Nekromanti Hjälp med system.

KamiFisk

Hero
Vettifan hur jag skall börja.
Hade en extremt grym dröm för ett tag sedan.
Den handlade om en alternativ verklighet med magi, låter jävligt kliché. Dock var det typ "street magi" down and dirty lowtech magi, där man improviserar med magin(typ fångar själar i pringles burkar).

Iallafall jag gjorde en liten lista på olika typer av magi.

Skuggor, Eld, Vind, Vatten, Rytm mm.
Men jag kan för allt i världen inte komma på ett smidigt intuitivt system som är öppet för improvisation.

Ursäktar om detta är skumt att förstå skriver kl 5 mitt i natten på insomnia.

Rickard

Urverk speldesign
Unknown armies har ett magisystem där magiutövarna bland annat kanaliserar krafter från TV-program eller från porrstjärnors tragiska liv. Ta en titt på det rollspelet.

I övrigt har jag skrivit två fria magisystem.
Matinémagi, där jag förvisso fått kommentarer om att det är krångligt.
Transformeringsmagi, som är rätt flummigt och otestat. Exempel.

/Han som gillar att skriva inlägg mitt i natten

Mogger

Hipsteranka
Coolt. Jag vill fånga själar i pringelsburkar!

Det enklaste sättet är att låta magin ha ett pris. På så sätt kan magin inte bli "för mäktig" eftersom du alltid måste betala. Det handlar bara om att hitta en ekonomi som funkar.

Men jag hade försökt smalna av typerna något, eller kanske kombinera dem. Säg att du väljer tre "ingredienser" som ex. skuggor, gränder och sopor. Lyckas du kasta en besvärjelse som innehåller alla dessa blir den mäktig, kontrollerad och enkel. Tar du bort en så blir det svårare etc.

Ett skott från höften.

KamiFisk

Hero
Den största vikten är att det skall vara väldigt improviserad magi, tänk en värld som våran där det faktiskt inte finns magi. Sen helt plötsligt blir 15 åringen i grannhuset utvald( magin skall komma naturligt för alla "utvalda".)Vad skulle han göra med sina krafter säkert saker som gandalf aldrig skulle tänka på.

För att använda använda någon form av magi behöver man bara tillgång till resursen. för att använda skuggor behöver man helt enkelt en skugga osv.