anth
Vetefan
Jag tänkte uppgradera till Windows 11.
Jag klarar antagligen av detta själv, men jag är tacksam för alla goda råd jag kan få.
- Vad bör man göra innan uppdatering?
- Hur uppdaterar man?
- Vad bör man göra efter updpatering?
Jag antar att många på forumet är i samma sits som jag, så denna tråd kommer hjälpa fler än mig.
Jag killgissar att c:a 90 % av alla forumiter har en Windows 10-dator hemma (även om de i första hand använder mobil för att surfa på forumet).
Jag killgissar också att bara 10 % av forumiternas Windows 10-datorer stödjer Windows 11 - så denna tråd är antagligen av intresse för en majoritet av forumiterna.
- Är denna tråd användbar om man köper en ny dator med Windows 11?
Ja, speciellt råden vad man ska göra efter installation.
- Är denna tråd användbar om man har en ny dator med Windows 10 som stödjer Windows 11 och därför kan uppgraderas automatiskt?
Ja, se ovanstående.
- Är denna tråd användbar om jag har en äldre dator som inte stödjer Windows 11?
Ja, denna tråd är främst för de med äldre datorer.
- Måste man uppgradera till Windows 11?
Nej, inte nu, men förr eller senare måste man uppgradera från Windows 10, då det slutar stödjas i oktober 2025.
- Är det lagligt att installera Windows utan licens?
Ja, sedan ett par år tillbaka är Windows 10 (och nu även Windows 11) gratis.
Man kan alltså installera både Windows 10 och Windows 11 utan licens.
Man förlorar viss funktionalitet utan licens (som att man inte kan ändra utseende på Windows), men det är inte olagligt längre.
- Är det farligt att uppgradera en äldre dator som inte stödjer Windows 11?
Nej. Att datorn inte stödjer Windows 11 betyder bara att den saknar hårdvara för ett par säkerhetsfunktioner som Microsoft tycker att man ska ha.
Datorn blir precis lika osäker med Windows 11 som den är idag med Windows 10.
- Finns det några risker med att uppgradera?
Nja, det finns en liten risk.
Microsoft har hotat med att "osäkra datorer" inte kommer att få Windowsuppdateringar i framtiden - men det är nog inget man behöver ta på allvar.
Vad bör man göra innan uppgradering?
- Uppdatera Windows 10. Ska man uppgradera och inte göra nyinstallation, se ALLTID till att datorn är uppdaterad. Detta gäller ALLA OS: Windows, Mac, Linux...
- Ta backup. Ibland går saker åt h***e när man uppgraderar system.
- Ladda ENDAST ner Windows 11 från microsoft.com, det enklaste sättet att få virus är att ladda ner saker från osäkra källor.
Återigen: alla tips om Windows 11 emotages med glädje
Nu ska jag prova att uppgradera, återkommer senare.
P.S.
Jag skulle bli jätteglad om vi slapp kommentarer om hur dåligt Microsoft och Windows är.
Jag kör själv Linux om jag får välja och avskyr Micrsoft Windows, men måste av olika skäl ha tillgång till en Windowsdator (nej inte en virtuell maskin, utan en fysisk dator).
Jag vill bara veta hur man gör om man måste använda Windows.
Jag klarar antagligen av detta själv, men jag är tacksam för alla goda råd jag kan få.
- Vad bör man göra innan uppdatering?
- Hur uppdaterar man?
- Vad bör man göra efter updpatering?
Jag antar att många på forumet är i samma sits som jag, så denna tråd kommer hjälpa fler än mig.
Jag killgissar att c:a 90 % av alla forumiter har en Windows 10-dator hemma (även om de i första hand använder mobil för att surfa på forumet).
Jag killgissar också att bara 10 % av forumiternas Windows 10-datorer stödjer Windows 11 - så denna tråd är antagligen av intresse för en majoritet av forumiterna.
- Är denna tråd användbar om man köper en ny dator med Windows 11?
Ja, speciellt råden vad man ska göra efter installation.
- Är denna tråd användbar om man har en ny dator med Windows 10 som stödjer Windows 11 och därför kan uppgraderas automatiskt?
Ja, se ovanstående.
- Är denna tråd användbar om jag har en äldre dator som inte stödjer Windows 11?
Ja, denna tråd är främst för de med äldre datorer.
- Måste man uppgradera till Windows 11?
Nej, inte nu, men förr eller senare måste man uppgradera från Windows 10, då det slutar stödjas i oktober 2025.
- Är det lagligt att installera Windows utan licens?
Ja, sedan ett par år tillbaka är Windows 10 (och nu även Windows 11) gratis.
Man kan alltså installera både Windows 10 och Windows 11 utan licens.
Man förlorar viss funktionalitet utan licens (som att man inte kan ändra utseende på Windows), men det är inte olagligt längre.
- Är det farligt att uppgradera en äldre dator som inte stödjer Windows 11?
Nej. Att datorn inte stödjer Windows 11 betyder bara att den saknar hårdvara för ett par säkerhetsfunktioner som Microsoft tycker att man ska ha.
Datorn blir precis lika osäker med Windows 11 som den är idag med Windows 10.
- Finns det några risker med att uppgradera?
Nja, det finns en liten risk.
Microsoft har hotat med att "osäkra datorer" inte kommer att få Windowsuppdateringar i framtiden - men det är nog inget man behöver ta på allvar.
Vad bör man göra innan uppgradering?
- Uppdatera Windows 10. Ska man uppgradera och inte göra nyinstallation, se ALLTID till att datorn är uppdaterad. Detta gäller ALLA OS: Windows, Mac, Linux...
- Ta backup. Ibland går saker åt h***e när man uppgraderar system.
- Ladda ENDAST ner Windows 11 från microsoft.com, det enklaste sättet att få virus är att ladda ner saker från osäkra källor.
Återigen: alla tips om Windows 11 emotages med glädje
Nu ska jag prova att uppgradera, återkommer senare.
P.S.
Jag skulle bli jätteglad om vi slapp kommentarer om hur dåligt Microsoft och Windows är.
Jag kör själv Linux om jag får välja och avskyr Micrsoft Windows, men måste av olika skäl ha tillgång till en Windowsdator (nej inte en virtuell maskin, utan en fysisk dator).
Jag vill bara veta hur man gör om man måste använda Windows.