Hjälp med upplösning på pdf

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min erfarenhet av det där är (dels ytterst begränsad men också) att det kan göra bilderna suddiga. Men antar att du kollar det utan att behöva bli påmind :)
Jodå, det kollar jag naturligtvis. Har experimenterat lite med olika filer och olika grader av komprimering.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tänkte lägga upp Supergänget på DriveThruRPG, och behöver lite tips och råd om hur jag ska göra det på ett optimalt sätt.

Supergänget utgörs av 28 sidor (30 om jag tar med omslaget och baksidan) som helt består av bilder. Det gör att pdf-filen blir ganska stor om jag väljer en hög upplösning (dpi). Nu behövs ju bara en hög upplösning för utskrift, och inte för nedladdning när det ska läsas på en skärm.

Så jag har två frågor:
1) Hur låg upplösning kan jag komma undan med utan att det ser för dåligt ut?
2) Finns det något hemligt specialtrick jag kan använda mig av för att minska storleken på filen?
Skicka grejerna till mig så kollar jag vad jag kan göra.

clarence redd

FrostByte Books
DriveThru rekommenderar 150dpi för skärm-PDF och 300dpi för tryck-PDF. Det bästa sättet jag har hittat för att dramatiskt minska filstorleken för skärm-PDF:en är att använda ”stora” Acrobat (inte Acrobat Reader) och ett kommando som heter typ Optimera. Ibland har jag nästan skämts över hur små filerna blir efteråt. Jag tror att DriveThru har någon tutorial om vilka alternativ man ska bocka för.

JohanL

Champion
Fördelen med mindre filstorlek är väl främst att det går snabbare att bläddra i olika pdf-läsare om varje sida inte är megatung.
Det där är ju faktiskt en fördel med CBR/CBZ - eftersom det bara är bilder är det aldrig några problem med att renderingen tar tid.

Dilandau

Myrmidon
Överlag tror jag det är lätt överskatta hur bra maskinpark folk har hemma. Lex Battle of Winterfell-avsnittet i GoT.

Gemene man sitter liksom med 6 år gamla mobiler, en tv från 2011 och en budgetdator de köpte på julrean på elgiganten.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är antagligen för bilder som bara är bilder. I Supergänget har jag seriesidor där texten är en del av bilden, och om upplösningen blir för låg kan texten bli svår att läsa.
Beroende på hur originalfilerna ser ut kan du väl lägga texten på ett separat lager även i pdf:en i stället för att platta allt i PS om nu det är vad du har gjort? I så fall bör ju texten kunna behållas som postscript även om bilderna komprimeras.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Beroende på hur originalfilerna ser ut kan du väl lägga texten på ett separat lager även i pdf:en i stället för att platta allt i PS om nu det är vad du har gjort? I så fall bör ju texten kunna behållas som postscript även om bilderna komprimeras.
Det är eventuellt möjligt, om jag varit så smart att jag sparat filer där text och bild är separata lager. Jag tycker att jag hittar på jättetydliga namn på mina filer och kataloger, men när jag tittar en månad (eller 14 år!) senare fattar jag inte vad som är vad.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag fick till en fil som såg tillräckligt bra ut och var tillräckligt liten för att jag skulle vara nöjd. Den går numera att köpa här:
The Supercrew - Tobias Radesäter | DriveThruRPG.com

(Men det spelar ju inte så stor roll för er, eftersom ni kan läsa svenska och därmed kan läsa rubbet gratis redan.)

Nu ska jag fixa till en tryckt version också. Det har inte funnits på engelska sedan lulu slutade trycka saker i serietidningsformat.