...eller ja, skulle i vart fall gärna vilja ha lite förslag och idéer och så.
Först och främst: Tillhör du min spelgrupp (dvs, är du Yreburre, Möller eller Vicotnik) kan ni typ sluta läsa nu.
Kort sammanfattning: Året är 1987, superhjältar kallas Gestalter (och är alla manifestationer av något visst koncept, t.ex Gestalt av Eld, Stormar, Järn, Ilska...), första gången de dök upp var på 60-talet då den första "vågen" kom, sedan ingenting, och nu plötsligt andra vågen 1987 i samband med att en rymdstation sprängdes. Mer likt Aberrant än Marvel Superheroes, ganska brun-rött-grått-dimma-mörker-apokalyps (Chicago förstördes av krashande satellitdelar). Väldigt lite fyrfärgssuperhjältar. Det finns inte så många Gestalter fortfarande, det är inget Marvel Universe vi snackar om - än iaf. Mer lågmält. Rollpersonerna är en något naiv polis (The Shield, kraftsköld och kan flyga), en cynisk/galen advokat (The Dark Huntsman, mystiska vapen, superläkning, supersnabbhet) samt en kristen byggjobbartyp med gott hjärta (The Anvil, supertålig och stark). För den drivne finns en hel del att läsa här.
Nå...
Oj, vad långt det blev...
Först och främst: Tillhör du min spelgrupp (dvs, är du Yreburre, Möller eller Vicotnik) kan ni typ sluta läsa nu.
Kort sammanfattning: Året är 1987, superhjältar kallas Gestalter (och är alla manifestationer av något visst koncept, t.ex Gestalt av Eld, Stormar, Järn, Ilska...), första gången de dök upp var på 60-talet då den första "vågen" kom, sedan ingenting, och nu plötsligt andra vågen 1987 i samband med att en rymdstation sprängdes. Mer likt Aberrant än Marvel Superheroes, ganska brun-rött-grått-dimma-mörker-apokalyps (Chicago förstördes av krashande satellitdelar). Väldigt lite fyrfärgssuperhjältar. Det finns inte så många Gestalter fortfarande, det är inget Marvel Universe vi snackar om - än iaf. Mer lågmält. Rollpersonerna är en något naiv polis (The Shield, kraftsköld och kan flyga), en cynisk/galen advokat (The Dark Huntsman, mystiska vapen, superläkning, supersnabbhet) samt en kristen byggjobbartyp med gott hjärta (The Anvil, supertålig och stark). För den drivne finns en hel del att läsa här.
Nå...
Okej, jag har ett par saker klara för mig: Ungefär vilka element jag vill ha med, och vad jag vill etablera/göra med äventyret. Det jag funderar över är specifika grejer för rollpersonerna att göra, vilka utmaningar som skulle vara givande i sammanhanget.
Jag undanber mig dessutom förslag som går rakt på rollpersonernas personliga issues och så; jag tycker om att blanda rollpersoners privatliv med "vanliga äventyr" där det mer handlar om vad som händer i den stora världen, och är inget större fan av idén att allt hela tiden måste handla om rollpersonerna och deras personliga relationer till allting.
Situationen:
Chicagos borgmästare är på sjukhus, med svåra skador. bandage från topp till tå. Egentligen är det en superskurk som nästlat sig in och tagit hans plats, men det ska inte börja hintas om än på ett par äventyr.
The Shield är i slutet av en sjukhusperiod (spelgruppen är oförsiktiga i strid; alla är inte supertåliga. Därav en del sjukhusvistelser).
På samma sjukhus ligger Joseph Möller, som gänget (helt korrekt) misstänker har misshandlat ihjäl några busar bakom en krog, är gestalt, och som räddades i förra avsnittet från en arg mobb från den militanta antigestaltgruppen "Humans First". Möller är också, eller blir i samband med det här (förödmjukelse, ilska och annat som bygger superskurkar), superskurken Armageddo. Armageddo är en lätt töntig men livsfarlig superskurk, ganska mycket "kacklande onding". Han är Gestalt av Superskurkar, nämligen (eller "Villains", mer i allmänhet sådär). Hans dräkt ser ut som Cunt Smasher plus en jättecheesy mask med horn, som täcker överdelen av ansiktet.
Jag vill introducera:
Static, en tjurig och rätt desillusionerad pensionerad Gestalt, som spenderat tjugo år med att hålla sig borta från allt vad gestalter och liknande heter. Har skött sig själv. Har kraften att störa ut elektronisk apparatur, och har cancer ("you know the kind of cancer you actually get better from? That's not the one I got", typ). Unge Shield behöver lite av en mentor i superhjältandet känner jag, och en tjurig gubbe som kommer med goda överlevnadsråd och en och annan gammal kontakt tänkte jag skulle funka.
Armageddo, som beskrevs ovan.
Äventyrets grundplot:
Armageddo kidnappar, i all enkelhet, borgmästaren.
Annat:
Jag vill skapa en kontrast här, mellan ett ganska klassiskt undersökar/detektiväventyr, med ledtrådar och sånt, och det uppenbara jättecheesy superskurkbrottet.
Jag tänker mig att mycket handlar om att försöka hitta Armageddo via spår han lämnar efter sig på sjukhuset och genom t.ex VHS-bandet han lämnar till en TV-station med sina demands (som gärna ska vara lagom onding-käcka typ två miljoner dollar eller så). Besök hemma hos herr Möller (han bor hos sin mamma) tänkte jag också ha med.
Jag skulle vilja ha
- Lite idéer om vilka spår man skulle kunna använda sig av, inklusive villospår som leder nån helt annanstans.
- Idéer kring hur man skulle kunna avsluta det hela utan en superstrid. Strider är ganska tråkiga.
- Andra kommentarer och idéer...
Jag undanber mig dessutom förslag som går rakt på rollpersonernas personliga issues och så; jag tycker om att blanda rollpersoners privatliv med "vanliga äventyr" där det mer handlar om vad som händer i den stora världen, och är inget större fan av idén att allt hela tiden måste handla om rollpersonerna och deras personliga relationer till allting.
Situationen:
Chicagos borgmästare är på sjukhus, med svåra skador. bandage från topp till tå. Egentligen är det en superskurk som nästlat sig in och tagit hans plats, men det ska inte börja hintas om än på ett par äventyr.
The Shield är i slutet av en sjukhusperiod (spelgruppen är oförsiktiga i strid; alla är inte supertåliga. Därav en del sjukhusvistelser).
På samma sjukhus ligger Joseph Möller, som gänget (helt korrekt) misstänker har misshandlat ihjäl några busar bakom en krog, är gestalt, och som räddades i förra avsnittet från en arg mobb från den militanta antigestaltgruppen "Humans First". Möller är också, eller blir i samband med det här (förödmjukelse, ilska och annat som bygger superskurkar), superskurken Armageddo. Armageddo är en lätt töntig men livsfarlig superskurk, ganska mycket "kacklande onding". Han är Gestalt av Superskurkar, nämligen (eller "Villains", mer i allmänhet sådär). Hans dräkt ser ut som Cunt Smasher plus en jättecheesy mask med horn, som täcker överdelen av ansiktet.
Jag vill introducera:
Static, en tjurig och rätt desillusionerad pensionerad Gestalt, som spenderat tjugo år med att hålla sig borta från allt vad gestalter och liknande heter. Har skött sig själv. Har kraften att störa ut elektronisk apparatur, och har cancer ("you know the kind of cancer you actually get better from? That's not the one I got", typ). Unge Shield behöver lite av en mentor i superhjältandet känner jag, och en tjurig gubbe som kommer med goda överlevnadsråd och en och annan gammal kontakt tänkte jag skulle funka.
Armageddo, som beskrevs ovan.
Äventyrets grundplot:
Armageddo kidnappar, i all enkelhet, borgmästaren.
Annat:
Jag vill skapa en kontrast här, mellan ett ganska klassiskt undersökar/detektiväventyr, med ledtrådar och sånt, och det uppenbara jättecheesy superskurkbrottet.
Jag tänker mig att mycket handlar om att försöka hitta Armageddo via spår han lämnar efter sig på sjukhuset och genom t.ex VHS-bandet han lämnar till en TV-station med sina demands (som gärna ska vara lagom onding-käcka typ två miljoner dollar eller så). Besök hemma hos herr Möller (han bor hos sin mamma) tänkte jag också ha med.
Jag skulle vilja ha
- Lite idéer om vilka spår man skulle kunna använda sig av, inklusive villospår som leder nån helt annanstans.
- Idéer kring hur man skulle kunna avsluta det hela utan en superstrid. Strider är ganska tråkiga.
- Andra kommentarer och idéer...
Oj, vad långt det blev...