Nekromanti Hjälp med slumphändelser på resande fot

IcarusDream

Anti-populist
Jag håller på att skriva slumptabeller till mina fantasyspel. Just nu håller jag på med slumphändelser för resande i natur.

Det jag vill ha förslag på är slumpmässiga händelser som kan uppstå när gruppen är på resande fot.

* De ska helst fungera i alla miljöer (skog, tundra, berg m.m)
* De ska var en mening långa, inga noveller.
* De kan vara både positiva och negativa eller neutrala.
* De bör passa olika spel, så undvik settingspecifika monster/händelser. (Skriv hellre ork än tirak tex)

Makaron

Veteran
Förslag:
Gruppen hittar en grotta, prima att övernatta i. Något annat har redan insett det, och ogillar kanske att få sitt nya hem invaderat (något annat kan vara björn, vättar, orker eller vad som passar i terrängen)

IcarusDream

Anti-populist
Makaron;n205071 said:
Förslag:
Gruppen hittar en grotta, prima att övernatta i. Något annat har redan insett det, och ogillar kanske att få sitt nya hem invaderat (något annat kan vara björn, vättar, orker eller vad som passar i terrängen)

Kan du kondensera den till en mening som det stod i önskemålet så kan jag kanske ta med den.

slanfan

Hero
Passera överväxt och övergiven by som ej finns på några kartor, inget speciellt att hitta.

slanfan

Hero
Vagncirkel, d20 livrädda och sårade nybyggare, något fruktansvärt återvänder om d10 minuter.

slanfan

Hero
En kniv sitter i ett träd, det enda vapen som kan besegra monstret som påträffas om 15 äventyr.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Resterna av en halvlängdsman ligger i kanten av den ojämna stigen.

(Spelar ni Eon är det en missla som har fumlat sitt Marchera-slag, tagit Ob-skada, och spontant exploderat som en spränggranat. Spelar ni något annat svalt den ihjäl efter att ha missat andra frukost, och i sin tur blivit frukost till traktens vilddjur.)

Makaron

Veteran
Lämplig grotta med mindre nöjd inneboende.

IcarusDream;n205077 said:
Kan du kondensera den till en mening som det stod i önskemålet så kan jag kanske ta med den.
Oops, sorry.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rånad riking med moderiktig frisyr påträffas i bara underkläderna, utlovar belöning för eskort till närmaste stad.

Förtryckta bönder har tagit lagen i egna händer och håller som bäst på att ordna hängning för en av den lokala makthavarens hantlangare.

Utsvulten orkgrupp har tappat kamplusten och beslutat sig för att försöka köpa mat av förbipasserande.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
En mediterande munk som är snudd på omöjlig att väcka ur sin trance.

Kringresande trubadur som genast börjar flörta med någon i sällskapet.

Ett gäng små och fullständigt odugliga orcher som är ute efter att bevisa sin stridsduglighet.

En mindre grupp rånare som uppträder som kringresande försäljare av magiska artefakter för att locka folk till sig som de sedan kan råna.

En flock blandade smådjur flyr i panik över vägen för att komma undan något hemskt som jagar dom.

En cirkel av förtrollade svampar och i mitten ligger en sovande yngling.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Spågummor: for 1D4+1 silver kan rollpersonerna bli spådda, om man är dum mot gummorna kommer de lägga en förbannelse på gruppen (spelledaren bestämmer hur spadomen/forbannelsen påverkar rollpersonerna)