Jag ska spelleda D&D 4 för första gången och har förberett ett litet scenario. I andra akten så faller ett skrämmande mörker över rollpersonernas stad, monster lurar i skuggorna och bortom stadsmurarna vandrar gigantiska och skrämmande skuggskepnader. I finalen så får rollpersonerna möta en sådan.
Det är ett solomonster för tre level 6-äventyrare. Nyckelorden här är kyla, mörker och rädsla. Jag hade tänkt lägga upp fighten på så sätt att rollpersonerna absolut inte vill komma för nära den för då använder den sin megadödsattack, och de kommer backa genom staden och försöka få in fjösträffar på den igenom hela striden. "Aaarrgh, den kommer ju närmare!!!" är känslan jag siktar på.
Så här är de tre saker jag undrar över:
1) Behöver monstret några speciella förflyttningsregler, typ att den alltid flyttar lika många rutor som den rollperson som flyttat flest rutor ifrån den föregående runda, minst fyra? Det ger ju det hela en skön mardrömskänsla, "Det går inte att springa ifrån den!!", och så blir det kanske lättare att balansera ut dess hastighet. Detta kan man kombinera med en Gaze Attack som gör rollpersonerna dazed, slowed eller immobilized, så då och då glider de obönhörligt närmare... närmare... om inte deras polare drar med dem.
2) Hur gör man en flykt intressant? Jag har lite idéer: Lägger in hus som man kan barrikadera sig i för att få in några attacker från, trånga passager som monstret måste slå upp, möjligheter att använda miljön för att skada monstrot, skill checks för att ta sig över hinder, snabbt välja vägar, osv...
3) Hur får närstridsjepparna (Eftersom jag nog bara kommer få tre spelare så kommer jag nog ha två eller rent av tre närstridsklasser) Jag funderar på att ha två separata modeller för dess huvud och ena hand som den kan sträcka ut och nå jäääättelångt med på något sjukt mardrömsvridet perspektiv, och dessa slåss man i närstrid med. Däremot är det lättare att skada kroppen (=hjärtat) så avståndskrigarna kommer vilja hålla sig på farligt nära avstånd ändå...
Hand och huvud har en ganska hög förflyttning, så de kan fara runt lite hur de vill, men de måste hålla sig inom, säg, 10 rutor från kroppen. Dessa får närstridarna slåss med. När man kommer inom räckhåll för den andra armen får man en kall kram från bägge. Eller blir det för konstigt?
Man kan ju också slänga in bat minions som blockar flyktvägar och trakasserar avståndskrigare.
Det är ett solomonster för tre level 6-äventyrare. Nyckelorden här är kyla, mörker och rädsla. Jag hade tänkt lägga upp fighten på så sätt att rollpersonerna absolut inte vill komma för nära den för då använder den sin megadödsattack, och de kommer backa genom staden och försöka få in fjösträffar på den igenom hela striden. "Aaarrgh, den kommer ju närmare!!!" är känslan jag siktar på.
Så här är de tre saker jag undrar över:
1) Behöver monstret några speciella förflyttningsregler, typ att den alltid flyttar lika många rutor som den rollperson som flyttat flest rutor ifrån den föregående runda, minst fyra? Det ger ju det hela en skön mardrömskänsla, "Det går inte att springa ifrån den!!", och så blir det kanske lättare att balansera ut dess hastighet. Detta kan man kombinera med en Gaze Attack som gör rollpersonerna dazed, slowed eller immobilized, så då och då glider de obönhörligt närmare... närmare... om inte deras polare drar med dem.
2) Hur gör man en flykt intressant? Jag har lite idéer: Lägger in hus som man kan barrikadera sig i för att få in några attacker från, trånga passager som monstret måste slå upp, möjligheter att använda miljön för att skada monstrot, skill checks för att ta sig över hinder, snabbt välja vägar, osv...
3) Hur får närstridsjepparna (Eftersom jag nog bara kommer få tre spelare så kommer jag nog ha två eller rent av tre närstridsklasser) Jag funderar på att ha två separata modeller för dess huvud och ena hand som den kan sträcka ut och nå jäääättelångt med på något sjukt mardrömsvridet perspektiv, och dessa slåss man i närstrid med. Däremot är det lättare att skada kroppen (=hjärtat) så avståndskrigarna kommer vilja hålla sig på farligt nära avstånd ändå...
Hand och huvud har en ganska hög förflyttning, så de kan fara runt lite hur de vill, men de måste hålla sig inom, säg, 10 rutor från kroppen. Dessa får närstridarna slåss med. När man kommer inom räckhåll för den andra armen får man en kall kram från bägge. Eller blir det för konstigt?
Man kan ju också slänga in bat minions som blockar flyktvägar och trakasserar avståndskrigare.