Nekromanti Hjälp mig bygga den ultimata sorcerern och döda mina spelare! Pathfinder.

God45

#PrayersForBahakan
Är du med och spelar Way of the wicked med mig så kommer du få reda på saker som kommer dyka upp senare i kampanjen här. Jag är egentligen ok med det men vill du inte veta vad som kommer läs inte i den här tråden :)

För er andra, min Pathfinder kommer snart att gå öga mot öga med en sorcerer någon level högre än dem. De är fyra karaktärer på level 7 med 25 poängs pointbuy och skickligt byggda men inte optimalt så. Jag behöver ha en sorcerer på level 9 som klarar av att vara ett hot mot dem.

Gruppen har en munk of many styles, ett eld orakel. en fighter med reach weapons som också är en werebear och en Inquisitor med eldfokus. De är nästan helt immuna mot eld, tuffa mot andra energityper, har väldigt hög AC och många HP. Jag vill ha en Sorcerer som klarar av att hålla igång en fight mot dem i flera rundor (minst 4) och som är ett rejält hot utan att helt förlita sig på save or die eller save or suck magier. I övrigt är fältet helt öppet. Hur bygger jag den läskigaste sorcerern som systemet tillåter? Go nuts med magiska föremål och atributerna om ni känner för det.

Har ni några förslag på sorcerer builds?

Cybot

Mest spelbar
Stoneskin och Mirror Image (för att kunna reducera inkommande skada)
Ash Storm/sleet storm + Spiked Pit (de kan inte se något och för att det saknar ner deras förflyttning, och så frammar man en spiked pit inuti stormen).
Diamond Spray, Gloomblight bolts och Magic Missile är också trevliga.

obak

Hero
För det första så flyger han, detta för att undvika att bli mördad i närstrid.
Han kan nu skjuta blixtar, men det är lite beigt, istället så kör han med summons som han buffar upp.
Han har dessutom en flygande sköld som skyddar mot avståndsattacker och nån sorts magiskt avståndsvapen, vill han vara otrevlig så är han även osynlig. Han åkallar först några skrotmonster som får anfalla gruppens vekaste medlemmar för att tvinga krigarna att springa och hjälpa dem, då åkallar han sitt supermonster som han buffar upp. Supermonstret anfaller nu krigarna, medans sorcerern gör sig osynlig och anfaller magikerna i ryggen, alternativt så har han fått tid att förbereda sig, då har han redan ett osynligt monster som anfaller magikern och han själv förstör dagen med att kasta counter magic.

Staffan

Myrmidon
Summons och osynlighet är f ö en bra combo. Att frammana monster räknas inte som en attack och bryter därmed inte osynlighet. Om man dessutom flyger kan det bli jobbigt för fienden att leta reda på var man är. Med Augment Summoning blir ens summons rätt hårda, och jag skulle nog se till att ta lite andra Conjuration-spells för att få valuta för Spell Focus (conjuration) (som ju annars mest blir en extrakostnad för Augment Summoning).

Zorbeltuss

Hero
God45;n35427 said:
Är du med och spelar Way of the wicked med mig så kommer du få reda på saker som kommer dyka upp senare i kampanjen här. Jag är egentligen ok med det men vill du inte veta vad som kommer läs inte i den här tråden :)
Yay, då kan jag hjälpa till.
Att försöka dämpa vår syn med effekter kommer funka på ganska exakt 1.5 spelare, om blind istället används är talet uppe i 2.5 spelare, för det första har vi en munk (blindfighting någon), jag som eldorakel har nästan garanterad clairvoyance och vår inkvisitor (likt mig, oraklet) använder mycket area effekter och behöver inte se så jäkla mycket, (han behöver se mindre än mig dock då hans area ofta utgår från honom som central punkt).
Terräng funkar på 1 till 2 karaktärer, beroende på om vår inkvisitor vill röra sig eller ej (vilket har varit olika i olika strider), munkar bryr sig inte särskilt om terräng och som eldorakel ignorerar jag difficult terrain och kan flyga.
Varför påpekar jag detta, jo för det kommer inte vara lika kul att slåss om vi slåss på vitt skilda förutsättningar.

Summons kan vara riktigt bra, men senast vi stötte på det var det inte särskilt imponerande på grund av area attacker, våra area attacker är nu bredare och täcker fler element (vilka får ni dock fråga inkvisitorn om, mina är bara eld) så summons kan vara svårt.

Orakel är det kanske värt att påpeka, är ganska hårda i närstrid, jag själv är inte optad mot det, men efter level 1 (eller var det 2) har det stora hotet för min hälsa varit från gruppen, man kan också lägga till att jag inte är jättehård som spellcaster men att jag har några fina once per day revalations (alla fortfarande eld) som dessutom räknar min level som 50% högre pga min härkomst (Aasimar).

/Luna Lovegood

Staffan

Myrmidon
Apropå orakel kan jag rekommendera Oracle of Heavens på låga till mellan-nivåer. Color spray + Awesome Display är fantastisk så länge man inte stöter på saker som skiter i mind-affecting.
Luna Lovegood said:
En av fördelarna med orakel enligt mig är att man slipper satsa på att bli hård, det blir man endå så man kan satsa på att bli en bra storyline feature istället, also med tanke på att vi följer Asmodeus så känns Heavens ganska opassande. Men nu ska jag inte OTa mer.