Nekromanti Hjälp med syror och baser...

Hellectrician

Veteran
Ja...

Jag har lite problem med syror & baser, då främst hur man skulle kunna beskriva dom i ett regelsystem. Jag vore tacksam ifall någon kunde hjälpa mig. Det som jag undrar över är av ganska praktisk karaktär, och jag vill gärna hoppa direkt till världsliga konsekvenser av syror & baser utan att själv behöva studera högskolekemi.

Hur snabbt äter sig (om överhuvudtaget) kokande, koncentrerad svavelsyra genom tjockt tyg (typ tweed) eller läder eller härdat läder eller järn eller trä?

Hur stor (praktisk) skillnad är det på svavelsyra, lut & saltsyra, om ens någon?

Vilken typ av skador lämnar ett syraangrepp? Går det att generalisera och behandla (regelmässigt) dem som brännskador?

Krille

Super Moderator
"Hur stor (praktisk) skillnad är det på svavelsyra, lut & saltsyra, om ens någon?"

Den stora skillnaden mellan syror och baser är att kroppen är jättebra på att neutralisera syror, men oduglig på att neutralisera baser. Det har att göra med magen, faktiskt: magen är en gosig saltsyrabassäng, och hur kul vore det att ha en sådan i magen om inte kroppen kunde ta hand om det? Rent praktiskt innebär det att brännskadorna från baser ofta går djupare än de från syrorna.

Annars beror mängden skada mest på hur stor yta som exponeras och i vilken koncentration.

"Vilken typ av skador lämnar ett syraangrepp? Går det att generalisera och behandla (regelmässigt) dem som brännskador?"

Det borde gå alldeles utmärkt. Kom dock ihåg att det är skillnad i hur man släcker dem: mängder med vatten är jättebra för att späda ut en syra till ofarliga nivåer, men lut i fast form blir bara värre av vatten. Min kemilärare berättade en horribel historia om en studerande som fick en liten pellets med lut i skon, och hur den hade ätit sig halvvägs genom foten innan han kom under vård - och vatten hade bara gjort det värre.

Och lösningen (pun intended) för att stoppa det är ju känd för alla som har sett Fight Club - en mild syra för att neutralisera basen, till exempel citronsyra eller vinäger.

Jarl

Hero
men lut i fast form blir bara värre av vatten. Min kemilärare berättade en horribel historia om en studerande som fick en liten pellets med lut i skon, och hur den hade ätit sig halvvägs genom foten innan han kom under vård - och vatten hade bara gjort det värre.
Litet inlägg bara: stora mändger kallt vatten kan med fördela användas vid lutangrepp. Kallt vatten stänger hudens porer och man då skölja bort lutet.

nippro som arbetat ett antal somrar på en batterifabrik...

Hellectrician

Veteran
Det där med varför baser äter djupare än syror visste jag faktiskt inte varför, men det verkar ju rätt logiskt när man tänker efter :gremgrin:.

För att ge ett exempel: Hur lång tid skulle det ta för 1 dl kokande, konc. svavelsyra att fräta genom 3mm läder i rumstemperatur? Det MÅSTE juh finnas en "kemist" här som kan hjälpa mig! :gremlaugh:

..eller iallafall rekommendera en länk eller nåt :gremconfused:

Troberg

Sinister eater
Om du tänker på syra (och baser) som vapen så glöm det. Det är för långsamt och har man bara möjlighet att spola av det med ymniga mängder vatten så är det rätt så harmlöst, åtminstone så länge du inte hittar på spännande science fiction-syror. Ögonen kan vara känsliga, men det finns betydligt otäckare saker att få i ögonen.

Exempel: Jag råkade ut för att ett bilbatteri sprack och jag fick hela innehållet över händerna (svavelsyra i elak koncentration). Jag avslutade det jag höll på med, gick in och sköljde av händerna. Det kliade inte ens...

Ytterligare exempel: Jag försökte lösa ett stopp i avloppet med kaustiksoda (NaOH) och kokande vatten. Hade en mättad lösning och råkade stänka ner händerna. Det sved, men det var för att vattnet var varmt. Sköljde av händerna, var lite röd på ena handen av det kokande vattnet, ingen fara från kaustiksodan.

Vill du ha något som lämpar sig för strid, använd något varmt och klibbigt, tex smält bly eller napalm. Syra duger i bara till att tortera offer som är bundna eller liknande.

Glöm Hollywood, syra funkar inte som på film.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det MÅSTE juh finnas en "kemist" här som kan hjälpa mig!
Jag är kemist i grunden (fil lic, hoppade av för att sälja rollspel strax innan fil dr), men jag för erkänna att vi inte gjorde många mätningar på konc. svavelsyras förmåga att fräta sig igenom läder. :gremsmile:

Sedan arbetar syror och baser på lite olika sätt på huden. Syrorna har i allmänhet lite svårare att ta sig igenom lagret av hudfett som vi normalt har, medan starka baser får fettet att förtvålas direkt.

Även deras inverkan på hudceller är olika, men jag har en hälsosam respekt för bägge, så några exakta siffror på deras skadekapacitet kan du inte få. Konc svavelsyra (rykande svavelsyra) är dock riktigt otäck eftersom den reagerar med vatten (till exempel vattnet i dina hudceller) mycket våldsamt och förbrukar det under stark värmeutveckling.

Annars får jag nog hålla med troberg, som vapen betraktat är en välriktad pil betydligt effektivare. Möjligtvis kan en tunna syra över en klunga anfallare fungera bra, men då är nog kokande olja lättare att få tag på.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Konc svavelsyra (rykande svavelsyra) är dock riktigt otäck eftersom den reagerar med vatten (till exempel vattnet i dina hudceller) mycket våldsamt och förbrukar det under stark värmeutveckling.
Men trots det så kan både syror och baser sköljas bort ganska riskfritt under förutsättning att man kan spola med massor av vatten. Även om vattnet till en börja aktiverar dem så blir det dels snabbt så mycket vatten att de är utspädda, dels sköljs de bort från huden av den mekaniska kraften i flödet.

Om man däremot bara har en liten skvätt vatten så kan det vara bättre att låta bli!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Om man däremot bara har en liten skvätt vatten så kan det vara bättre att låta bli!
Nej, du har redan massor av vatten åt syran. Din hud. Om vi pratar om konc svavelsyra, kommer den att hitta vattnet i dina hudceller istället. Det är inte bättre.

/Mikael

Hellectrician

Veteran
SIV & VIS

Så basically... garvat läder borde rimligtvis fungera som "torr, vatttenlös" hud, eftersom svavelsyran reagerar med vattnet...

dvs, i princip inte alls... :gremfrown: trist

Min huvudtanke med frågeställnigen var iofs syra som excentriskt "motmedel" vid belägringar, och givetvis är olja & dyl. lättare att få tag på... d'oh!

Som ett tankeexperiment då: om man, tex. ovanför en stadsport, har två stora behållade: en med syra, och en med vatten (båda kokande), som man strax efter varandra tömmer över ev. anfallare? Rimligtvis syran först, med minnesreglen från gymasiekemin i bakhuvet... Bortsett från den uppenbara skållningseffekten av kokande vätska, vad skulle hända?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: SIV & VIS

garvat läder borde rimligtvis fungera som "torr, vatttenlös" hud, eftersom svavelsyran reagerar med vattnet...
dvs, i princip inte alls...
Det inte den enda effekten svavelsyra har, men visst bör garvat läder vara ett bra skydd mot syror.

Rimligtvis syran först, med minnesreglen från gymasiekemin i bakhuvet...
Den minnesregeln handlar om att du inte skall släppa ner en liten mängd vatten i en stor mängd syra eftersom värmen som frigörs får den lilla mängden vatten att förångas på stört, vilket ger en uppenbar risk för syrastänk. Om vi pratar stora behållare som töms samtidigt, för man tänka lite annorlunda.

Bortsett från den uppenbara skållningseffekten av kokande vätska, vad skulle hända?
Vattnet du släpper ner över dem kommer bara att hjälpa dem genom att späda ut syran. Vätskan är ju redan kokande, så den extra värmen kommer bara att få den att koka bort snabbare (här är ju olja mycket bättre, eftersom den kan hettas upp till över 100 grader). Nöj dig med syran.

Om du släpper en stor behållare kokande koncentrerad svavelsyra över människor, kommer de att få brännskador av den kokande vätskan och dessutom frätskador (när svavelsyran stjäl vattnet ur deras hudceller och bryter ner cellväggar med sitt låga pH). Smärtan kommer att vara oerhörd. Om de inte gör något åt det (som att dyka ner i en vattensamling) snabbt, kommer deras kroppsfunktioner att kollapsa av det massiva traumat.

Å andra sidan skulle förmodligen beskrivningen av effekterna av en behållare med kokande olja bli liknande eller värre.

Dessutom vill jag minnas att koncentrerad svavelsyra är lite knepig att framställa, men jag erkänner att jag inte minns processerna längre (jag var faktskt fysikalisk kemist, inte oorganiker eller teknisk kemist).

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Re: SIV & VIS

Dessutom vill jag minnas att koncentrerad svavelsyra är lite knepig att framställa, men jag erkänner att jag inte minns processerna längre (jag var faktskt fysikalisk kemist, inte oorganiker eller teknisk kemist).
Den starkaste syran man kände till under antiken var ättika. Det är alltså rimligt att anta att man inte har starka syror i fantasy.

Troberg

Sinister eater
Nej, du har redan massor av vatten åt syran. Din hud. Om vi pratar om konc svavelsyra, kommer den att hitta vattnet i dina hudceller istället. Det är inte bättre.
OK, men massor av vatten att spola ymnigt med är i alla fall alltid bra?