersonerna är där- RP är alla släktingar.

Börja med att etablera var släkten kommer ifrån, och vad den heter. Lite namn på personer. Spelarna ska även få dra lappar på starka känslor och välja vem de känner så för. En rollperson är kär i någon, en annan vill döda någon och så, någon är skyldig någon annan mycket pengar. Även sätta ett par starka känslor mellan olika slp-släktingar.

Spelar ut festen och vad som händer. Alla går hem till sitt.

Under natten ljuder larmet och en dimma har spridit sig över staden. Explosioner hörs. Radiokanalerna brusar. Under natten dör folk i driver, deras andningsorgan kokar sönder, de blöder ur mun och kroppsöppningar. RP får se sina familjer dö. Vissa klarar sig dock- vissa som har en viss gen- alla i nämnda släkt har denna gen.

Kaos på sjukhusen. Döende överallt, panik. När rp ger sig ut märker de snart att Malmö är inringat av gasmaskklädda soldater som skjuter på alla som närmar sig. Kanske söker RP upp varandra? Det finns en del beväpnade slp (som också har den skyddande genen) som försöker skjuta sig ut.

Dagarna går. Folk utnyttjar varandra. Man måste överleva. Ingen el?

Gasen som släppts ut av antingen Rysk attack eller av Al Quaida har en bieffekt på de som överlever. De blir galna och djuriska. På något sätt ska de bli vilddjur eller så ska det finnas ett okult inslag?

Det ska smyga runt varelser som attackerar, samtidigt som rp måste fixa mat, försöka ta sig ut och försöka kommunicera med omvärlden. Strömmen är avstängd.
Driver av döda, beväpnade maskklädda soldater på håll. Brus på radion. Internet funkar inte. Försöker ta sig ut genom avloppsystemet, hundar där nere.

Oklart om det ska vara så att hela Sverige/ världen? är drabbad eller bara malmö- vad är koolast?

Rollpersonerna själva ska nog också drabbas- kunna bli mer djuriska och tas över av vanvettet. Har en tanke om att detta ska ske systemlöst:
SL frågar spelaren i en viss stressfylld situation - "kastar sig din rp över honom eller håller du dig lugn?" Varje gång rollpersonen väljer vilddjurets väg blir han mer djurisk. De drivkrafter som rp hade i början mot sina släktingar tar då över allt mer, pockar på i drömmer och gör sig påminda. Efter tre sådana val tar vilddjuret över.

De starka relationerna mellan släktingar ska vara planteringar för hur dessa släktingar agerar när de blir monster och vansinnet tar över- har då kvar samma drivkrafter men är monster…

Ska sluta med att rp blir monster själva eller att de tar sig ut?

Funkar?

Behövs det ett okult inslag i staden- är det magiker i Malmö som gjort ett misslyckat/ lyckat experiment- ska rp kunna hitta deras tillhåll och räkna ut och stoppa det som hänt?

Ska finnas scener i början där militärerna som stänger in staden kallblodigt slaktar oskyldiga.

Ska man göra paralleller till palestiniernas situation i Gaza? Nä, inte va?

Tacksam för all hjälp!!! :gremsmile:

/ Nils

Basenanji

Postd20modernist
Såklart att du ska få hjälp!

(Om du blir speciellt lycklig av just min hjälp låter jag vara obesvarat...)

1. Bra tänkt på det hela taget! Det låter kul och jag tror att det kommer bli ett spännande scenario/äventyr.

2. Skulle ni hinna med allting under en session? I så fall låter det lite mastigt med att börja med etablering av släkt/rp:s. Kan man börja med action på en gång?
Eller kan du tänka dig att SL:a två (eller fler) kvällar? Jag tror att du (ni) kan vinna på det, för ditt upplägg verkar bli "saltare" om man först får etablera rp för att därefter kastas ut i skräcken, så att säga...

Under natten ljuder larmet och en dimma har spridit sig över staden. Explosioner hörs. Radiokanalerna brusar. Under natten dör folk i driver, deras andningsorgan kokar sönder, de blöder ur mun och kroppsöppningar. RP får se sina familjer dö. Vissa klarar sig dock- vissa som har en viss gen- alla i nämnda släkt har denna gen.

Oh, det här är grymt bra tycker jag. [Låt det ta tid för rp att förstå att släkten är frisk!]

I så fall skulle jag tycka att det var kul som spelare om:

...jag under "släktkalaset" gjorde upptäckter om min släkt som gjorde att jag inte riktigt litade på dem. Man kanske har väldigt olika syn på demokrati, män-kvinnor, djurplågeri eller nåt. Eller så kanske nån av släktingarna är brottsling/psykopat mm.
I så fall innebär det att den fara som dessa npc:s utgör blir ännu farligare efter att katastrofen är ett faktum. Och då blir det extra jobbigt att släkten kanske "söker upp varandra" av helt naturliga skäl.

Mm, visst. Samtidigt kan det kännas tjatigt. Jag skulle försöka hitta på konkreta mål.
Ett dygn består av tre delar, där varje del innehåller några måsten: hämta vatten, hämta kol/trä, skaffa föda, bygga barrikader. Få undan sådana uppgifter så enkelt som möjligt, men spetsa till svårigheterna. Det man ska skaffa kanske kräver större och större risker för varje dag som går. Vattnet tar slut, någon annan lägger beslag på virket, mm. Här kan Risings idéer om att vara upptagen med vardagliga uppgifter fungera bra, tror jag. Gör en lista på saker som spelarna måste hinna med, men se till att listan innehåller så mycket att något kanske glöms bort i flödet av tillfälliga distraktioner. Gissa vad frusterade spelarna kommer känna sig när de inser att "vi glömde att sätta in stålnät i källaren...nu kommer det kunna komma in monster den vägen...vem går och kollar?".

Gasen som släppts ut av antingen Rysk attack eller av Al Quaida har en bieffekt på de som överlever. De blir galna och djuriska. På något sätt ska de bli vilddjur eller så ska det finnas ett okult inslag?

Jag undrar om man måste veta detta som SL/spelare? Kan det inte få vara osagt? Då kanske olika källor har olika svar... Hursom gillar jag tanken på människor som förvandlas till djur/monster, men ändå behåller så mycket av sin mänskliga rationalitet att de blir mer än bara rabies-smittade vargar. Jag skulle vilja se en scen där små barn ropade på hjälp från en avloppstunnel; varpå det visar sig att det vimlar av galningar i tunneln vilka använder barnen som lockbete. Barnen får leva så länge de skaffar mat till sina fångvaktare.

Rollpersonerna själva ska nog också drabbas- kunna bli mer djuriska och tas över av vanvettet. Har en tanke om att detta ska ske systemlöst:
SL frågar spelaren i en viss stressfylld situation - "kastar sig din rp över honom eller håller du dig lugn?" Varje gång rollpersonen väljer vilddjurets väg blir han mer djurisk. De drivkrafter som rp hade i början mot sina släktingar tar då över allt mer, pockar på i drömmer och gör sig påminda. Efter tre sådana val tar vilddjuret över.

Fast här tycker jag att det är upplagt för en helt annan typ av konflikter mellan spelarna. Tex kanske någon av spelarna vill hitta ett botemedel till sin fru som har blivit sjuk. Under tiden får hon "hänga" med gruppen (bunden förstås, men ändå). De andra menar att det är vansinnigt att ha med frun – hon kan ju vända sig mot gruppen. (Jämför med Risings tankar kring att rp står mot varandra, du vet det där exemplet med fotografier på barn som man ville spara)

Behövs det ett okult inslag i staden- är det magiker i Malmö som gjort ett misslyckat/ lyckat experiment- ska rp kunna hitta deras tillhåll och räkna ut och stoppa det som hänt?

Måste man veta detta? Jag skulle allra helst se ett scenario som fokuserade på överlevnad i en katastrof. Bakgrunden/anledningen till katastrofen får avslöjas i uppföljaren. :gremlaugh:

Detta skärper dock kravet på ett kortsiktigt mål. Frågan är vad rp ska göra? Kanske har någon information som tyder på att det är ett lokalt område som har drabbats och att den som lyckas ta sig igenom områdets barriärer kan överleva? Militären ska förstås garantera att ingen slipper ut. En släkting (saxmördaren) teasar rp med att säga att han/hon vet en utväg, men att det kräver ett offer...

Tja, nåt sån't. Hoppas att andra ger dig fler tips!

/Basse

Nero_UBBT

Warrior
Jag har två saker så här på rak arm att tillägga.

Det ena är att jag tycker du ska låta rollpersonerna ha målsättningar som de kan uppfylla i början av ditt äventyr. Det kan vara små saker, som t.ex. " ta farmor till ett vindsförråd där hon är skyddad", plundra mat, tillförskansa sig vapen. Kanske försöka dölja något mindre olagligt de hållt på med, typ häleri av stulen hemelektronik. En del av lyckad skräck är känslan av matklöshet (i detta fall inför militären och varelserna), men detta ska inte förväxlas med sysslölöshet.

Varelserna tycker jag inte ska vara några stora farliga monster. Jag minns att jag och min flickvän satt och tittade på TV-serien Human Nature (eller vad den hette) och blev oerhört besvikna när monstret som bodde i en av rollpersonerna mot slutet visade sig vara en oerhört ful varulv. Vi var bägge överens om att det snyggaste och obehagligaste hade varit om enbart hans beteende förändrades, kanske som fest få större tänder och långa hårda naglar och lite mer kroppsbehåring.

Mitt förslag blir sålunda att den gas ryssarna släppt inte förvandlar människor till monster till det yttre. Istället ansätter det delar av hjärnan som utgör vår känslomässiga länk och hjälper oss att skapa den sociala väven i samhället. T.ex kanske giftet ansätter frontal-lobens känslocentrum på ett avancerat sätt och gör människor känlsokalla och egoistiska. T.ex har nedsatt förmåga i frontalloben visat sig vara överrepresenterat hos mördare (detta beror delvis på nedsatt förmåga till impulskontroll). Du skulle kunna göra på två sätt med detta; det ena är att bara låta deras empati skadas, men det andra skulle kunna vara att göra alla de skadade till hämningslösa mördare. Skräcken i detta skulle vara i form av två ting, rollpersonerna kan aldrig "se" vem som är farlig och ond och kan aldrig lita på någon. Dessutom kan det dölja ett budskap om vår värld om du vill köra på empati-linjen.

Låt delar av Malmö-befolkningen ha drabbats och andra inte. Rollpersonerna vet, återigen, inte vilka de kan lita på. Kanske också några av militärerna är drabbade, men eftersom brutaliteten visar sig i deras yrkesroll kanske de inte stoppas.

Låt inte rollpersonerna förstå vad som skett förrän långt senare. LÅt alla se ut och verka precis som vanligt början, så att ingen riktigt fattar varför i helvete polisen och militären omringat deras stad "för deras egen säkerhet". De måste verkligen söka informationen, typ bryta sig in på en FOI-anstalt eller förhöra en tillfångatagen högt uppsatt militär. Kanske kan du i detta låta RP och spelarna se denna video som är lite otäck (den är från brittiska tester av biologiska vapen under andra världskriget) brittiska hemliga tester

Vidare tycker jag att du bör satsa på apokalyps-stämning och post-apokalypsstämning.

Nässe

Myrmidon
(Om du blir speciellt lycklig av just min hjälp låter jag vara obesvarat...)
Själklart blir jag lycklig över din hjälp :gremsmile:

2. Skulle ni hinna med allting under en session? I så fall låter det lite mastigt med att börja med etablering av släkt/rp:s. Kan man börja med action på en gång?
Eller kan du tänka dig att SL:a två (eller fler) kvällar? Jag tror att du (ni) kan vinna på det, för ditt upplägg verkar bli "saltare" om man först får etablera rp för att därefter kastas ut i skräcken, så att säga...
Jag ska nog försöka få med allt på en kväll, men det gör inget om det drar ut på tiden. Jag tänker mig typ ett stadium där vi skriver ner lite om rollpersonerna, tillsammans hittar på några släktingar. Sen ska de få skriva relationer (kär, hatar, vill döda, avundsjuk) på lappar och dra i hemlighet- de får bestämma vem de har relation till, och därefter berätta om sin rollperson. Det är upp till varje spelare om det är hemligt att de älskar kusin Sara eller om det är en hemlig kärlek.

Sen kör vi en stor scen som är familjemiddagen, där typ han som håller i festen har en stor announcment av något slag, så man har något att prata om- någon ska intrigera med rp om något. Kanske vill någon ha hjälp att stjäla en släktklenod som ”borde” ärvts på andra sidan släkten.

Därefter ska vare rp få en scen hemma med sin familj, när de kommer hem och lägger sig. (Någon ska ha en dödssjuk släkting hemma, på väg att läggas in på sjukhus, denna släkting ska också vara en överlevare- och då ett problem för rp, hur ska man hitta sjukvård).

Sen komemr gasen eller vad det är, och vi rör oss mellan de olika rp som ser sina familjer dö framför sina ögon.

Därefter kommer gryningen och rp börjar röra sig i staden och träffa på varandra och släktingar och utforska kvarteren, tänker mig att vi ska ha en malmökarta framför oss på spelbordet (eller?).

När de alla har träffats ska monstren börja komma? Här börjar äventyret bli rätt luddigt, vad ska hända och varför- liksom.

En tanke är att det är släktingen i början av äventyret som samlar alla för en hemlig rit där det är deras sammankomst som skapar besvärjelsen som dödar staden- men det känns litre oklart hur detta ska åstadkommas.

Om det är typ ryssens attack som ligger bakom allt så ska det hela tiden under inledningen av äventyret vara nyhetsrapporter om det allt mer kritiska läget.

Oh, det här är grymt bra tycker jag. [Låt det ta tid för rp att förstå att släkten är frisk!]

I så fall skulle jag tycka att det var kul som spelare om:

...jag under "släktkalaset" gjorde upptäckter om min släkt som gjorde att jag inte riktigt litade på dem. Man kanske har väldigt olika syn på demokrati, män-kvinnor, djurplågeri eller nåt. Eller så kanske nån av släktingarna är brottsling/psykopat mm.
Ja, lätt, det ska jag helt klart ha med!

I så fall innebär det att den fara som dessa npc:s utgör blir ännu farligare efter att katastrofen är ett faktum. Och då blir det extra jobbigt att släkten kanske "söker upp varandra" av helt naturliga skäl.

Dessutom blir de kanske monster? Eller? Roligare att plocka bort monstren och bara ha vanliga människor i en ovanlig situation?

Mm, visst. Samtidigt kan det kännas tjatigt. Jag skulle försöka hitta på konkreta mål.
Ett dygn består av tre delar, där varje del innehåller några måsten: hämta vatten, hämta kol/trä, skaffa föda, bygga barrikader. Få undan sådana uppgifter så enkelt som möjligt, men spetsa till svårigheterna. Det man ska skaffa kanske kräver större och större risker för varje dag som går. Vattnet tar slut, någon annan lägger beslag på virket, mm. Här kan Risings idéer om att vara upptagen med vardagliga uppgifter fungera bra, tror jag. Gör en lista på saker som spelarna måste hinna med, men se till att listan innehåller så mycket att något kanske glöms bort i flödet av tillfälliga distraktioner. Gissa vad frusterade spelarna kommer känna sig när de inser att "vi glömde att sätta in stålnät i källaren...nu kommer det kunna komma in monster den vägen...vem går och kollar?".
Håller helt med dig- men jag tror inte jag ska ha någon uppdelning av dagar eller så- det ska vara ett till synes strukturlöst äventyr, inga meta-regler. Men jag borde helt klart förbereda praktiska problem av den arten du pratar om. ”Det blir kallt och regnar, hur värmer ni er”. ”Hans sår har verkligen blivit infekterat under natten och ni får ingen kontakt med honom, han är riktigt varm när ni känner på honom” vad skulle man kunna använda här?

Jag undrar om man måste veta detta som SL/spelare? Kan det inte få vara osagt? Då kanske olika källor har olika svar... Hursom gillar jag tanken på människor som förvandlas till djur/monster, men ändå behåller så mycket av sin mänskliga rationalitet att de blir mer än bara rabies-smittade vargar. Jag skulle vilja se en scen där små barn ropade på hjälp från en avloppstunnel; varpå det visar sig att det vimlar av galningar i tunneln vilka använder barnen som lockbete. Barnen får leva så länge de skaffar mat till sina fångvaktare.
Låter mycket roligt!!!! Jag ser av någon anledning clownen i Det framför mig, men fattar att du inte menar så. Kan man tänka sig att människorna på grund av gasen börjar bete sig som monster ovanligt fort- alltså inte efter några veckors helvete utan redan efter någon dag? Det blir liksom Flugornas herre direkt?

Samtidigt vill jag inte ha för många människor- i stort sett alla ska vara döda, och det ska vara en öde död stad.

Fast här tycker jag att det är upplagt för en helt annan typ av konflikter mellan spelarna. Tex kanske någon av spelarna vill hitta ett botemedel till sin fru som har blivit sjuk. Under tiden får hon "hänga" med gruppen (bunden förstås, men ändå). De andra menar att det är vansinnigt att ha med frun – hon kan ju vända sig mot gruppen. (Jämför med Risings tankar kring att rp står mot varandra, du vet det där exemplet med fotografier på barn som man ville spara)
Fotorgrafiet på barn? Nej, det minns jag inte. Annars är det en lysande idé i sin självklarhet, jag måste absolut bygga in motsättningar mellan RP, bra tänk! Känns som om jag måste bestämma mig lite för det ockulta/ zombieaktiga innan jag blir mer konkret i många frågor, hmmm…

Tackar för hjälpen!! :gremsmile:

/ Nils

Nässe

Myrmidon
Nero said:
Jag har två saker så här på rak arm att tillägga.

Det ena är att jag tycker du ska låta rollpersonerna ha målsättningar som de kan uppfylla i början av ditt äventyr. Det kan vara små saker, som t.ex. " ta farmor till ett vindsförråd där hon är skyddad", plundra mat, tillförskansa sig vapen. Kanske försöka dölja något mindre olagligt de hållt på med, typ häleri av stulen hemelektronik. En del av lyckad skräck är känslan av matklöshet (i detta fall inför militären och varelserna), men detta ska inte förväxlas med sysslölöshet.
Någon tanke kring hur man ska introducera dessa problem? Väva in dem i karaktärsgenerering? Eller hur ger man uppdragen liksom?

Nero said:
Varelserna tycker jag inte ska vara några stora farliga monster. Jag minns att jag och min flickvän satt och tittade på TV-serien Human Nature (eller vad den hette) och blev oerhört besvikna när monstret som bodde i en av rollpersonerna mot slutet visade sig vara en oerhört ful varulv. Vi var bägge överens om att det snyggaste och obehagligaste hade varit om enbart hans beteende förändrades, kanske som fest få större tänder och långa hårda naglar och lite mer kroppsbehåring.

Mitt förslag blir sålunda att den gas ryssarna släppt inte förvandlar människor till monster till det yttre. Istället ansätter det delar av hjärnan som utgör vår känslomässiga länk och hjälper oss att skapa den sociala väven i samhället. T.ex kanske giftet ansätter frontal-lobens känslocentrum på ett avancerat sätt och gör människor känlsokalla och egoistiska. T.ex har nedsatt förmåga i frontalloben visat sig vara överrepresenterat hos mördare (detta beror delvis på nedsatt förmåga till impulskontroll). Du skulle kunna göra på två sätt med detta; det ena är att bara låta deras empati skadas, men det andra skulle kunna vara att göra alla de skadade till hämningslösa mördare. Skräcken i detta skulle vara i form av två ting, rollpersonerna kan aldrig "se" vem som är farlig och ond och kan aldrig lita på någon. Dessutom kan det dölja ett budskap om vår värld om du vill köra på empati-linjen.
Ja, håller med dig, klart det inte ska vara monster, mycket koolare med nkasiga människor. En sak jag dock funderar på är att det måste finnas någon slags smittorisk, annars skulle inte militren stänga av området. Ska människor dö gradvis- eller känner militären till att folk blir monster, och vet att detta smittar, eller är det ryssar som tagit över Sverige och gasat Malmö som ett experiment, det är alltså ryska soldater som spårrar av?

Låt delar av Malmö-befolkningen ha drabbats och andra inte. Rollpersonerna vet, återigen, inte vilka de kan lita på. Kanske också några av militärerna är drabbade, men eftersom brutaliteten visar sig i deras yrkesroll kanske de inte stoppas.
Tänk om man inte har någon avspärrning alls, hela typ skåne och Danmark är sönderbombat och i ruiner, vem ska man lita på?

Låt inte rollpersonerna förstå vad som skett förrän långt senare. LÅt alla se ut och verka precis som vanligt början, så att ingen riktigt fattar varför i helvete polisen och militären omringat deras stad "för deras egen säkerhet". De måste verkligen söka informationen, typ bryta sig in på en FOI-anstalt eller förhöra en tillfångatagen högt uppsatt militär. Kanske kan du i detta låta RP och spelarna se denna video som är lite otäck (den är från brittiska tester av biologiska vapen under andra världskriget) brittiska hemliga tester

Vidare tycker jag att du bör satsa på apokalyps-stämning och post-apokalypsstämning.

Feeet video och sjuk... :gremsmile: