Nekromanti Hjälp med superhjälte/detektiväventyr...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,482
Location
Rissne
...eller ja, skulle i vart fall gärna vilja ha lite förslag och idéer och så.

Först och främst: Tillhör du min spelgrupp (dvs, är du Yreburre, Möller eller Vicotnik) kan ni typ sluta läsa nu.


Kort sammanfattning: Året är 1987, superhjältar kallas Gestalter (och är alla manifestationer av något visst koncept, t.ex Gestalt av Eld, Stormar, Järn, Ilska...), första gången de dök upp var på 60-talet då den första "vågen" kom, sedan ingenting, och nu plötsligt andra vågen 1987 i samband med att en rymdstation sprängdes. Mer likt Aberrant än Marvel Superheroes, ganska brun-rött-grått-dimma-mörker-apokalyps (Chicago förstördes av krashande satellitdelar). Väldigt lite fyrfärgssuperhjältar. Det finns inte så många Gestalter fortfarande, det är inget Marvel Universe vi snackar om - än iaf. Mer lågmält. Rollpersonerna är en något naiv polis (The Shield, kraftsköld och kan flyga), en cynisk/galen advokat (The Dark Huntsman, mystiska vapen, superläkning, supersnabbhet) samt en kristen byggjobbartyp med gott hjärta (The Anvil, supertålig och stark). För den drivne finns en hel del att läsa här.

Nå...

Okej, jag har ett par saker klara för mig: Ungefär vilka element jag vill ha med, och vad jag vill etablera/göra med äventyret. Det jag funderar över är specifika grejer för rollpersonerna att göra, vilka utmaningar som skulle vara givande i sammanhanget.

Jag undanber mig dessutom förslag som går rakt på rollpersonernas personliga issues och så; jag tycker om att blanda rollpersoners privatliv med "vanliga äventyr" där det mer handlar om vad som händer i den stora världen, och är inget större fan av idén att allt hela tiden måste handla om rollpersonerna och deras personliga relationer till allting.

Situationen:
Chicagos borgmästare är på sjukhus, med svåra skador. bandage från topp till tå. Egentligen är det en superskurk som nästlat sig in och tagit hans plats, men det ska inte börja hintas om än på ett par äventyr.

The Shield är i slutet av en sjukhusperiod (spelgruppen är oförsiktiga i strid; alla är inte supertåliga. Därav en del sjukhusvistelser).

På samma sjukhus ligger Joseph Möller, som gänget (helt korrekt) misstänker har misshandlat ihjäl några busar bakom en krog, är gestalt, och som räddades i förra avsnittet från en arg mobb från den militanta antigestaltgruppen "Humans First". Möller är också, eller blir i samband med det här (förödmjukelse, ilska och annat som bygger superskurkar), superskurken Armageddo. Armageddo är en lätt töntig men livsfarlig superskurk, ganska mycket "kacklande onding". Han är Gestalt av Superskurkar, nämligen (eller "Villains", mer i allmänhet sådär). Hans dräkt ser ut som Cunt Smasher plus en jättecheesy mask med horn, som täcker överdelen av ansiktet.

Jag vill introducera:

Static, en tjurig och rätt desillusionerad pensionerad Gestalt, som spenderat tjugo år med att hålla sig borta från allt vad gestalter och liknande heter. Har skött sig själv. Har kraften att störa ut elektronisk apparatur, och har cancer ("you know the kind of cancer you actually get better from? That's not the one I got", typ). Unge Shield behöver lite av en mentor i superhjältandet känner jag, och en tjurig gubbe som kommer med goda överlevnadsråd och en och annan gammal kontakt tänkte jag skulle funka.

Armageddo, som beskrevs ovan.

Äventyrets grundplot:

Armageddo kidnappar, i all enkelhet, borgmästaren.

Annat:

Jag vill skapa en kontrast här, mellan ett ganska klassiskt undersökar/detektiväventyr, med ledtrådar och sånt, och det uppenbara jättecheesy superskurkbrottet.

Jag tänker mig att mycket handlar om att försöka hitta Armageddo via spår han lämnar efter sig på sjukhuset och genom t.ex VHS-bandet han lämnar till en TV-station med sina demands (som gärna ska vara lagom onding-käcka typ två miljoner dollar eller så). Besök hemma hos herr Möller (han bor hos sin mamma) tänkte jag också ha med.

Jag skulle vilja ha

- Lite idéer om vilka spår man skulle kunna använda sig av, inklusive villospår som leder nån helt annanstans.

- Idéer kring hur man skulle kunna avsluta det hela utan en superstrid. Strider är ganska tråkiga.

- Andra kommentarer och idéer...




Oj, vad långt det blev...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,482
Location
Rissne
Re: Hjälp med superhjälte/detektivläventyr...

OK, funderingar:

Först lite lagom mysigt gojs på sjukhus; The Shield stöter på Static som ligger i sjuksängen bredvid; han presenterar sig och så. Inte så mycket fokus på honom än. Kanske hostar han upp lite blod och maskinerna i närheten hackar till, eller nåt.

Plötsligt - explosion, mörkt, kaos och blixtar och grejer. Lite rota-runt-i-mörka-korridorer, se hur gruppen hanterar en paniksituation. Det framkommer att en vägg slitits bort, borgmästarn är borta. RP har nu möjlighet att, innan polisen kommer, göra lite undersökningar.

Här behöver jag mest hitta på lite ledtrådar. Det jag har hittills är mest att man med lite rotande kan upptäcka att även Joseph Möller saknas och kanske få tag på hans journal, via vilken man kanske kan hitta hans hemadress. Måste fundera på vilka hinder som skulle kunna tänkas finnas för detta, och sen är det ju roligt om det finns något att sherlock holmes:a över på själva brottsplatsen också; ni vet, papperslappar, tygbitar, fingeravtryck i blod - fast anpassade till just den här situationen, då. Gärna grejer som ger andra ställen att åka till än Möllers hem; jag ogillar raka spår, det ska gärna finnas multipla håll att undersöka.

Helst skulle jag nästan vilja ha lite brända broar här; väljer man A så kan man inte gå tillbaks senare och göra B.

Funderar på vad jag ska döpa äventyret till; temat är ju "musik släppt under 1987". Jag funderar på "Nothin's gonna stop us now" med Starship, eller möjligen "Dude (looks like a lady)"... =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,482
Location
Rissne
Re: Hjälp med superhjälte/detektivläventyr...

Hum di dum... Jag funderar vidare.

Kanske besegrar skurken som poserar som borgmästare Armageddo, och låtsas sen som om Armageddo flydde när rollpersonerna kom? Blir lite av ett antiklimax när man hittar borgmästarn isf.


Vad gäller ledtrådar så funderar jag på vilka krafter som kan tänkas funka för Armageddo. Jag har nämligen inte bestämt det än, så jag kan nog avgöra det lite utifrån vad som behövs för just det här äventyret.


Men vad jag behöver är platser och saker att ha på platserna. Just nu har jag liksom bara tre - sjukhuset, Josephs hem, och stället han gömmer borgmästaren på. Och det tredje är inte så mycket en bestämd plats som att det är en plats som behövs.

Kommer jag inte på mer än såhär blir äventyret hemskt kort... Har visserligen lite funderingar kring nästa äventyr också, men vafan...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,482
Location
Rissne
OK, såhär tänker jag:


Sjukhuset
Har: Läkarjournaler, en kamera eller två, brottsplatsen

Själva brottsplatsen uppvisar någon form av karakteristiska effekter från en destruktiv kraft som Armageddo har. Om rollpersonerna inser att Joseph försvunnit i tumultet och nu saknas tillsammans med borgmästaren misstänker de kanske honom. Annars behöver jag lite andra grejer att kasta i deras väg.

Journaler och kameragrejer kan ge dem ytterligare information, men då måste de antingen bryta/smyga sig in eller lyckas få polisen att rekvirera informationen och sedan försöka få ur polisen den.

Polisen
Kan få fram bank records och även rekvirera kameraband och journaler från sjukhuset; men om de ska hålla på och spåra Joseph vill de ha bevis på att han inte bara kidnappats tillsammans med borgmästaren.

Ur Josephs ekonomi kan man utläsa vart han bor och sånt, som kan leda vidare.

TV-stationen
Har: VHS-band med hot från Armageddo, om att döda borgmästaren om han inte får en massa-massa pengar.

VHS-bandet visas ju på TV, men vill man undersöka det närmare får man antingen smajla in sig hos TV-kanalens chef (det är en lokal kanal, chefen kan absolut tänka sig att ge tillgång till både videoutrustning och bandet i utbyte mot... tja, reklamavtal?)

Baren
Rollpersonerna minns kanske att Joseph stämde överens med beskrivningen av en våldsam Gestalt som dödade någhra typer i en gränd utanför en bar.

På baren sitter Josephs dryckeskompisdar, varav en han känt sedan barndomen. Från dem kan man få veta lite personliga grejer men inte bostad; undersöker man denna lite äldre brottsplats hittar man samma tecken som på sjukhuset men skulle antagligen behöva se mer exakta brottsplatsfoton för att göra en riktig bedömning. Såna har polisen, och kanske nån reporter.

Josephs hem
Han bor hos sin mamma. Här kan man få veta lite om vad han är för en filur (mobbad och så; och av någon anledning ville han aldrig bli superhjälte; utan superskurk). Hon har inte sett till honom på någon vecka och börjar bli lite orolig. Kanske kan man här hitta ledtrådar till vart-hanh-nu-håller-borgmästaren.




Det jag funderar på nu är litegrann vilken typ av kriminologiska tekniker som skulle kunna finnas, och hur dessa skulle kunna användas; jag vill ju att rollpersonerna ska hitta ledtrådar, följa upp dem, och hitta bevis att gå till polisen med, för att på det viset få vidare information.



Och så blir det nog en tidsgräns, tror jag. Jag ska fixa en tidslinje med grejer som händer om RP inte hinner fram i tid och så. Om de inte hunnit efter 7 av de 8 timmar Armageddo ger så finner de jobbet gjort åt dem; ett anonymt telefonsamtal tipsar polisen, som slår till och finner borgmästaren men ingen Armageddo; han är spårlöst försvunnen (egentligen: tillfångatagen av borgmästaren).
 
Top