Nekromanti Hjälp mig gå old school

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Efter mycket läsande, lyssnade och funderande de senaste åren har jag kommit fram till att jag vill testa på att spelleda ett OSR-spel (läs: LL). Jag försökte dra igång ett redan i våras med min gamla grupp, men de var inte intresserade och jag har lärt mig Den Hårda Vägen att inte spela "jag-är-den-enda-som-vill-spelleda-så-spela-vad-jag-vill-eller-inte-alls"-kortet. Nu bor jag 100 mil bort och tror att jag kan hitta intresserade spelare här (Bergen, Det Stora Landet i Väster). Jag har till och med en riktigt bra idé till en setting, men tänkte att innan jag börjar jobba med den på allvar så ska jag testspela lite. Dels vill jag se till så att jag har några spelare som är på, dels se till att jag faktiskt gillar spelstilen. Jag har mest kört fisktankar, lökar och rälsar tidigare i livet, i Seriösa Kampanjer med Mycket Stämning[SUP]TM[/SUP].

1) Av nostalgiska skäl funderar jag på att använda den gamla DoD-modulen Döda skogen, som jag har längtat efter att spelleda (igen) i många herrans år. Ärans väg är en trevlig sandlåda med mycket mat i, men jag har vissa tvivel på att de tre grottor som är med riktigt håller för bra OSR-spel: de är lite platta och fantasilösa och har inte mycket finess. Jag behöver rekommendationer på bra grottor från OSR-produkter som jag kan stoppa in i Döda skogen. Jag behöver en bra grav (liten), en klurig trollkarlsboning (ganska liten) och stor grotta med orker, vättar eller liknande. Vad ska jag köpa/ladda ned för något?

2) Det kan ju vara så att det är feltänkt att köra Döda skogen. Oavsett hur det är med det: finns det något bra äventyr för nybörjarkarakätrer som är bra? Jag vill ha något som tar en tre till fem spelmöten att spela igenom, så jag verkligen hinner känna på spelstilen.

Tack för uppmärksamheten,
Skarpskytten
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,603
Location
Umeå
Det första OSR-äventyret jag spelledde var House of Rogat Demazien, som fanns som gratis pdf men har trillat ned i något web archive någonstans nu. Du kan få det av mig om du skickar din mejl-adress på PM :) Den är rekommenderad för låg-level-karaktärer, men är riktigt farlig ändå. När jag spelledde den var det typ tre stycken som dog, har jag för mig. Då hade jag ändå missat att de fiender de mötte skulle ha 4 attacker (jag körde en) per runda och göra 1d8 skada (jag körde 1d6). Det var hur kul som helst även om bara själva huset hanns med (det finns en stor källare med massa farligheter också). Passar nog som trollkarlsboningen.

Som orch-grotta tänker jag skamlöst rekommendera mitt eget Lady Christina's Final Resting Place. Det är visserligen inte en stor dungeon - bara 13 rum - men den har orcher och monster och hemliga dörrar och farliga platser och grejer. Var riktigt kul när jag ledde den på Grottröj i våras och jag tänker nog leda den igen på nästa Grottröj.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter innan, men jag fick tänka om ganska ordentligt när jag började komma in i old school. Till att börja med är det aldrig garanterat att rollpersonerna kommer att söka igenom en hel dungeon, till exempel. Framförallt inte i en kampanj. Slutsatsen "det här verkar vara mer farligt än det är värt, vi går någon annanstans" är en seger i sig; det betyder att spelarna börjat tänka på resurshantering och risk assessment. Sen skulle jag inte planera en kampanj på samma sätt som jag gjort annars, utan göra en hexcrawl och köra som fisktank hellre.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Med "Ärans väg" antar jag att du specifikt menar den första delen, Döda Skogen? Det var alldeles för länge sedan jag spelade dem så jag kommer inte på något specifikt att säga, annat än att just Döda Skogen ju är en ganska typisk gammal sandbox och inte låter som en heltokig utgångspunkt i alla fall. Däremot är det överraskande svårt att hitta bra små dungeons! Nästan allt som är riktigt bra är i alla fall två-tre spelmöten långa, och byter du ut alla dungeons i Döda Skogen mot sådana har du ju plötsligt fått en hel kampanj i knät :D

Med det sagt så skulle jag faktiskt försöka hitta de första numren av fanzinet The Dungeoneer. I de första 5-6 numren eller vad det är (det finns en samling någonstans som samlar de första numren, försök hitta den, finns som PDF, om än kanske inte strikt lagligt...) så finns det tre stycken inte alls dumma dungeons (F'Chelrak's Tomb, Merlins Garden och Borshak's Lair) som är kanske 1-2 spelmöten långa, ganska bra och är relativt nybörjarvänliga och ohyggligt old school. De ligger redan utplacerade i nån random skog och synkar därför antagligen ganska väl med Döda Skogen (och är, i ordning, en grav, en trollkarlsboning och en orchgrotta, som av en slump nästan :D).

Om du är intresserad av Drakar och Demoner-nostalgi är f.ö. Svavelvinter, alltså den första boxen, helt uppenbart konstruerad som en sandbox med fisktanksinslag. Folk har säkerligen tenderat att spela den som en mer traddaktig historia, särskilt ihop med de nästkommande delarna i kampanjen, men spelar man den fristående och verkligen inte har som mening att spelarna måste väcka de vandöda och Shagul så tror jag den erbjuder en väldigt tillfredställande old school-upplevelse, och jag är själv väldigt sugen på att återupptäcka den med mina nya gammaldags glasögon :)

Är du framförallt intresserad av att tvinga in dig själv i nya spelsätt kan jag inte annat än att hålla med BW ovan om The House of Rogat Demazien. Den verkar väldigt anspråkslös men kickstartar verkligen spelstilen med sin fullständiga ovilja att erbjuda något som helst tänkt upplägg, händelseförlopp eller "om spelarna gör X så händer Y" och andra moderna dumheter. I samma anda finns även Tower of the Stargazer från Lamentations of the Flame Princess som också är en typisk introduktion till spelstilen i sig (och går dessutom mycket enkelt att placera i vilken setting som helst).

Av de gamla klassikerna är jag mest sugen på att rekommendera sådana som inte är så enkla att flytta på eller kombinera med Döda Skogen, men de är fina introduktioner till dungeonspelande. Främst föreslår jag Lost City, som har dungeoncrawling, fraktionsspelande och sandbox-approach och innehåller allt man behöver för att verkligen djupdyka in i allt vad spelstilen innebär. Annars vill jag också rekommendera White Plume Mountain, för att den är en sån närmast extrem fun-house-dungeon att den kommer antagligen att antingen säga dig att "nej, det här är inte vad jag vill ha" eller att "ja men det här är ju precis vad jag letar efter! (om än kanske inte just så här löjligt)". Vill man gå lite djupare finns också t.ex. Dark Tower från Judge's Guild som erbjuder något liknande Lost City, fast ännu smarrigare och mer sofistikerat (en av tidernas bästa moduler i min mening).

Vet du redan nu att du vill gå cray cray och är less på orcher, eldbollar och +1-svärd och istället vill ha discoslem rekommanderas Psychedelic Fantasies-serien, och då varför inte prova Bjorn Warmedals helt fräscha Proteus Sinking?
Björn Wärmedal said:
Haha. Den där "Bjorn Warmedal", asså.
kloptok said:
Måste ju vara ett fakenamn. Venger Satanis, Gabor Lux, Zzarchow Kowolski och nu en viking och krigshjälte från norr - Bjorn Warmedal.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skarpskytten;n45548 said:
Efter mycket läsande, lyssnade och funderande de senaste åren har jag kommit fram till att jag vill testa på att spelleda ett OSR-spel (läs: LL). Jag försökte dra igång ett redan i våras med min gamla grupp, men de var inte intresserade och jag har lärt mig Den Hårda Vägen att inte spela "jag-är-den-enda-som-vill-spelleda-så-spela-vad-jag-vill-eller-inte-alls"-kortet. Nu bor jag 100 mil bort och tror att jag kan hitta intresserade spelare här (Bergen, Det Stora Landet i Väster). Jag har till och med en riktigt bra idé till en setting, men tänkte att innan jag börjar jobba med den på allvar så ska jag testspela lite. Dels vill jag se till så att jag har några spelare som är på, dels se till att jag faktiskt gillar spelstilen. Jag har mest kört fisktankar, lökar och rälsar tidigare i livet, i Seriösa Kampanjer med Mycket Stämning[SUP]TM[/SUP].

1) Av nostalgiska skäl funderar jag på att använda den gamla DoD-modulen Ärans väg, som jag har längtat efter att spelleda (igen) i många herrans år. Ärans väg är en trevlig sandlåda med mycket mat i, men jag har vissa tvivel på att de tre grottor som är med riktigt håller för bra OSR-spel: de är lite platta och fantasilösa och har inte mycket finess. Jag behöver rekommendationer på bra grottor från OSR-produkter som jag kan stoppa in i Ärans väg. Jag behöver en bra grav (liten), en klurig trollkarlsboning (ganska liten) och stor grotta med orker, vättar eller liknande. Vad ska jag köpa/ladda ned för något?

2) Det kan ju vara så att det är feltänkt att köra Ärans väg. Oavsett hur det är med det: finns det något bra äventyr för nybörjarkarakätrer som är bra? Jag vill ha något som tar en tre till fem spelmöten att spela igenom, så jag verkligen hinner känna på spelstilen.

Tack för uppmärksamheten,
Skarpskytten
Det här liknar ju fan mitt problem med det här – typ. Får jag rippa tråden, Skarpskytten?
Om inte så säg, så flyttar jag!

... Jag diggar ju OSG/OSR, jag har lyssnat och läst en längre tid nu. Jag spelar då och då, vad man nu kan kalla för svenska motsvarigheter. Gammel-drakar och Fantasy! – men det är ju knappast vad OSR egentligen är (ODnD-kloner osv.). Jag har gluttat i min S&W-bok både en gång tre gånger.

... Men jag spelar sällan och när jag gör det och lirar trad så blir det med två gamla barnsdoms- och rollspelspolare från förr, tolv mil bort (matchat med att hälsa på föräldrarna och så ...). De är inte alls pigga på att lira OSR, dels för att det är ovant och dels för att det tar tid att levla, speciellt om man lirar några gånger om året – och mitt nonchalanta oneshot-snack verkar inte gå hela vägen fram.

Alltså, de diggar ju fantasy och grottkräl med är (rollspelsmässigt) obildade och (rollspelsmässigt) svensk-konservativa. Dessutom är jag liksom lite skraj för att "spela fel", eftersom det är i praktiken är nytt för mig med. ... Det vet jag är helt stört och jag har diskuterat det problemet förut på gamla forat, men fan. Ändå är jag fortfarande lite rädd för att göra lite fel med nya spel. :eek: ... Fast det är OSR och kan husreglas till helvetet och tillbaka.

... Jaja, jag vet, jag har skapat femtioelva liknande trådar förut, men jag har ju fortfarande inte löst problemet! :confused:

Tips?
Hans E Magnusson said:
Ursäkta, men tror du att du spelar OSR fel? (För info så anser jag att man kan spela OSR fel, och då blir det något annat.)
solvebring said:
Jag har ju aldrig testat. Och det är det som är grejen. Jag är rädd för att spelleda det dåligt, eller vad man ska säga ... Och ja, spelar man jävligt fel då blir det ju något annat. Men mjaej, det handlar nog mest om rädslan att göra ett kasst jobb – så som alltid med nya grejor.
Hans E Magnusson said:
Värsta som kan hända ifall du spelar "fel" är väl att det blir gamla vanliga Drakar :) Inte så farligt.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Tack för ditt svar.

Björn Wärmedal;n45558 said:
Det första OSR-äventyret jag spelledde var House of Rogat Demazien ... Passar nog som trollkarlsboningen.
Du har PM!

Björn Wärmedal;n45558 said:
Som orch-grotta tänker jag skamlöst rekommendera mitt eget Lady Christina's Final Resting Place. Det är visserligen inte en stor dungeon - bara 13 rum - men den har orcher och monster och hemliga dörrar och farliga platser och grejer. Var riktigt kul när jag ledde den på Grottröj i våras och jag tänker nog leda den igen på nästa Grottröj.
Nedladdad och skummad. Kommer inte att köra som skrivet, men där fanns några intressanta idéer.

Björn Wärmedal;n45558 said:
Jag vet inte vad du har för erfarenheter innan, men jag fick tänka om ganska ordentligt när jag började komma in i old school. Till att börja med är det aldrig garanterat att rollpersonerna kommer att söka igenom en hel dungeon, till exempel. Framförallt inte i en kampanj. Slutsatsen "det här verkar vara mer farligt än det är värt, vi går någon annanstans" är en seger i sig; det betyder att spelarna börjat tänka på resurshantering och risk assessment. Sen skulle jag inte planera en kampanj på samma sätt som jag gjort annars, utan göra en hexcrawl och köra som fisktank hellre.
Well, det är väl så jag tänkte. Jag läste om Western Marches-kampanjen häromdagen och blev otroligt inspirerad av det.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,244
Location
Stockholm
Lästips för den som är intresserad av hur man spelar OSR, det vill säga hur det går till när man spelar och vad man kan tänka på:

Quick Primer for Old School Gaming by Matt Finch
Skarpskytten said:
Den var en av grejjerna, förmodligen tillsammans med något som Eksem och/eller God45 skrev här, som sålde mig på OSR! Plus Aferts Fantasy!, hans guide till OSR var en riktigt ögonöppnare. Allt mitt gamla ingrodda DnD-förakt från 80-talet bara förintades.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Tackar för det!

Eksem;n45609 said:
Med "Ärans väg" antar jag att du specifikt menar den första delen, Döda Skogen? Det var alldeles för länge sedan jag spelade dem så jag kommer inte på något specifikt att säga, annat än att just Döda Skogen ju är en ganska typisk gammal sandbox och inte låter som en heltokig utgångspunkt i alla fall. Däremot är det överraskande svårt att hitta bra små dungeons! Nästan allt som är riktigt bra är i alla fall två-tre spelmöten långa, och byter du ut alla dungeons i Döda Skogen mot sådana har du ju plötsligt fått en hel kampanj i knät :D
Döda skogen, såklart.

Tja, jag måste ju inte byta ut grottorna, jag kan ju också ta delar av grottor och modifiera de i Döda skogen, så att de får lite mer stil.

Eksem;n45609 said:
Med det sagt så skulle jag faktiskt försöka hitta de första numren av fanzinet The Dungeoneer. I de första 5-6 numren eller vad det är (det finns en samling någonstans som samlar de första numren, försök hitta den, finns som PDF, om än kanske inte strikt lagligt...) så finns det tre stycken inte alls dumma dungeons (F'Chelrak's Tomb, Merlins Garden och Borshak's Lair) som är kanske 1-2 spelmöten långa, ganska bra och är relativt nybörjarvänliga och ohyggligt old school. De ligger redan utplacerade i nån random skog och synkar därför antagligen ganska väl med Döda Skogen (och är, i ordning, en grav, en trollkarlsboning och en orchgrotta, som av en slump nästan :D).
Det låter ju som lite för bra för att vara sant. Jag får se om mina skills räcker till för att hitta dem ...

Eksem;n45609 said:
Svavelvinter
Svavelvinter är ju helt fantastisk (till skillnad från de andra delarna i Femte konfluxen) och jag håller med om att den känns Old School; det finns inget man måste göra och varje del är fristående. Men jag måste säga att Döda skogen inte alls är en dum sandlåda. En bunt slumphändelser och sex platser, varav flera hänger ihop så till vida att man kan hitta nycklarna och manualen till Maktens portar. Äventyret i sig har dock ingen plot och inget som säger varför spelarna ska börja leta efter nycklarna. (Sen finns det en fördömd mening i spelledardelen där denne rekommenderas att styra in gruppen på olika uppdrag, men man kan väl inte få allt).

Eksem;n45609 said:
The House of Rogat Demazien ... Tower of the Stargazer ...
Ska titta på det första när jag får det från BW. Även om jag nog inte kommer att ersätta Vindhands boning med det rakt av, så kan jag tänka mig att sno saker helt skamlöst för att hotta up den.

Eksem;n45609 said:
v de gamla klassikerna är jag mest sugen på att rekommendera sådana som inte är så enkla att flytta på eller kombinera med Döda Skogen, men de är fina introduktioner till dungeonspelande. Främst föreslår jag Lost City, som har dungeoncrawling, fraktionsspelande och sandbox-approach och innehåller allt man behöver för att verkligen djupdyka in i allt vad spelstilen innebär. Annars vill jag också rekommendera White Plume Mountain, för att den är en sån närmast extrem fun-house-dungeon att den kommer antagligen att antingen säga dig att "nej, det här är inte vad jag vill ha" eller att "ja men det här är ju precis vad jag letar efter! (om än kanske inte just så här löjligt)". Vill man gå lite djupare finns också t.ex. Dark Tower från Judge's Guild som erbjuder något liknande Lost City, fast ännu smarrigare och mer sofistikerat (en av tidernas bästa moduler i min mening).Vet du redan nu att du vill gå cray cray och är less på orcher, eldbollar och +1-svärd och istället vill ha discoslem rekommanderas Psychedelic Fantasies-serien, och då varför inte prova Bjorn Warmedals helt fräscha Proteus Sinking?
Jag är svårt Tolkienskadad, förmodligen för livet, och de mer gonzo aspekterna av OSR har jag lite svårt för. (Samtidigt måste jag säga, att nu går jag och grunnar på min egen setting och det är skönt att släppa alla pretentioner på att skriva en Rimlig och Stämningsfull Värld full av Genomtänkta Detaljer, och bara köra på med vad som faller en in).

Jag noterar tipsen, får kolla priser och sånt.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
solvebring;n45707 said:
Det här liknar ju fan mitt problem med det här – typ. Får jag rippa tråden, Skarpskytten?
Absolut!

solvebring;n45707 said:
... är (rollspelsmässigt) obildade och (rollspelsmässigt) svensk-konservativa.
Ja, det var väl så för mig också när jag försökte sälja in LL till min gamla grupp, Det bidrog nog att vi just kört en ganska misslyckad Svavelvinterkampanj, och att alla (utom jag då) ville ha ett säkert kort. Det blev Pendragon.

solvebring;n45707 said:
Dessutom är jag liksom lite skraj för att "spela fel", eftersom det är i praktiken är nytt för mig med. ... Det vet jag är helt stört och jag har diskuterat det problemet förut på gamla forat, men fan. Ändå är jag fortfarande lite rädd för att göra lite fel med nya spel. :eek: ... Fast det är OSR och kan husreglas till helvetet och tillbaka. ... Jaja, jag vet, jag har skapat femtioelva liknande trådar förut, men jag har ju fortfarande inte löst problemet! :confused: Tips?
Det är väl bara att våga. Du är väl gammal i gemet? "Hellre lyss ..." och så vidare.

Däremot ska du ju inte tvinga något på dina spelare, det blir bara dåligt. Du får hitta nya spelare? Det tror jag är enda vägen om spelare inte vill spela en viss spelstil. Om de inte köper din pitch så är det bara att backa ned. (Eller testa den här Same-page-grejjan med dem och se vad som ramlar ut; de kanske är OSR-spelare innerst inne, och behöver bara frigöras från sitt falska medvetande?).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skarpskytten;n45726 said:
Det är väl bara att våga. Du är väl gammal i gemet? "Hellre lyss ..." och så vidare.
Tja, 13–14 år, beror på vem man jämför med. ... Ja, naturligtvis är det ju bara jag som är lite töntig och behöver få tummen ur – men det hela skulle ju gå lättare om spelarna var lite mer på. Kanske behöver jag förklara mer, jag vet inte.

Skarpskytten;n45726 said:
Däremot ska du ju inte tvinga något på dina spelare, det blir bara dåligt. Du får hitta nya spelare? Det tror jag är enda vägen om spelare inte vill spela en viss spelstil. Om de inte köper din pitch så är det bara att backa ned. (Eller testa den här Same-page-grejjan med dem och se vad som ramlar ut; de kanske är OSR-spelare innerst inne, och behöver bara frigöras från sitt falska medvetande?).
Tja, men det kanske har varit en dålig, otydlig pitch. Och kanske behöver de just spela för att haja. men ja, du säger en hel del värt att tänka på. Om inte annat tror jag att de behöver få ett annat förhållande till att låta rollpersonerna dö och kännas mer utbytbara och slappna av i det enkla, platsbaserade osv.
Skarpskytten said:
Jag körde följande: "kom igen, bara ett eller två spelmöten, ni kanske gillar det". Men visst, om man bara spelar några gånger om året så är det kanske inte så frestande.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Eksem said:
Främst föreslår jag Lost City, som har dungeoncrawling, fraktionsspelande och sandbox-approach och innehåller allt man behöver för att verkligen djupdyka in i allt vad spelstilen innebär.
För ett år sedan eller så hittade min frus barndomsvän ett gäng DnD-saker i en källare. De var nära att bli slängda, men
jag gav dem ett hem. Ett av äventyren var - Lost City. Synd bara att det är undanpackat i en lada 100 mil från där jag bor nu.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skarpskytten;n46000 said:
För ett år sedan eller så hittade min frus barndomsvän ett gäng DnD-saker i en källare. De var nära att bli slängda, men
jag gav dem ett hem. Ett av äventyren var - Lost City. Synd bara att det är undanpackat i en lada 100 mil från där jag bor nu.
Kan ingen schysst sälle som bor i närheten av ladan hjälpa dig och sända med posten?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nåväl, lånar tråden ytterligare. Om man nu ska försöka få tummen ur men inte spelar så himla-himla ofta ...
Är det då vettigt att låta rollpersonerna börja på högre level än 1 – om ja, vilket levelspann rekommenderas?
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Gary Gygax själv lät karaktärerna starta på lvl 3 när han dm:ade Castle Greyhawk under 2000 talet och jag tror att det är en lämplig nivå för one-shots speciellt om man har magiker med.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,202

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rob;n46205 said:
Gary Gygax själv lät karaktärerna starta på lvl 3 när han dm:ade Castle Greyhawk under 2000 talet och jag tror att det är en lämplig nivå för one-shots speciellt om man har magiker med.
Okej! :) Ja, det låter ju som en bra utgångspunkt för möjlig oneshot eller mycket gles "kampanj".
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rob;n46205 said:
Gary Gygax själv lät karaktärerna starta på lvl 3 när han dm:ade Castle Greyhawk under 2000 talet och jag tror att det är en lämplig nivå för one-shots speciellt om man har magiker med.
Något särskilt att tänka på när man gör så?
Rob said:
Du kan räkna med att karaktärerna klarar av lite större del av äventyret varje dag och att magikern får delta mer. I allmänhet blir inte karaktärerna mycket mer kompetenta än på level 1 de tål bara mer.
solvebring said:
Okidokers. Inget fnul kring huruvuda man ska uppväga lvl-boosten med utrustning, pengar eller dylikt?
anth said:
1. Låt alla börja med så mycket xp att wizard är level 3, då brukar thief börja på level 4 (borde vara 5000 xp).
2. Låt alla börja med lika mycket gp som ½ av deras xp.
3. Låt wizard får ytterligare 4-5 valfria spells.
4. Låt alla få köpa något litet magiskt föremål + potions & scrolls, använd DMG för priser, i första hand ADnD, andra hand ADnD2 i tredje hand DnD3 - priserna varierar faktiskt inte så mycket mellan olika versioner.
solvebring said:
... Låter som att de kommer att vara rätt så fläskiga om jag gör så? Å andra sidan har jag bara två spelare som det är nu för tiden. Fnular på om de skulle få göra två rollpersoner var för att det ska bli något party. Och vara så pass smooth både mot mig själv och dem och börja med Stargazer till LotFP.
anth said:
Nä, inte speciellt fläskiga. De kan köpa vilken vanlig utrustning de vill (men det har folk vid den leveln) och ett +1 vapen eller +1 rustning, samt en potion eller scroll.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
solvebring;n46203 said:
Kan ingen schysst sälle som bor i närheten av ladan hjälpa dig och sända med posten?
Då måste man hitta den i någon av de nitto flyttkartongerna. Jag får gräva fram den nästa gång jag kommer till Sverige.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nå, för att sammanfatta lite och komma vidare till något jag vill lägga lite mer vikt på ...

solvebring said:
Nåväl, lånar tråden ytterligare. Om man nu ska försöka få tummen ur men inte spelar så himla-himla ofta ...
Är det då vettigt att låta rollpersonerna börja på högre level än 1 – om ja, vilket levelspann rekommenderas?
Rob said:
Gary Gygax själv lät karaktärerna starta på lvl 3 när han dm:ade Castle Greyhawk under 2000 talet och jag tror att det är en lämplig nivå för one-shots speciellt om man har magiker med.
[...]
Du kan räkna med att karaktärerna klarar av lite större del av äventyret varje dag och att magikern får delta mer. I allmänhet blir inte karaktärerna mycket mer kompetenta än på level 1 de tål bara mer.
anth said:
1. Låt alla börja med så mycket xp att wizard är level 3, då brukar thief börja på level 4 (borde vara 5000 xp).
2. Låt alla börja med lika mycket gp som ½ av deras xp.
3. Låt wizard får ytterligare 4-5 valfria spells.
4. Låt alla få köpa något litet magiskt föremål + potions & scrolls, använd DMG för priser, i första hand ADnD, andra hand ADnD2 i tredje hand DnD3 - priserna varierar faktiskt inte så mycket mellan olika versioner.
[...]
Nä, inte speciellt fläskiga. De kan köpa vilken vanlig utrustning de vill (men det har folk vid den leveln) och ett +1 vapen eller +1 rustning, samt en potion eller scroll.
Så, utifrån detta är jag nyfiken på det här med alternativet ynka två spelare, en eller flera rollpersoner per skalle – utifrån partyts balans och spelets verkan i detta? Samt hur det ena eller andra är mer eller mindre lämpligt om man tänkt att mjukstarta med ett rookie-scenario som Stargazer?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
solvebring;n46820 said:
Så, utifrån detta är jag nyfiken på det här med alternativet ynka två spelare, en eller flera rollpersoner per skalle – utifrån partyts balans och spelets verkan i detta? Samt hur det ena eller andra är mer eller mindre lämpligt om man tänkt att mjukstarta med ett rookie-scenario som Stargazer?
Ska du köra Stargazer kan det vara lämpligt att börja med 2 rollpersoner per person samt en Retainer. Retainern kan bli en rollperson om en av dem dör.
Däremot så behöver du absolut inte ge dem massa magiska föremål och grejjer. Kanske några helande örter eller drycker. Mer än så behöver du verkligen inte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
chrull;n46911 said:
Ska du köra Stargazer kan det vara lämpligt att börja med 2 rollpersoner per person samt en Retainer. Retainern kan bli en rollperson om en av dem dör.
Däremot så behöver du absolut inte ge dem massa magiska föremål och grejjer. Kanske några helande örter eller drycker. Mer än så behöver du verkligen inte.
Okidokers! Och det med utgångsläge högre startlevel?
 
Top