Nekromanti Hjälp mig hitta lämpliga monster och motståndare

Eksem

Champion
Hej, jag har äntligen börjat få lite känsla för D&D, och vet numera lite mer om hur jag vill balansera encounters. Däremot är jag inte alls tillräckligt haj på spelet för att veta exakt vilka monster och motståndare som passar in på mina krav, därmed ber jag er om hjälp.

Vad jag söker just nu: Tre monster/motståndare, med CR mellan 2 och 6 som uppfyller följande kriterier:

Monster 1: Ska ha hög AC, ganska mycket HP och göra mycket i skada, men annars vara ganska simpel.

Monster 2: Ska ha få HP, men kompensera det med att bara kunna skadas av magi/magiska föremål.

Monster 3: Ska ha riktigt mycket HP, men vara långsam, ha låg AC och inte göra förskräckligt mycket skada.

Ju fler förslag desto bättre!

thark

Hero
Re: Hjälp mig hitta lämpliga monster och motstånda

http://www.d20srd.org/filters/monster.php kan vara ett bra ställe att börja upp om man snabbt vill ha ett urval av monster som kan kollas igenom utan att behöva bläddra fram och tillbaka.

Konkreta för slag har jag dock inte så mycket att komma med. :)

[ QUOTE ]
Monster 1: Ska ha hög AC, ganska mycket HP och göra mycket i skada, men annars vara ganska simpel.

[/ QUOTE ]

Ett standardsvar vore Ogre. De har iofs ingen vidare AC, men en hel del HP och gör obscent mycket skada för att vara bara CR 2. Inget större hot för spelarkaraktärer när man börjar komma upp lite över den i level, men ett lvl 2-party har problemet att ogren utan större problem kan sänka en spelare med varje träff...

Hunk

Hero
Några förslag:

1. Ogre med chain mail (i stället för hide armor), vilket ger en AC på 18 (inte omöjlig att träffa, men ändå halvsvårt för ett låglevelparty).

2. Shadow är ju incorporeal och kan därmed bara skadas med magiska vapen och det är bara 50 % chans att de gör det. HP på i genomsnitt 19 är inte skyhögt.

3. Svårare... De flesta med mycket HP har ju också en hyfsad AC. Jag skulle nog satsa på någon form av större Zombie ; de är ju förbannat långsamma, brukar ha tämligen låg AC, men tål en hel del stryk.

Nightowl

Champion
Monster 2: Ska ha få HP, men kompensera det med att bara kunna skadas av magi/magiska föremål.
Shadow låter som sagt tidigare sjyrre. Kom dessutom ihåg att du har rätt att slå en etta eller max på alla tärningar för hitpoints för monstren! :gremgrin:

Erik, det är inte fusk när SL gör det

Rising

Vila i frid
Det här var en skitbra fråga, så jag tänker svara fastän jag är en n00b. Om jag har svarat lökigt någonstans så får folk bitchslappa mig.

Riktigt hög AC på låga nivåer brukar man hitta hos små flygande saker, som Dire Hawk (AC: 19 - CR: 2), Dire Bat (AC: 20 - CR: 2) och Legendary Eagle (AC:25 - CR:6). De har hög HP också, men gör kanske inte så mycket i skada.

Så här rekommenderar jag kanske varelser som Owlbear, Skullcrusher Ogre och Hook Horror istället. Den sistnämnda har AC:22 och tål 65 - det är väl rätt högt för en CR:6-gubbe, samtidigt kan den göra mycket skada.

Monster 2: Ska ha få HP, men kompensera det med att bara kunna skadas av magi/magiska föremål
Om man inte är så sträng på det där "bara" så tycker jag att Grickar borde vara perfekta för ändamålet. Inte minst för att de är tuffa och snygga - man är inte bara spelmässigt nördig när man tar till dem.

Monster 3: Ska ha riktigt mycket HP, men vara långsam, ha låg AC och inte göra förskräckligt mycket skada.
En som jag tror är bäst är Boneclaw från Monster Manual 3. CR är bara 5, men den har typ HP:105. AC är inte mer än 16. Boneclawen är inget man turnar med lätthet, så det blir en fajt, men å andra sidan är den inte såå tajt på att fiddla.

Om du skulle ha skippat kravet på "långsam" så skulle många dire djur funka bra. Lyckligtvis finns det templates som gör monster långsammare. Då skulle man exempelvis kunna göra en Wood Elemental Dire Horse. I teorin så tror jag att det skulle bli bra, men jag är för noobig för att verkligen kunna estimera det. Å så är det kanske inte så häftigt. Liksom, en mossig kuse, läskigare monster har man ju sett.

Annars är nog en Wood Woad bra. Hög tålighet, låg AC, inte så imponerande skada och så länge den inte har någon skog omkring sig så är den ordentligt långsam också.

Torbjörn

Swordsman
"Hook Horror, Skullcrusher Ogre, Legendary Eagle, Wood Woad"

Det var inte många monster jag kände igen där! Var hittade du dessa?

Torbjörn - som bara har Monster Manual :gremblush:

Rising

Vila i frid
Hook Horror och Legendariska djur från MM2.

Resten från MM3.

Av dessa rekommenderar jag nog bara tvåan, och den är ändå rätt onödig. Den har, förutom Hook Horrorn; Grell, Thri-Kreen, Julajimus (Eller Jim Jarmusch/Jenna Jameson - som Organ säger), Avolakia, Chain Golem, Abyssal Maw/Skulker, Flesh Jelly, Jahi, Glimmerskin, Megapede, Moonbeast, Myconider, Nightmare Beast, Needleman och Feyr. Fram till Avolakian så är alla varelser på den listan helt och hållet nödvändiga. Resten på listan är finfina - och trots att resten i boken är typ vattenblandat bajs med sur grädde och rostad risifrutti, så finns det ändå viss anledning att skaffa den.

Men är man ingen monstergalning så kan man låta bli. Det finns ju dem som gillar världsinformation och bakgrundsfakta och sådana saker.