Äventyret går vidare!
I övermorgon ska rollpersonerna resa in i Feywild och övertala en eladrinädling att överlämna eller iallafall gömma Cubeforce of Joy. Jag tänker mig hovintriger: Diplomati, bevis för ens värdighet, förförande, smygeri och lönndom samt utpressning.
I recensionen av D&D4 i Fenix så sågade recensenten Skill Challenges totalt. Varför? Vad är det för fel med dem? Här är några saker som jag tänker ändra, men finns det något mer?
- Lättare att klara av: Standardssvårighetsgraden verkar helt sjuk, om man kombinerar det med faktumet att två tredjedelar av slagen måste vara lyckade.
- Modifikationer genom rollgestaltandet: Kan spelarna komma på smarta lösningar för att hjälpa deras saker, eller spenderar resurser blir slagen enklare.
- Svårare att fullständigt misslyckas: När man misslyckats med en skill challenge så... är det slut? Hur kul är det? Jag tänker mig snarare att varje misslyckat slag leder till förlorad en healing surge, en fientligt inställd NPC och så vidare, och så kan spelarna istället välja att ge sig (Och slå sig fram?) för att slippa de här effekterna.
- Öppen för fria färdigheter fler gånger än en, om spelarna har en kul idé.
Okej, så här är lite idéer till hovet/staden:
Det ligger i ett jäkla träsk i Feywild, men alla är glada ändå, på grund av Cubeforce of Joy som sprider glädje. Vi har en furste som styr över slottet och äger kuben. Vi har en avundsjuk furste på besök som vill ha kuben, och har hyrt en Lamia (Ser ut som en eladrin, men är egentligen en intelligent svärm skarabéer) som ska snoka rätt på den. (Hon kommer dyka upp i skepnad av en paladin, och rädda rollpesonernas liv om encounterna i träsket på vägen dit blir för svåra för dem)
Vid något tillfälle så får en av ädlingarna gärna utmana rollpersonerna på älvaboll för att denne känner sig förolämpad eller vill att rollpersonerna ska bevisa sin värdighet. (Tänk Kalleboll i Kalle och Hobbe - extremt godtyckliga regler - fast med mycket (ickedödligt) våld. Det blir alltså ett sorts stridsencounter där rollpersonerna försöker scora poäng)
Det är väl allt jag tänkt ut. Hjälp mig med personer och situationer, och kom ihåg nyckelorden BUSAD:
Bevisa sin värdighet
Utpressning
Smygeri och lönndom samt utpressning.
Amor och förförande
Diplomati
Skriver mer när jag kommer på något.
I övermorgon ska rollpersonerna resa in i Feywild och övertala en eladrinädling att överlämna eller iallafall gömma Cubeforce of Joy. Jag tänker mig hovintriger: Diplomati, bevis för ens värdighet, förförande, smygeri och lönndom samt utpressning.
I recensionen av D&D4 i Fenix så sågade recensenten Skill Challenges totalt. Varför? Vad är det för fel med dem? Här är några saker som jag tänker ändra, men finns det något mer?
- Lättare att klara av: Standardssvårighetsgraden verkar helt sjuk, om man kombinerar det med faktumet att två tredjedelar av slagen måste vara lyckade.
- Modifikationer genom rollgestaltandet: Kan spelarna komma på smarta lösningar för att hjälpa deras saker, eller spenderar resurser blir slagen enklare.
- Svårare att fullständigt misslyckas: När man misslyckats med en skill challenge så... är det slut? Hur kul är det? Jag tänker mig snarare att varje misslyckat slag leder till förlorad en healing surge, en fientligt inställd NPC och så vidare, och så kan spelarna istället välja att ge sig (Och slå sig fram?) för att slippa de här effekterna.
- Öppen för fria färdigheter fler gånger än en, om spelarna har en kul idé.
Okej, så här är lite idéer till hovet/staden:
Det ligger i ett jäkla träsk i Feywild, men alla är glada ändå, på grund av Cubeforce of Joy som sprider glädje. Vi har en furste som styr över slottet och äger kuben. Vi har en avundsjuk furste på besök som vill ha kuben, och har hyrt en Lamia (Ser ut som en eladrin, men är egentligen en intelligent svärm skarabéer) som ska snoka rätt på den. (Hon kommer dyka upp i skepnad av en paladin, och rädda rollpesonernas liv om encounterna i träsket på vägen dit blir för svåra för dem)
Vid något tillfälle så får en av ädlingarna gärna utmana rollpersonerna på älvaboll för att denne känner sig förolämpad eller vill att rollpersonerna ska bevisa sin värdighet. (Tänk Kalleboll i Kalle och Hobbe - extremt godtyckliga regler - fast med mycket (ickedödligt) våld. Det blir alltså ett sorts stridsencounter där rollpersonerna försöker scora poäng)
Det är väl allt jag tänkt ut. Hjälp mig med personer och situationer, och kom ihåg nyckelorden BUSAD:
Bevisa sin värdighet
Utpressning
Smygeri och lönndom samt utpressning.
Amor och förförande
Diplomati
Skriver mer när jag kommer på något.