slanfan said:
Jag har kört fast i mitt kampanjskrivande, har en skiss på en struktur, en "spelyta/värld/plats", tema och kladd för nästan alla (5) viktiga dungeons och ett gäng koncept till NPC figurer, men jag lyckas inte bli klar med något av det. jag sliter mitt hår...
Peppa mig på något vis.
vilken del borde jag fokusera på för att komma vidare?
Exakt vad är problemet? "Kört fast" säger inte allt...
Är det svårt att motivera dig att "göra de tråkiga bitarna" när du har skapat den övergripande strukturen? (Jag har ofta den typen av problem, på det stadium du är nu, när jag börjar få "grepp" om saker och mina idéer ska gå från lösa koncept till hårda, stats et.c. så är det inte alls lika kul.)
I så fall - deadlines som sagt. Funkar för mig. (Eller nja, funkar så där. Jag struntar ändå i 90 procent, men till slut, oftast alldeles försent, så gör jag de 10 procent som måste göras. Och det blir oftast precis lagom...)
Eller är det "kört fast" som i idétorka? I så fall kanske Krilles förslag kan funka, eller också behöver du skaffa ny inspiration på något annat sätt (kanske återvända till "källan" om kampanjen bygger på teman från en bok et.c.)
Eller "kört fast" som i att arbetet sväller ut men inte blir exakt vad du vill, att du "inte får till det"? I så fall är mitt förslag att du ser över vad du håller på med, om alla detaljer verkligen behövs, eller om du kan klara dig med mer skissartade delar, åtminstone tills vidare.
Jag har klarat många kampanjer på en mindmap och en karta över första äventyret, och sen kunnat hålla mig minst en spelomgång före i förberedelserna. Vilket också gjort att det är lättare att undvika rälsning, för jag kanske vet på ett ungefär hur jag vill att kampanjen ska utspela sig tematiskt, men då så mycket är öppet, kan jag låta spelarna styra det mesta av den faktiska vägen.
NPC:er t.ex. Vilka av dem BEHÖVER stats? Om du har konceptet, kanske det faktiskt duger om det inte är tänkt att spelarna ska gå i närstrid med NPC:n så du måste veta exakt vilka spells (eller what ever...) Det är ju trots allt NPC:ns roll, information et.c. som är det centrala.
Om en NPC är busviktig på grund av en specifik egenskap, färdighet et.c. så statta bara den (och så mycket som krävs för att den ska funka, kanske en grundegenskap som färdigheten bygger på, eller liknade... Vilken INT har magikern t.ex.)