Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Efter mycket läsande, lyssnade och funderande de senaste åren har jag kommit fram till att jag vill testa på att spelleda ett OSR-spel (läs: LL). Jag försökte dra igång ett redan i våras med min gamla grupp, men de var inte intresserade och jag har lärt mig Den Hårda Vägen att inte spela "jag-är-den-enda-som-vill-spelleda-så-spela-vad-jag-vill-eller-inte-alls"-kortet. Nu bor jag 100 mil bort och tror att jag kan hitta intresserade spelare här (Bergen, Det Stora Landet i Väster). Jag har till och med en riktigt bra idé till en setting, men tänkte att innan jag börjar jobba med den på allvar så ska jag testspela lite. Dels vill jag se till så att jag har några spelare som är på, dels se till att jag faktiskt gillar spelstilen. Jag har mest kört fisktankar, lökar och rälsar tidigare i livet, i Seriösa Kampanjer med Mycket Stämning[SUP]TM[/SUP].
1) Av nostalgiska skäl funderar jag på att använda den gamla DoD-modulen Döda skogen, som jag har längtat efter att spelleda (igen) i många herrans år. Ärans väg är en trevlig sandlåda med mycket mat i, men jag har vissa tvivel på att de tre grottor som är med riktigt håller för bra OSR-spel: de är lite platta och fantasilösa och har inte mycket finess. Jag behöver rekommendationer på bra grottor från OSR-produkter som jag kan stoppa in i Döda skogen. Jag behöver en bra grav (liten), en klurig trollkarlsboning (ganska liten) och stor grotta med orker, vättar eller liknande. Vad ska jag köpa/ladda ned för något?
2) Det kan ju vara så att det är feltänkt att köra Döda skogen. Oavsett hur det är med det: finns det något bra äventyr för nybörjarkarakätrer som är bra? Jag vill ha något som tar en tre till fem spelmöten att spela igenom, så jag verkligen hinner känna på spelstilen.
Tack för uppmärksamheten,
Skarpskytten
1) Av nostalgiska skäl funderar jag på att använda den gamla DoD-modulen Döda skogen, som jag har längtat efter att spelleda (igen) i många herrans år. Ärans väg är en trevlig sandlåda med mycket mat i, men jag har vissa tvivel på att de tre grottor som är med riktigt håller för bra OSR-spel: de är lite platta och fantasilösa och har inte mycket finess. Jag behöver rekommendationer på bra grottor från OSR-produkter som jag kan stoppa in i Döda skogen. Jag behöver en bra grav (liten), en klurig trollkarlsboning (ganska liten) och stor grotta med orker, vättar eller liknande. Vad ska jag köpa/ladda ned för något?
2) Det kan ju vara så att det är feltänkt att köra Döda skogen. Oavsett hur det är med det: finns det något bra äventyr för nybörjarkarakätrer som är bra? Jag vill ha något som tar en tre till fem spelmöten att spela igenom, så jag verkligen hinner känna på spelstilen.
Tack för uppmärksamheten,
Skarpskytten