Nekromanti Hjälp mig bli peppad.

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har kört fast i mitt kampanjskrivande, har en skiss på en struktur, en "spelyta/värld/plats", tema och kladd för nästan alla (5) viktiga dungeons och ett gäng koncept till NPC figurer, men jag lyckas inte bli klar med något av det. jag sliter mitt hår...
Peppa mig på något vis.
vilken del borde jag fokusera på för att komma vidare?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Börja spela.

Kika sedan på spelarnas och deras rollpersoner. Kolla vad de triggar på, vilka NPCer de går igång på och vilka bakgrundshistoriegrejer de har. Använd det som återkoppling och inspiration till din kampanj.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det är nästan min tanke, men jag är så ofärdig med allt. Började "statta" NPC och lite monster, men vill kunna släppa spelarna helt fria och ha svar på nästan alla frågor som kan tänkas dyka upp tidigt redo... Jag siktar på patetiskt hög komplexitet, men borde kanske lägga allt fokus på en ganska järnvägsaktig inledning.?. snart har jag inget hår kvar, och jag saknar kartor... jag blir galen.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sätt ett datum med dina spelarna när du skall börja. Att ha en deadline är ett mycket bra knep för att få något gjort. :gremsmile:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Gör en cool karta... brukar funka för mig. Om du redan gjort en karta så gör lite detaljkartor eller gör en remake (kartor brukar bli lite bättre för varje gång man gör om dem).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
slanfan said:
Jag har kört fast i mitt kampanjskrivande, har en skiss på en struktur, en "spelyta/värld/plats", tema och kladd för nästan alla (5) viktiga dungeons och ett gäng koncept till NPC figurer, men jag lyckas inte bli klar med något av det. jag sliter mitt hår...
Peppa mig på något vis.
vilken del borde jag fokusera på för att komma vidare?
Exakt vad är problemet? "Kört fast" säger inte allt...

Är det svårt att motivera dig att "göra de tråkiga bitarna" när du har skapat den övergripande strukturen? (Jag har ofta den typen av problem, på det stadium du är nu, när jag börjar få "grepp" om saker och mina idéer ska gå från lösa koncept till hårda, stats et.c. så är det inte alls lika kul.)

I så fall - deadlines som sagt. Funkar för mig. (Eller nja, funkar så där. Jag struntar ändå i 90 procent, men till slut, oftast alldeles försent, så gör jag de 10 procent som måste göras. Och det blir oftast precis lagom...)

Eller är det "kört fast" som i idétorka? I så fall kanske Krilles förslag kan funka, eller också behöver du skaffa ny inspiration på något annat sätt (kanske återvända till "källan" om kampanjen bygger på teman från en bok et.c.)

Eller "kört fast" som i att arbetet sväller ut men inte blir exakt vad du vill, att du "inte får till det"? I så fall är mitt förslag att du ser över vad du håller på med, om alla detaljer verkligen behövs, eller om du kan klara dig med mer skissartade delar, åtminstone tills vidare.

Jag har klarat många kampanjer på en mindmap och en karta över första äventyret, och sen kunnat hålla mig minst en spelomgång före i förberedelserna. Vilket också gjort att det är lättare att undvika rälsning, för jag kanske vet på ett ungefär hur jag vill att kampanjen ska utspela sig tematiskt, men då så mycket är öppet, kan jag låta spelarna styra det mesta av den faktiska vägen.

NPC:er t.ex. Vilka av dem BEHÖVER stats? Om du har konceptet, kanske det faktiskt duger om det inte är tänkt att spelarna ska gå i närstrid med NPC:n så du måste veta exakt vilka spells (eller what ever...) Det är ju trots allt NPC:ns roll, information et.c. som är det centrala.

Om en NPC är busviktig på grund av en specifik egenskap, färdighet et.c. så statta bara den (och så mycket som krävs för att den ska funka, kanske en grundegenskap som färdigheten bygger på, eller liknade... Vilken INT har magikern t.ex.)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det är helt klart de "hårda" bitarna som är/var problemet. Nu har dock saker börjat falla på plats och jag börjar faktiskt känna mig redo för spel. Vilket är helt otroligt med tanke på hur desperat och körd jag kände mig igår.
När jag började sätta siffror på "bossar" så lossnade min mentala blockering och det blev helt plötsligt kul igen.
 
Top