Nekromanti Hjälp mig göra en skill challenge eller två!

Sodivra

Champion
Äventyret går vidare!

I övermorgon ska rollpersonerna resa in i Feywild och övertala en eladrinädling att överlämna eller iallafall gömma Cubeforce of Joy. Jag tänker mig hovintriger: Diplomati, bevis för ens värdighet, förförande, smygeri och lönndom samt utpressning.

I recensionen av D&D4 i Fenix så sågade recensenten Skill Challenges totalt. Varför? Vad är det för fel med dem? Här är några saker som jag tänker ändra, men finns det något mer?
- Lättare att klara av: Standardssvårighetsgraden verkar helt sjuk, om man kombinerar det med faktumet att två tredjedelar av slagen måste vara lyckade.
- Modifikationer genom rollgestaltandet: Kan spelarna komma på smarta lösningar för att hjälpa deras saker, eller spenderar resurser blir slagen enklare.
- Svårare att fullständigt misslyckas: När man misslyckats med en skill challenge så... är det slut? Hur kul är det? Jag tänker mig snarare att varje misslyckat slag leder till förlorad en healing surge, en fientligt inställd NPC och så vidare, och så kan spelarna istället välja att ge sig (Och slå sig fram?) för att slippa de här effekterna.
- Öppen för fria färdigheter fler gånger än en, om spelarna har en kul idé.

Okej, så här är lite idéer till hovet/staden:

Det ligger i ett jäkla träsk i Feywild, men alla är glada ändå, på grund av Cubeforce of Joy som sprider glädje. Vi har en furste som styr över slottet och äger kuben. Vi har en avundsjuk furste på besök som vill ha kuben, och har hyrt en Lamia (Ser ut som en eladrin, men är egentligen en intelligent svärm skarabéer) som ska snoka rätt på den. (Hon kommer dyka upp i skepnad av en paladin, och rädda rollpesonernas liv om encounterna i träsket på vägen dit blir för svåra för dem)

Vid något tillfälle så får en av ädlingarna gärna utmana rollpersonerna på älvaboll för att denne känner sig förolämpad eller vill att rollpersonerna ska bevisa sin värdighet. (Tänk Kalleboll i Kalle och Hobbe - extremt godtyckliga regler - fast med mycket (ickedödligt) våld. Det blir alltså ett sorts stridsencounter där rollpersonerna försöker scora poäng)

Det är väl allt jag tänkt ut. Hjälp mig med personer och situationer, och kom ihåg nyckelorden BUSAD:

Bevisa sin värdighet
Utpressning
Smygeri och lönndom samt utpressning.
Amor och förförande
Diplomati

Skriver mer när jag kommer på något.

Feliath

Swashbuckler
Okej!

First things first:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Det ligger i ett jäkla träsk i Feywild, men alla är glada ändå, på grund av Cubeforce of Joy som sprider glädje.</div></div>
PffffMAHAHAHAHAHA! :gremlaugh: :gremlaugh:

Oerhört roligt.

Sedan: Jag har ju redan nämnt det där om att klubba upp reglerna i form. Gör den grejen, erratan ändrar en hel del av reglerna. (Till exempel har man bara tre fails på sig oavsett nivå, numer.)

Jag har hittills haft svårt att arrangera vettiga skill challenges själv, men jag tror att det blir krångligt att inte ha ett slut på dem. Klart man ska kunna botcha, liksom! Däremot tror jag att det är fritt fram att varje misslyckat slag också orsakar någon backlash; utmaningen med fällan i DMG (s.80) fungerar ju till exempel så att fällan fortsätter angripa varje runda tills man desarmerat den (och därmed är ju varje enskild bom en till rundas angrepp från den), men om man misslyckas helt så kreverar fällan i en total SCHLOROFOOM och blir skitjobbig resten av encountret.

Älvabollen skulle jag för övrigt lätt köra som ett stridsencounter fast med, typ, hurleyklubbor och inget pansar. (Jag föreställde mig automatiskt att älvaboll är som Det Heliga Bollspelet på LSD, och med klubbor. Av någon anledning.)

Okejokejokej, men det här var ju inte vad du frågade om. Egentligen. Men det andra är svårt att tänka ut, så jag skriver också mer när jag kommer på något.

/Feliath — Amor och Smygeri på ett hov där man försöker knycka något ger väl nästan sig självt i och för sig

Sodivra

Champion
Re: Okej!

Okej, jag tänkte efter och kom fram till att det bästa sättet att använda skill challenges som man kunde totalt förlora, var att sätta upp en samling skill challenges som kan vinnas eller förloras och som sedan ger goda eller dåliga positioner att ta/få kuben i en Master Skill Challenge. Kuben förvaras i ett säkert rum, och man kan komma närmare detta rum genom att skaffa tillit, kontakter, kunskap och utpressningsmedel.

Jag gjorde rena rama Dogs in the Vineyard av slottet! Mycket sex, de har ju trots allt FORCECUBE OF JOY där!

Fursten är kär i sin Kusin och har därför inte lyckats gifta bort henne som han ska (Hemlighet som man kan använda för utpressning)

Den stackars Furstinnan är negligerad av sin make. (Kan förföras av rollpersonerna för en kontakt)

Den stoiske Vaktchefen som är för ordentlig för att ha riktiga polare bland de andra är syster till Mästertjuven som är där på besök, men det är en hemlighet. Vaktchefen kan utpressas på detta, förföras (alla rollpersoner är killar) eller blis vän med. Mästertjuven kan förhandlas med om hjälp.

Furstens bror, Riddaren, har inte kunnat tygla sina lustar till ett kvinnligt vakttroll, och en alv-troll-oäkting har gömts undan i köket. Utpressning!

Furstens Grannfurste är på besök. En sniken typ som skulle vilja ha kuben för sig själv. Hans livvakt är egentligen en Lamia som ska försöka stjäla kuben, och som ägnar sig åt random mord. Henne kan man köpslå med eller avslöja för att vinna gunst hos Fursten.

Furstinnans tjänsteflicka vet en del om vad som händer i slottet, hemliga gångar och så vidare.

Köksan är skvallermästaren.

...

Genom att hitta de här sakerna i skill challenges så kommer rollpersonerna närmare och närmare kuben, och kan till slut be att få den eller ta den. Ett obligatoriskt moment kommer vara partiet Älvaboll mot Grannfursten, vinner de detta så kommer Fursten uppskatta dem storligen.

Lyckas de inte få tag i kuben i tid så anfaller ondingens sergeant, bärare av Cubeforce of Wrath, med sin armé.

Älvabollen skulle jag för övrigt lätt köra som ett stridsencounter fast med, typ, hurleyklubbor och inget pansar. (Jag föreställde mig automatiskt att älvaboll är som Det Heliga Bollspelet på LSD, och med klubbor. Av någon anledning.)
Precis så ska det vara! Jag tänkte att deltagarna åker ut när de blir Bloodied så att det blir ungefär lika vettigt att banka på varandra som att springa med bollen eller vad det nu rör sig om. Jag vet inte vad målet med spelet ska vara riktigt, bara att reglerna ändras hela tiden. (Skill check-time!)